ایوبی جلسه دولت و مجلس برای تصمیم‌گیری درباره فیلم‌هایی که حامی فتنه معرفی می‌شوند، را مثبت ارزیابی کرد. جنتی گفته که کسی برای ما تعیین تکلیف نمی‌کند و خودمان مبنای تشخیص فیلم مرتبط با فتنه هستیم. آیا ماجرای این جلسه چیز دیگری است؟
کد خبر: ۷۲۹۸۵۹
جنتی: خودمان مبنای تشخیص فیلم مرتبط با فتنه هستیم

گویا اظهارنظرکردن بر سر اکران فیلم‌های سینمایی که مسأله حمایت سیاسی از فتنه 88 درباره آن‌ها مطرح می‌شود، پاشنه آشیل سازمان سینمایی و وزارت ارشاد شده است. چندی پیش خبر صدور پروانه نمایش از سوی سازمان سینمایی برای این فیلم‌های جنجال آفرین شده در رسانه‌ها منتشر شد. خبری که واکنش‌هایی را در جامعه رسانه‌ای به همراه داشت تا حدی که بر اساس آخرین اظهارنظر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خواستار توقف اکران 8 فیلم سینمایی شد که آن ها را مرتبط با موضوع فتنه 88 می‌دانست.

صبح امروز علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم استقبال از نخست‌وزیر ارمنستان و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره نامه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص عدم نمایش فیلم‌های مرتبط با فتنه گفت: در این خصوص رسما از سوی کمیسیون چیزی به ما نگفتند، البته ممکن است فردی از کمیسیون نظر شخصی خود را گفته باشد.

وی افزود: ما براساس تشخیص و ضوابط خودمان عمل می‌کنیم و قرار نیست هر کسی بیاید برای‌مان تعیین تکلیف کند که فلان فیلم را نمایش دهید و فلان فیلم را نمایش ندهید.

وزیر ارشاد ادامه داد: ما خودمان توجه داریم که کدام فیلم مربوط به فتنه است و جلویش را می‌گیریم و اگر نباشد و طبق ضوابط قانونی و منطبق با ارزش‌ها باشد اجازه نمایش آن فیلم را می‌دهیم.

شب گذشته حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در حاشیه آیین اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران و در جمع خبرنگاران نظری بیان کرد که قدری متفاوت با نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نظر می‌رسد. ایوبی از جلسه رضایت بخشی که با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس داشته است خبر داد و گفت: روز گذشته (یک‌شنبه، 27مهرماه) جلسه بسیار خوبی با نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس داشتیم و بنای این کمیسیون برتعامل‌، همکاری، کمک به سینمای کشور و سازمان سینمایی است، به همین دلیل فکر می‌کنم نتایج جلسه برای جامعه سینمایی رضایت‌بخش خواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: فکر می‌کنم به این جمع بندی رسیدیم که فیلم‌هایی که درباره آن‌ها صحبت می‌شود فیلم‌های اجتماعی شده‌اند. البته ممکن است لازم باشد مثلا «عصبانی نیستم» اصلاحات دیگری هم داشته باشد و شاید این درخواست را از کارگردان فیلم داشته باشیم تا به این ترتیب نگرانی برخی از آقایان هم برطرف شود.

ایوبی حتی در پاسخ به بحث‌هایی که مطرح می‌شود تا صدور مجوزهای فیلم‌های سینمایی از سازمان سینمایی و وزارت ارشاد گرفته شود، این گونه توضیح داد: هیچ کدام از نمایندگان مجلس در کمیسیون فرهنگی چنین درخواستی نداشتند و جلسه‌ای که با آن‌ها داشتیم تعاملی بود. حال اگر در جای دیگری از مجلس چنین خبری هست، نه نمایندگان کمیسیون فرهنگی اطلاع داشتند و نه ما .

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: ما و مجلس بنای‌مان بر اکران است ولی در عین حال حساسیت‌هایی هم وجود دارد که باید همه تلاش کنیم آن‌ها را به حداقل کاهش دهیم. درباره دو فیلمی هم که بیشتر درباره آن‌ها صحبت شده است‌، تقریبا اجماع را در کمیسیون فرهنگی دیده ام و بیشتر آن‌ها تایید می‌کردند که فیلم‌ها اجتماعی هستند.

او اضافه کرد: البته در بین نماینده‌ها اختلاف نظرهایی وجود دارد و برخی معتقدند در یکی از فیلم‌ها پلان‌های سیاسی هنوز می شود پیدا کرد که قرار شد بار دیگر مرور کنیم تا اگر اشاراتی وجود دارد که وجه اجتماعی بودن فیلم را کمرنگ می‌کند،‌ آن صحنه‌ها را برداریم و فیلم را اکران کنیم. (تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها