گروه معارف شبکه یک برنامه روایت شیدایی را از هفدهم آذر ماه تا دوم دی به مدت 15 شب روانه آنتن می‌کند. در این برنامه مستندگونه، سبک زندگی برخی از افراد جامعه به تصویر کشیده می‌شود.
کد خبر: ۷۴۶۴۸۱
آدم‌های خاص روبه‌روی دوربین «روایت شیدایی»

مجموعه روایت شیدایی در 15 قسمت 30 دقیقه ای با محوریت بررسی تاثیر سبک زندگی، رفتار و ابعاد مختلف شخصیتی امام حسین (ع) تا امام رضا (ع) بر زندگی نخبگان، کارشناسان مذهبی، بازیگران، ورزشکاران، شعرا و ... ساخته شده است.

این مجموعه هر شب به استثنای جمعه ها ساعت 18 از این شبکه پخش می‌شود.

محمد نبهان، کارگردان و تهیه‌کننده این برنامه می‌گوید: در هر برنامه داستان زندگی یک نفر از زبان خودش روایت می‌شود، اشخاصی که نگاه شان به زندگی دینی است و با نیت جلب رضای خدا انجام وظیفه می‌کنند و همین تفاوت باعث موفقیت و آرامش روحی زندگی آنها شده است.

نبهان ادامه می‌دهد: یکی از ویژگی‌های برنامه این است که مجری ندارد واین مهمان برنامه است که حرف دلش را می‌‌گوید. این که در شرایط زندگی کنونی چطور زندگی می‌کند و چطور توانسته اعتقادات دینی‌اش را در زندگی عملی کند.

وی می‌افزاید: در شرایطی که مادیات همه جا حضور پر رنگ دارد و تقریبا حرف اول را می‌زند در این برنامه از دریچه‌ای متفاوت به تاثیر دین در زندگی نگاه می‌شود. حرف این برنامه این است که چطور بعضی‌ها که در اطراف ما زندگی می‌کنند واقعا برای رضای خود گام برمی‌دارند و به همین دلیل توانسته‌اند زندگیشان را یکسره دینی کنند. مهمانان این برنامه از گروه‌های مختلف جامعه هستند. از جمله معلول، ورزشکار، خواننده، محقق، معمار، هنرمند، روحانی، نابغه جوان و... که طی 15 شب به مدت 30 دقیقه قبل از خبر ساعت 19 شبکه یک با مخاطبان این شبکه هم کلام می‌شوند.

حجت‌الاسلام مصطفی توکلیان، مدیر گروه معارف شبکه یک سیما و مشاور مذهبی این برنامه هم می‌گوید: اهداف گروه معارف شبکه یک بر مبنای افق رسانه و چهار محور اساسی دین، اخلاق، امید و آگاهی استوار است که در تمامی ‌برنامه‌های گروه به آنها توجه ویژه داریم. به همین دلیل و با توجه به شعار سال در شرایط کنونی بیش از پیش نیاز است که با همگرایی و هم‌اندیشی در قالب برنامه‌های مختلف، از جمله برنامه‌های معارفی، کارهای جدید و با محتوا تولید شود. به همت دوستان، طرح این برنامه مطرح شد و الان مراحل پایانی کار است و بزودی از شبکه یک سیما پخش می‌شود. چون برنامه‌های گروه معارف گفت‌وگو محور است به‌گونه‌ای ـ از لحاظ موضوعی ـ این برنامه طراحی شد که برای مخاطب جذاب باشد. یکی از راه‌های رسیدن به این مهم توجه به موضوعات روز جامعه است.

توکلیان تصریح می‌کند: به همین دلیل افرادی که از جنس مردم جامعه هستند و توانسته‌اند در شرایط خاص، تصمیمات خاصی اتخاذ کنند مهمان این برنامه هستند و با مخاطبان چند دقیقه‌ای صحبت می‌کنند. نکته حائزاهمیت در برنامه روایت شیدایی این است که کلام مهمانان برنامه از جنس نصیحت نیست بلکه روایت زندگی عادی و روزانه آنها از زبان خودشان است.

یکی از مهمانان برنامه حجت‌الاسلام عسگر آقایی، معروف به آخوند چینی و اهل اصفهان است که در سال 2008 زبان چینی را آموخته است. عسگر آقایی درباره زندگی‌اش می‌گوید: کارم واردات و صادرات است، خدا را شکر چرخ زندگی می‌چرخد درآمد خوبی هم دارم. سرمایه من در بانک‌های ایران نیست بلکه در بانک آخرت پس‌انداز می‌شود. تعجب نکنید درست شنیدید زیرا مبلغ دین اسلام در کشور چین هستم منظور از واردات و صادرات هم کالای مادی نیست بلکه اخلاق و منش اسلامی ‌را صادر و مسلمان وارد مذهب شیعه می‌کنم. مهمان دیگر برنامه روایت شیدایی هنرمندی ایرانی از شاگردان استاد فرشچیان به نام حسین تنکابنی است. او دانش آموخته رشته معماری داخلی است و هم‌اکنون داور جشنواره رضوی است و حدود هشت سالی است که در کشور عراق کار می‌کند.

تنکابنی در مورد کارش می‌گوید: هم‌اکنون در بهترین نقطه عالم، در سامرا که خانه امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) است کار می‌کنم. این خانه نه تنها حرم اهل بیت بلکه ملک شخصی و پدری آقا امام زمان عج نیز هست. فکر می‌کنم همین قدر کافی است و کار کردن در حرم سامرا فراتر از کارهای روزانه و مادی است. عشق به اهل بیت آدمی ‌را آنجا می‌کشاند، در واقع همین عشق واقعی به آدم انرژی مضاعف می‌دهد.

دکتر اصغر صفری‌دوست، نخبه ایرانی متولد سال 1365 در شهرستان دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد، از دیگر مهمانان برنامه است. وی در مورد زندگی‌اش می‌گوید: شرایط امروز من با گذشته خیلی فرق می‌کند ولی هیچ‌گاه اصالت خود را فراموش نکرده‌ام.

از سال اول دبیرستان همان زمان با درس خواندن در مکانیکی کار کردم تا کمک خرج خانواده باشم. الان علاوه بر این که در شرکتم سازه‌های پرنده بدون سرنشین زیر 10 کیلوگرم می‌سازیم، 85 هکتار باغ پسته هم در سمنان دارم. همه اینها لطف خداوند است زیرا من ارثیه‌ای نداشتم تنها کار کردم تا به اینجا رسیدم. چندی پیش با یکی از همشهری‌های خودم که دانشجوی رشته پزشکی است ازدواج کردم. مهریه همسرم آب و نمک یعنی مهریه خانم فاطمه زهرا(ع) است. باید بگویم پول‌دار شدن نگرش من را به زندگی عوض نکرد بلکه یاد گرفتم در راه خداوند بخشنده باشم.

هوشینو خانم ژاپنی که حدود دو سال است مسلمان شده و در ایران زندگی می‌کند مهمان دیگر برنامه روایت شیدایی است و با لهجه شیرین فارسی صحبت می‌کند. هوشینو معتقد است هر چند در ژاپن و در خانواده‌ای بودایی و مسیحی متولد شده ولی در مشهد مقدس و زمانی که به دین اسلام گروید، دوباره متولد شده است و خداوند زندگی دوباره‌ای به او عطا کرده است. هوشینو درباره حجاب نیز می‌گوید: روز اول که چادر را انتخاب کردم بارها موقع راه رفتن زمین خوردم اما حالا براحتی مثل دیگر زنان مسلمان چادر سرم می‌کنم. او دلیل مسلمان شدنش را این چنین بیان می‌کند؛ اسلام دین یکتا پرستی و اخلاص است همین مرا را شیفته اسلام و بعد مذهب شیعه کرد. گوشی تلفن همراه هوشینوی ژاپنی ساخت ایران است که می‌گوید: در کشور اسلامی ‌باید کالای ایرانی خرید تا پول در جیب شیعیان برود.

سیما پویا / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها