نگاهی به نقش‌های متفاوت دو هنرپیشه سینمای ایران از روحانی تا پیرزن 70 ساله

محسن تنابنده، اکبر عبدیِ جدید سینما

گزارشی از پشت‌صحنه «ابله»

چرا طنابنده در «ابله» پیرزن شد؟

کارگردان سریال «ابله» با اشاره به بازی محسن تنابنده در نقش یک پیرزن در این سریال بیان کرد: شخصیت مادربزرگ در این مجموعه، رفتارهای خشن و مردانه ای دارد که تصمیم گرفتیم از یک بازیگر مرد برای این کار استفاده کنیم.
کد خبر: ۷۳۱۱۴۱
چرا طنابنده در «ابله» پیرزن شد؟

سریال «ابله» که این روزها با کارگردانی کمال تبریزی برای شبکه نمایش خانگی در دست ساخت است، به نوعی پاسخ به کنجکاوی‌های این کارگردان شناخته شده سینمای ایران برای چگونگی کار کردن در عرصه پرمخاطب شبکه نمایش خانگی است.

مجموعه «ابله» به کارگردانی کمال تبریزی اولین تجربه این کارگردان سینما و تلویزیون در شبکه نمایش خانگی است. این مجموعه داستان یک نویسنده به نام هوشنگ است که با مشکلاتی روبرو می شود.

داستان «ابله» اقتباسی از کتابی با نام «به خاطر فرانک» به قلم علیرضا طالب‌زاده است، البته طالب زاده فیلمنامه این مجموعه را نیز نوشته است. در این مجموعه بازیگرانی چون مهران احمدی، هانیه توسلی، احمد مهرانفر، بهنام تشکر، شبنم مقدمی، بهادر مالکی، محسن تنابنده، سیامک صفری، یکتا ناصر و مجید صالحی حضور دارند.

در یک روز زیبای بارانی به لوکیشن مجموعه «ابله» در منطقه پاسداران رفتم. یک عمارت بزرگ 2 طبقه سفید رنگ با یک فضای سبز زیبا در حیاط که با توجه به بارانی که می آمد، فضای زیبایی را به وجود آورده بود. حتی بازیگران مجموعه نیز بعد از گریمی سنگین و خسته‌کننده از دیدن آن به وجد آمده بودند.

تولید برای شبکه نمایش خانگی سخت است

محمد مسعود تهیه کننده «ابله» اولین فرد از گروه فیلمسازی بود که با او صحبت کردم. او با اشاره به تجربه حضور خود در حوزه تولید شبکه نمایش خانگی گفت: شرایطی پیش آمد تا من و کمال تبریزی در کنار یکدیگر یک مجموعه شبکه نمایش خانگی را تولید کنیم. به وجود آمدن شرایطی برای تولید مجموعه های شبکه نمایش خانگی که مردم بتوانند تولیدات مورد نظر را انتخاب کنند و آن را ببینند، چیزی است که در دنیای بیرون شکل گرفته و آمریکایی ها آن را کاملا جدی گرفته اند و بعد از تولید سریال «لاست» و «فرار از زندان» و موفقیت این 2 سریال، تولیداتی از این دست را با جدیت بیشتری دنبال می کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه مجموعه «تصویر گستر پاسارگارد» در این زمینه خیلی خوب عمل می کند و با تولید «شاهگوش» نشان داد که در این زمینه حرفی برای گفتن دارد. حضور من و کمال تبریزی، میرباقری، فتحی و همه کسانی که در زمینه تولید شبکه نمایش خانگی فعالیت می کنند، نشان می دهد که اگر در این ژانر درست قدم برداریم، می توان موفقیت چشمگیری داشت. نباید فراموش کرد که با شرایطی که برای تلویزیون به وجود آمده است، بخش اعظم فعالان در حوزه تلویزیون سرویس کامل و قابل توجهی به شبکه نمایش خانگی می‌دهند که امیدوارم این کار ادامه پیدا کند.

این تهیه کننده تلویزیون بیان کرد: «ابله» یک مجموعه متفاوت است و ما تمام تلاش خود را می کنیم که یک کار خوب به مردم ارائه دهیم و نمی دانم تا چه اندازه می تواند برای مردم قابل قبول باشد. عوامل پشت صحنه «ابله» همگی در سریال «سرزمین کهن» حضور داشتند و تجربه خوبی را از این همکاری با هم داشتیم و تنها فرد تازه‌وارد در گروه پشت صحنه، عباس رستگارپور صدابردار مجموعه است. البته عوامل جلوی دوربین و در واقع بازیگران همگی نسبت به «سرزمین کهن» متفاوت هستند زیرا فضای 2 کار از هم متفاوت است، به عنوان مثال در «ابله» نمی توانستیم شاهد حضور شهاب حسینی باشیم.

مسعود یادآور شد: برای اولین بار است با بازیگرانی که در «ابله» حضور دارند، کار می کنم و تازه در حال تجربه کردن با این گروه از بازیگران هستم. به عنوان مثال با مهران احمدی و احمد مهران فر کار نکرده بودم. در کل می توان گفت که «ابله» به دلیل داستانی که دارد، نیازمند بازیگران طنز بود.

تهیه کننده سریال «سرزمین کهن» با اشاره به تفاوت تولید در شبکه نمایش خانگی و تلویزیون بیان کرد: تصور ذهنی ما نسبت به تولید در شبکه نمایش خانگی این بود که کار بسیار آسان و راحت است، اما باید بگویم که تولید برای شبکه نمایش خانگی نسبت به تلویزیون بسیار سخت و پیچیده است. متاسفانه مردم ایران خیلی عادت به دیدن سریال های شبکه نمایش خانگی ندارند. کسانی که سریال های خارجی را می بینند، می دانند که باید صبر کنند تا فصل جدید آن بیرون بیاید اما در ایران مردم دوست دارند که هر 10 روز یک بار قسمت جدید سریال را داشته باشند. به همین دلیل ما چندان نمی توانیم بر اساس بازخوردهای مخاطب مجموعه خود را پیش بریم.

وی با اشاره به اینکه «ابله» برای 26 قسمت نوشته شده است، یادآور شد: البته فضای ابتدای قصه به گونه ای پرداخته شده که می توان بعدها شخصیت های قصه ها را ادامه داد و داستان قصه را تغییر داد. به عنوان مثال در 11 قسمت اول این مجموعه داستان نسبت به قسمت های بعد کاملا متفاوت است. در واقع تا 11 قسمت اول داستان درباره مهران احمدی است، در قسمت های 12 و 13 مهران احمدی و محسن تنابنده و از قسمت 13 به بعد دیگر شخصیت های جدید داستان حاضر می شوند که تعدادی از بازیگران از مجموعه خارج می شوند و تعداد دیگری از بازیگران با گریم های جدید جلوی دوربین ظاهر می شوند.

ترجیح می دهم امسال در تلویزیون نباشم

در حالی سراغ مهران احمدی که نقش هوشنگ شخصیت اصلی مجموعه «ابله» را بازی می کند، رفتم که بعد از فارغ شدن از گریم متفاوت خود در گوشه ای ایستاده بود و از باران پاییزی نهایت لذت را می برد. وقتی از او درباره نقش خود در «ابله» پرسیدم گفت: «ابله» یک کار طنز و بیشتر طنازانه است و من هم نقش یک نویسنده به نام هوشنگ را بازی می کنم. با توجه به اینکه یک گروه خوب و درجه یک در این مجموعه با هم همکاری می کنند، امیدوارم یک کار خوب و متفاوت تولید شود. همه امید ما به این است که «ابله» یک اتفاق جدید و قابل قبول برای مخاطب باشد.

وی با بیان اینکه هیچ گاه مخاطب شبکه نمایش خانگی نبودم و تنها چند قسمت از مجموعه «شاهگوش» را دیدم، توضیح داد: به عنوان یک هنرمند برنامه ای را در حوزه کاری ام دنبال می کنم، به عنوان مثال با توجه به اینکه سال گذشته چند کار پر مخاطب در تلویزیون داشتم، ترجیح دادم که امسال در تلویزیون کار نداشته باشم و دوست نداشتم که مخاطب تلویزیون از حضور من در این رسانه اشباع شود.

احمدی ادامه داد: از نظر من هنرمند باید حرفی برای گفتن داشته باشد، سینمای خانگی شاید یک درجه از سینما پایین تر باشد و البته بیننده خاص‌تری نسبت به تلویزیون دارد. البته به عنوان بازیگر فرصت بیشتری برای کار داریم چراکه شخصیت پردازی با کمترین خطوط قرمز می تواند انجام شود که این مسأله برای من به عنوان بازیگر جذاب است و پایه های پیچیده شخصیتی و روابطی که بین شخصیت ها وجود دارد، بهتر می تواند نشان داده شود.

وی توضیح داد: در حال حاضر تنها فیلم های «شیار 143» به کارگردانی نرگس آبیار و «تمشک» به کارگردانی سامان سالور را آماده اکران دارم. البته یک پیشنهاد سینمایی دارم که احتمالا بعد از «ابله» در آن بازی کنم.

«ابله» پاسخی به کنجکاویم نسبت به شبکه نمایش خانگی بود

احمدی که می خواست در سکانس دفتر شکوهی بازی کند، به طبقه بالای عمارت و در جایی که کمال تبریزی حضور داشت، رفت. من هم به دنبال او رفتم تا بتوانم با کارگردان این مجموعه صحبت کنم. تبریزی کارگردان مجموعه «ابله» را در لوکیشن دفتر شکوهی پیدا کردم و پیش او رفتم.

تبریزی درباره ساخت یک مجموعه در حوزه شبکه نمایش خانگی گفت: یکی از دلایلی که برای ساخت یک سریال در شبکه نمایش خانگی اعلام آمادگی کردم، کنجکاوی برای تجربه کار در چنین فضایی بود. می خواستم بدانم که کار در شبکه نمایش خانگی چگونه است به همین دلیل مجموعه «ابله» را به عنوان اولین پروژه شبکه نمایش خانگی شروع کردم که البته این امکان وجود دارد که «ابله» اولین و آخرین حضور من در شبکه نمایش خانگی باشد. به قدری کنجکاو بودم که بدانم کار کردن در عرصه ای که اینقدر مخاطب پیدا کرده، چگونه است و به این دلیل این کار را پذیرفتم.

این کارگردان شناخته شده سینما توضیح داد: در حال حاضر سریال هایی که در آمریکا ساخته و از شبکه های کابلی پخش می شوند، توانسته‌اند مخاطبان بسیاری را جذب کنند. در سریال های شبکه نمایش خانگی ایده های بسیاری دنبال می شوند و سوژه های مختلفی مانند طنز، اجتماعی، سیاسی و پلیسی قابل اجرا هستند و همین مساله باعث جذابیت برای مخاطب می شود. تجربه چنین تولیداتی و موفقیت آن‌ها در آمریکا نشان می دهد که اگر به این مساله خوب پرداخته شود، می تواند از سینما هم پیشی بگیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «طبقه حساس» با بیان اینکه از آن جا که من جزو فیلمسازانی هستم که مخاطب برایم اهمیت ویژه ای دارد، یادآور شد: فکر می کنم باید کاری تولید کنم که آنقدر جذابیت داشته باشد که مردم علاقه مند به دیدن آن باشند و در دل آن جذابیت، بتوانم حرف مدنظر خود را بزنم. متاسفانه بعضی از فیلمسازان به این فکر می کنند که تنها باید حرف خود را بزنند و چندان به قالب و شکل کار اهمیت نمی دهند. اما من اینگونه فکر نمی کنم و معتقدم زمانی که حرفی را می زنم، عوام‌فهم باشد و اقشار مختلف جامعه بتوانند نسبت به کار درک درستی داشته باشند.

تبریزی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: فکر می کنم شبکه نمایش خانگی جزو عرصه هایی است که به خوبی می توان با توجه به ایجاد جذابیت برای مخاطب، حرف خود را منتفل کرد. کار کردن در تلویزیون و سینما فضای خاص خود را دارد و با توجه به اینکه تا امروز در زمینه شبکه نمایش خانگی کار نکرده بودم، دوست داشتم که این فضا را دنبال کنم.

کارگردان فیلم «لیلی با من است» درباره چگونگی انتخاب سوژه سریال «ابله» گفت: بعد از اینکه به من پیشنهاد شد تا یک اثر در حوزه نمایش خانگی تولید کنم، به این نتیجه رسیدم که کتاب «به خاطر فرانک» نوشته طالب زاده را کار کنم و هم من و هم تهیه کننده فکر کردیم که این کتاب می تواند سوژه خوبی برای ساخت یک مجموعه برای شبکه نمایش خانگی باشد.

کارگردان سریال «ابله» با اشاره به بازی محسن تنابنده در نقش یک پیرزن در این سریال بیان کرد: شخصیت مادربزرگ در این مجموعه، رفتارهای خشن و مردانه ای دارد که تصمیم گرفتیم از یک بازیگر مرد برای این کار استفاده کنیم. این شخصیت فردی است که جنس خاصی دارد. البته شخصیت مادربزرگ شخصیت منفی ندارد، بلکه یک شخصیت مثبت و دوست داشتنی است اما به دلیل ویژگی ها و اعتفادات خاص رفتار عجیب و متفاوتی دارد.

خانم ها چندان تمایلی ندارند که سن‌شان از آن چه که هست، بیشتر شود و کمتر نقش یک پیرزن را قبول می کنند.اجرای نقش پیرزن برای خانم ها سخت تر است تا بازیگران مرد، همین مساله سبب شد تا برای این نقش بیشتر به آقایان فکر کنیم تا خانم ها.

تبریزی ادامه داد: نویسنده که نوه مادربزرگ است، یک شخصیت دل رحم، آرام و بسیار مثبت است اما مادربزرگ نقطه مقابل نویسنده است که همین تفاوت باعث ایجاد برخوردهای طنز و جذاب بین آن ها می‌شود. البته برای این نقش به بازیگر زن هم فکر کرده بودیم اما خانم ها چندان تمایلی ندارند که سن‌شان از آن چه که هست، بیشتر شود و کمتر نقش یک پیرزن را قبول می کنند.اجرای نقش پیرزن برای خانم ها سخت تر است تا بازیگران مرد، همین مساله سبب شد تا برای این نقش بیشتر به آقایان فکر کنیم تا خانم ها. البته با تعدادی از بازیگران خانم هم صحبت کرده بودم.

گریم شخصیت های «ابله» سنگین است

مجید اسکندری را می توان یکی از بهترین طراحان گریم در سینمای ایران دانست، هنرمندی که هر زمان نام او به زبان می آید باید منتظر گریم های متفاوت در یک فیلم سینمایی و یا یک مجموعه تلویزیونی باشیم. اسکندری کمتر اهل مصاحبه و گفتگو است. برای استراحت از اتاق گریم بیرون آمده بود و داشت به فضای تازه باران خورده روبروی خود نگاه می کرد که من هم از فرصت استفاده کردم تا با او گفتگو کنم.

اسکندری در رابطه با گریم های متفاوتی که در این سریال شبکه نمایش خانگی انجام داده است، گفت: تعدادی از بازیگران این مجموعه چندین شخصیت را بازی می کنند، به همین دلیل مجبور شدیم تا چهره آن‌ها را تغییر دهیم. به همین دلیل بازیگران حاضر در «ابله» با گریم های کاملا متفاوت حضور دارند که هر کدام ساعت ها زمان می برد.

یکی از گریم های خاص در این مجموعه، گریم محسن تنابنده برای بازی در نقش مادربزرگ است. شخصیت مادربزرگ یک پیرزن 80 ساله است و بی شک نیاز به یک گریم بسیار سنگین دارد.

وی ادامه داد: یکی از گریم های خاص در این مجموعه، گریم محسن تنابنده برای بازی در نقش مادربزرگ است. شخصیت مادربزرگ یک پیرزن 80 ساله است و بی شک نیاز به یک گریم بسیار سنگین دارد. گریم باید به گونه ای طراحی می شد که تنابنده بتواند با توجه به این حجم گریم، نقش خود را به خوبی ایفا کند. هنرپیشه در زیر چنین گریم هایی خیلی سختی می کشد. در واقع محسن تنابنده و تعداد دیگری از بازیگران در این مجموعه مجبور هستند که بیش از 3 ساعت بی حرکت روی یک صندلی بمانند تا گریم شوند، که برای بازیگر بسیار طاقت فراست است. ما همه با هم سختی می کشیم تا یک کار خوب را آماده کنیم.

اسکندری توضیح داد: اکثر بازیگرها قرار است بین 2 تا 3 شخصیت را بازی کنند به همین دلیل ما مجبور شدیم چهره های متفاوت داشته باشیم. البته فیلمنامه چنین تغییری را از ما نخواسته بود اما در شرایطی قرار داشتیم که باید این اتفاق رخ می داد. در «ابله» به دلیل تعدد شخصیت ها تصمیم گرفتیم تا گریم های متفاوت و چشمگیری را در فیلم داشته باشیم. همه گروه در حال تلاش هستند تا یک اثر خوب و متفاوت را ارائه دهند که امیدوارم موفق باشیم. (خبرگزاری مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها