اعتبار 4 میلیاردی این شبکه به شهرداری مشهد برمی‌گردد

راه‌اندازی شبکه تلویزیونی «زیارت» منتفی شد

روزنامه محلی شهر مشهد از منتفی شدن شبکه تلویزیونی «زیارت» خبر داده و نوشته است: حجت الاسلام علی نهاوندی، مدیرکل صدا وسیمای خراسان رضوی چند روز پیش نامه‌ای به استانداری خراسان رضوی و شورای اسلامی شهر مشهد ارسال و خبر توقف راه‌اندازی شبکه ملی زیارت را اعلام کرده است.
کد خبر: ۷۴۵۰۱۱
راه‌اندازی شبکه تلویزیونی «زیارت» منتفی شد

در این گزارش آمده است:

«شبکه ملی زیارت» که بنا بر اعلام قبلی مدیران صدا و سیمای خراسان رضوی قرار بود به زودی و با کلید خوردن پخش آزمایشی آن، بر روی آنتن برود، با دستور لغو راه‌اندازی شبکه‌های جدید سیما، منتفی شد!



شبکه ملی زیارت از کجا آمد و به کجا رفت؟


ماجرای راه‌اندازی شبکه ملی زیارت به دو سال قبل بر می‌گردد؛ زمانی که دولت دهم جلسات کارگروه ملی زیارت را یکی پس از دیگری برگزار می‌کرد و هر روز هم مصوبه جدیدی برای ساماندهی امور زائران از تریبون مقامات اعلام می‌شد. در دی ماه ٩١ که آخرین جلسه کارگروه ملی زیارت به ریاست محمود احمدی‌نژاد تشکیل شد، پنج مصوبه در امور زائران از جمله راه‌اندازی شبکه ملی زیارت به تصویب رسید.
به دنبال این مصوبه دولتی، مدیران صدا و سیمای خراسان رضوی دست به کار انجام مطالعات شدند و تا همین دو ماه و نیم پیش هم هیچ خبری از نتایج کار عملیاتی راه‌اندازی این شبکه منتشر نشد. دقیقا یک هفته مانده تا پایان شهریورماه سال جاری، مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی از دریافت نمابری خبر داد که براساس آن سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران فقط تا ٣٠ شهریورماه برای تعیین مکان موردنظر برای راه‌اندازی ساختمان شبکه ملی زیارت و همچنین پرداخت ٥ میلیارد تومان اولیه تعهد مالی استان مهلت داده و اعلام کرده بود که در غیر این صورت، مجوز راه اندازی شبکه ملی لغو خواهد شد.
پس از دریافت این نمابر و رسانه‌ای شدن مهلت سازمان صدا و سیما برای لغو مجوز راه‌اندازی شبکه ملی زیارت، استانداری دو میلیارد تومان از محل بودجه زیارت و شهرداری با مصوبه شورای اسلامی شهر، چهار میلیارد تومان به منظور تامین منابع اولیه مورد نیاز برای راه‌اندازی این شبکه تخصیص دادند.

اعلام لغو راه‌اندازی شبکه زیارت با نامه مدیرکل صدا و سیما به استانداری


در نهایت مشکل اعتبار اولیه راه‌اندازی شبکه ملی زیارت رفع شد و مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی در آخرین اظهاراتش که به یک ماه پیش باز می‌گردد، از آغاز پخش آزمایشی شبکه ملی زیارت از ٣ماه دیگر خبر داده و عنوان کرده بود که پس از بازدید کارشناسان و مدیران سازمان صدا و سیما از ساختمان صبای صدا و سیمای خراسان رضوی، این ساختمان به عنوان محل راه اندازی اولیه شبکه ملی زیارت انتخاب و به تبع آن ٤ کارگروه محتوایی، فنی، تامین و تولید این شبکه نیز به طور رسمی فعال شده‌اند.
در عین حال حجت الاسلام علی نهاوندی چند روز پیش نامه‌ای به استانداری خراسان رضوی و شورای اسلامی شهر مشهد ارسال کرده است که در این نامه با اعلام خبر توقف راه‌اندازی شبکه ملی زیارت از بابت ٦ میلیارد تومان اعتباری که به این مجموعه برای راه‌اندازی شبکه ملی زیارت داده شده بود، کسب تکلیف کرده است.

تصمیم‌گیری برای بازگشت ٢ میلیارد تومان بودجه زیارت
به دنبال چرایی این ماجرا به سراغ معاون برنامه ریزی استانداری خراسان رضوی رفتیم که وی در رابطه با نامه مدیرکل صدا وسیمای خراسان رضوی اظهار کرد: از محل اعتبار زیارت در لایحه بودجه ٩٣، مبلغ دومیلیارد تومان به منظور راه‌اندازی شبکه ملی زیارت به صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی تخصیص داده شده بود که مدیرکل این مرکز در نامه‌ای لغو شدن راه‌اندازی این شبکه را به استانداری اعلام کرده است.
رضا جمشیدی در پاسخ به این سئوال که سرنوشت دو میلیارد تومان بودجه زیارت چه خواهد شد، تصریح کرد: طبق توافق اولیه، این مبلغ فقط برای راه‌اندازی شبکه ملی زیارت اختصاص داده شده بود که با توجه به نامه مدیرکل صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی مبنی بر لغو راه‌اندازی این شبکه، در جلسه هفته آینده، شورای برنامه‌ریزی برای برگشت این اعتبار تصمیم گیری خواهد شد.
وی همچنین در خصوص اینکه اگر صدا وسیما این مبلغ را صرف مطالعات و یا کارهای مقدماتی راه‌اندازی شبکه ملی زیارت کرده باشد، تصمیم استانداری چه خواهد بود، عنوان کرد: طبق اعلامی که مدیرکل صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی در نامه ارسالی خود به استانداری داشته است، از محل دو میلیارد تومان بودجه زیارت هیچ هزینه‌ای انجام نشده است.

نامه مدیر کل صدا و سیما به شورای شهر برای تعیین تکلیف ٤ میلیارد تومان


از آنجایی که اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در نشست اوایل مهرماه خود به رغم مخالفت برخی از اعضا، با لایحه دوفوریتی شهرداری مبنی بر تخصیص ٤٠میلیارد ریال اعتبار برای راه‌اندازی شبکه ملی زیارت موافقت کرده بودند برای پیگیری سرنوشت این بودجه به سراغ رئیس شورا هم رفتیم.
محسن انتظاری هروی در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص اینکه بعد از توقف راه‌اندازی شبکه ملی زیارت، سرنوشت ٤٠ میلیارد ریال چه خواهد شد، اعلام کرد: این اعتبار فقط به منظور راه‌اندازی شبکه ملی زیارت مصوب شده بود که با توقف راه‌اندازی این شبکه، کل مبلغ باید به شهرداری برگشت داده شود.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص نامه ارسالی مدیرکل مرکز صدا وسیمای خراسان رضوی نیز گفت: آقای نهاوندی در نامه‌ای به شورای اسلامی شهر مشهد که خبر توقف راه‌اندازی شبکه ملی زیارت را داده، درخواست کرده است که در صورت امکان ٤٠ میلیارد ریال برای مباحث فرهنگی هزینه شود اما شورا با این امر مخالف است.
انتظاری هروی همچنین تاکید کرد: کمک به تامین اعتبار اولیه از سوی شهرداری برای راه‌اندازی شبکه ملی زیارت بوده است که شورا فقط با همین قید با لایحه دوفوریتی شهرداری مبنی بر تخصیص ٤٠ میلیارد ریال اعتبار برای راه اندازی این شبکه موافقت کرده بود. (محدثه شوشتری/ روزنامه شهرآرا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
۰
۰
با سلام
بالاخره نفهمیدم كه این شبكه به صورت مستقل روی آنتن میره یا خیر؟
شبكه نسیم و آی فیلم و نمایش و .. اینارو كه خواستن بزنند مشكلی نبود اونوقت برای این شبكه به مشكل خوردن
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها