ارزیابی کارشناسان از عملکرد 10ساله ضرغامی

صفار هرندی :جسارت ضرغامی در برخی مواقع مثال زدنی است

یادداشتهایی در بدرقه ضرغامی - 5

توجه به سلایق مختلف

در پایان دوره 10 ساله مدیریت مهندس ضرغامی در رسانه ملی روزنامه جام جم از شخصیتهای مختلف خواست تا در یادداشتی نظراتشان را در این باره بنویسند محمد باقر قالیباف شهردار تهران اینگونه برایمان نوشت:
کد خبر: ۷۳۵۶۱۱
توجه به سلایق مختلف

بنده به اقتضای مسئولیتم از نزدیک در جریان فعالیت‌ها و اقدامات صداوسیما بوده‌ام. برادر گرامی جناب آقای ضرغامی انصافا در دوره مسئولیت زحمات بسیاری کشیده‌اند که جای قدردانی دارد. در این دوره شاهد توسعه شبکه‌ها بوده‌ایم.

شبکه‌های داخلی و بین‌المللی افزایش پیدا کرد و زیرساخت‌های استانی نیز بهبود یافت. برنامه‌های متنوع و متکثری تولید شد که برخی از آنها واقعا ماندگار است. در مجموع بضاعت سازمان صداوسیما با وجود محدودیت‌ها بخوبی به کار گرفته شد. در مجموع معتقدم در دوره ریاست مهندس ضرغامی در صداوسیما شاهد اتفاقات مثبت و بزرگی در حوزه‌های فرهنگ، هنر و آموزش بودیم. واقعیت این است که رسانه ملی یکی از موثرترین نهادهای فرهنگی ـ اجتماعی در جامعه محسوب می‌شود و ریاست آن بالطبع با حساسیت‌های خاصی همراه است که در دوره مدیریت مهندس ضرغامی مجموعا این نهاد تاثیرگذار توانست در راستای رسالت ملی خود حرکت کند.

ما در دوره ریاست مهندس ضرغامی شاهد افزایش شبکه‌های صدا و سیما بودیم که با رویکرد تخصصی شدن این شبکه‌ها برای مخاطبان طراحی شده است. شهرداری تهران فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بسیار زیادی را انجام می‌دهد و من از دوره اول حضور در شهرداری این رویکرد را داشتم که شهرداری تهران را از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی و فرهنگی تبدیل کنیم که برای رسیدن به این مهم همیشه نیاز به تعامل موثر و ویژه بین فعالیت‌های شهرداری تهران و رسانه‌ها بوده است و برای نهادینه شدن مولفه‌های فرهنگی در شهر این نیاز به صورت ویژه در حوزه اطلاع‌رسانی برای مردم و شهروندان همواره وجود داشته است. بالطبع صدا و سیما به عنوان موثرترین رسانه می‌تواند نقش بسزایی را در این خصوص ایفا کند. البته ما در دوره مهندس ضرغامی در شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی و به شکل ویژه در شبکه تهران تعامل‌مان را با جامعه و مردم شهر تهران برقرار کردیم.

حقیقت آن است که صدا و سیما به دلیل فراگیری و نقش بی‌بدیلی که در جهت‌دهی افکار عمومی دارد، فوق‌العاده مهم و تاثیرگذار است و قطعا در تعمیق و ترویج اعتقادات و باورهای دینی از میان ده‌ها ابزار موجود این رسانه در خط مقدم قرار دارد. همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در متن حکم دوره دوم مسئولیت جناب آقای ضرغامی تاکید کردند هدف باید نزدیک کردن و رساندن این رسانه فرهنگساز، به طراز رسانه‌ای باشد که دین و اخلاق و امید و آگاهی، بارزترین نماد آن است. پس آن نقطه تعالی یعنی صدا و سیما در راس هرم تاثیرگذاری مطلوب بر رفتار اجتماعی مخاطبان بویژه در مقیاس خانواده قرار گرفته و برای آن که دین، اخلاق، امید و آگاهی را در جامعه گسترش دهد از تمامی شیوه‌های جدید خلاقانه و هنرمندانه بهره می‌برد. به طوری که آموزه‌های ترویجی در رفتار تک‌تک اعضای خانواده متجلی باشد.

این را هم باید بدانیم که انصافا کار در رسانه آن هم رسانه ملی طاقت‌فرسا و بسیار ظریف و حساس است. سختی کار در تنوع مخاطبان از سطوح مختلف همراه با علایق متفاوت و مطالبات گسترده است که جمع همه آنها امکان‌پذیر نیست و هوشمندی در انتخاب در این حوزه ضرورت دارد و اولویت دادن به برخی مطالبات اجتناب‌ناپذیر است. همه هنر هم در آن است که بتوان در این میان کار ارزشی هنرمندانه و در مقیاس ملی و بین‌المللی انجام داد. اقتضای رسانه ملی بودن هم آن است که رسانه یک دسته، گروه یا تریبون عقاید خاص یک جناح نشود. این آفت همواره از سوی امام و رهبری تقبیح شده است. نباید از طرح آرا و تشتت و تضارب آنها هراس داشته باشیم. ما معتقدیم بنیان‌های اعتقادی دین مبین اسلام و مکتب تشیع و آرمان‌های متعالی امام راحل و آموزه‌های برگرفته از منظومه گفتمانی رهبر معظم انقلاب آن‌قدر عمیق و ریشه‌دار است که نیازی به برخورد حذفی، مضیق و محدودیت‌گرا ندارد.

دکتر محمدباقر قالیباف / شهردار تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها