آمیتاب باچان ۷۲ ساله شد. بازیگری که تصویر مرد جوان خشمگین را در سال‌های ۱۹۷۰ به سینمای هند آورد و حالا چهره معتبر این سینمای مردمی در صحنه‌های بین المللی است.
کد خبر: ۷۲۷۸۷۸
۷۲ سالگی آمیتاب باچان و 10 نقش خاطره انگیزش/ تصاویر

آن جوان سیه چرده و بلند قامت با صدای باریتن‌اش که بار‌ها در سال‌های نخست ورود به سینما با پاسخ منفی تهیه کنندگان روبه رو شده امروزه جایگاه مهمی در سینمای هند دارد.

مجله فیلم کامنت در دهه گذشته در ویژه نامه مخصوص سینمای هند چند صفحه ای را به پدیدهٔ آمیتاب باچان اختصاص داد. کارنامه باچان در عرصه بین المللی چندان پربار نیست. او بیشتر با فیلمسازان کشور خودش همکاری می‌کند. در کشورش هنوز برای این بازیگر ۷۲ ساله فیلمنامه و نقش می‌نویسند و بسیار پرکار است. علاوه بر بازیگری در سینما، اجرای برنامه تلویزیونی چه کسی می‌خواهد میلیونر باشدرا برعهده دارد و در تلویزیون هم فعالیت می‌کند. آمیتاب باچان محبوب مردم هند است.
نقش های مهم و خاطره انگیز او را مرور می‌کنیم:

54


آنند (۱۹۷۱): هرچند فیلم بر کاراک‌تر آنند (راجش کانا) تمرکز داشت، آمیتاب باچان ثابت کرد که می‌تواند حتی در نقش مکمل هم بدرخشد. بیگ بی‌(نامی که در هند به آن شهرت دارد.) نقش باسکار بانرجی را دارد که دکتر آنند است. او بعد‌ها نقش مهمی در زندگی آنند ایفا می‌کند. کم کم اعتماد آنند در روزهای آخر زندگی به او جلب می‌شود. این نقش برای آمیتاب باچان جایزه فیلم فیر بهترین بازیگر نقش مکمل را به همراه داشت.

12


زنجیر (۱۹۷۳): امیتاب باچان طعم ستاره شدن را نخستین بار هم زمان با اکران زنجیر چشید. او نقش پلیسی خشن کله شق به نام ویجی را در فیلم دارد که مامور است یک جنایت را در نطفه خفه کند.

1


دیوار (۱۹۷۵): این درام جنایی داستان زندگی دو برادر را روایت می‌کند که هردو برای مسیر زندگی جاده‌های متفاوتی را برمی گزینند. راوی ورما (شیشی کاپور) پلیسی درستکار است. برادرش ویجی (آمیتاب باچان) وارد دنیای جنایتکاران می‌شود. دست به کارهای غیرقانونی می‌زند تا به ثروت برسد. دیوار نه تنها روی متفاوتی از آمیتاب باچان را به ما نشان داد بلکه او برای نخستین بار ایفاگر شخصیتی خاکستری شد.

6


شعله (۱۹۷۵): آمیتاب باچان نقش جی را کنار درمندرا در نقش ویرو بازی کرد. زوج جی و ویرو لحظات مهمی را در تاریخ سینمای هند روی پرده رقم زدند. زوج آن‌ها حالا جایگاهی اسطوره‌ای در تاریخ این سینما یافته است!

6


آهسته آهسته (دوبله در ایران با نام: عشق زندگی است) (۱۹۷۶): آمیتاب باچان نقش شاعری به نام آمیت را دارد که در دل در گرو پوجا (راخی) می‌بندد. پس از نقش‌های کمیک و خشن، باچان سرانجام در نقشی رومانتیک ظاهر شد. فیلم آهسته آهسته را از فیلم‌های کلاسیک سینمای هند می‌شناسند.

877


امر اکبر آنتونی (۱۹۷۷): داستان سه برادر که در بدو تولد از هم جدا می‌شوند. ریشی کاپور (اکبر)، امر (وینود خانا) آنتونی (آمیتاب باچان) هر کدام در اجتماع و با مذهبی متفاوتی بزرگ می‌شوند. آمیتاب باچان با این فیلم و ترانه «اسم من آنتونی گونزالس است» به شهرت عجیب وغریبی در هند دست یافت. لحظات کمدی او روی پرده جایزه فیلم فیر بهترین بازیگر مرد نقش نخست را برای او به همراه داشت.

4


کالا پاثر (۱۹۷۹): یک کاپیتان نیروی دریایی شجاع جلوی کارمندان و همکارانش و جامعه مورد شماتت قرار می‌گیرد و مقام و منصب خود را از دست می‌دهد. باچان نقش کاپیتان ویجی پل سینگ را دارد که برای فراموش کردن گذشته خود معدنچی می‌شود.

3


کولی (۱۹۸۳): بیگ بی‌نقش اقبال خان را در کولی دارد. کولی دومین فیلم پرفروش سال شد.

2


آگنی پات (مسیر آتش) (۱۹۹۰): هیچ کس مدلی که باچان نام خود را در فیلم اعلام می‌کند از یاد نخواهد برد: ویجی دینانث چوهان. ویجی که در دوران کودکی شاهد وضع نابسامان خانواده شده یک گنگس‌تر مشهور می‌شود. و با قاتل پدرش کانچا شروع به همکاری می‌کند. سپس امپراطوری کانچا را به زیر می‌کشاند. آمیتاب باچان بخاطر نقش خود در این فیلم برنده جایزه ملی شد.

1


بابا (۲۰۰۹): یکی از متقاوت‌ترین و منحصر بفرد‌ترین نقش‌های دوران کاری آمیتاب باچان. او نقش کودکی را دارد که به یک بیماری نادری مبتلا است و سنش سریع بالا می‌رود و زود پیر می‌شود. پدر و پسر آمیتاب و آبیشک باچان در این فیلم بخاطر نقش آفرینیشان به شدت مورد تحسین واقع شدند. اما آمیتاب باچان صحنه را با نقش افرینی منحصر بفرد خود از بقیه ربود. این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد نقش نخست را برای باچان به همراه داشت. (کافه سینما/ ارغوان اشتری)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها