گزارشی از پشت صحنه برنامه رنگین‌کمان

کارگاه زندگی در صدای سلامتی

«موج روز» رادیو ایران می‌کوشد نگاهی تحلیلی به وقایع ایران و جهان داشته باشد

بازخوانی اتفاقات روز پشت میکروفن رادیو

این روزها برنامه‌ای با نام «موج روز» از رادیو ایران پخش می‌شود که در آن به مناسبت‌ها و مسائل روز ایران و منطقه پرداخته می‌شود.
کد خبر: ۷۲۴۴۳۱
بازخوانی اتفاقات روز پشت میکروفن رادیو
این برنامه رادیویی تلاش می‌کند مروری جامع و دقیق بر حوادث مهم داخلی یا خارجی کشورمان داشته باشد و آنها را در قالبی نسبتا متفاوت بازخوانی کند. از آنجا که تحولات در جهان پیرامون ما آنقدر سریع اتفاق می‌افتد که گاهی بسیاری از برنامه‌ها از طرح موضوع جامانده و نمی‌توانند همه زوایای آن سوژه خاص را مورد بررسی قرار دهند، این برنامه درصدد است با استفاده از کارشناسان مجرب این‌گونه مسائل رامورد واکاوی قرار دهد.

عباس محمدنژاد مدیر گروه ایران و سیاست رادیو ایران درباره موج روز می‌گوید: موج روز برنامه‌ای تحلیلی برای واکاوی و بررسی رویدادهای مختلف در سطح جهان و ایران است که علاوه بر مسائل سیاسی به سوژه‌های مهم روز نیز توجهی ویژه دارد.

محمدنژاد می‌افزاید: با توجه به طرح این برنامه و تولید آن در گروه ایران و سیاست ممکن است بسیاری از شنوندگان انتظار داشته باشند موج روز صرفا به بررسی مسائل سیاسی یا مواردی از این دست توجه داشته و به آنها بپردازد، اما همان‌طور که از نام این برنامه پیداست، سعی کرده‌ایم به مسائل روز هم بپردازیم و صرفا در دنیای سیاست به دنبال سوژه نباشیم. به‌عنوان مثال به مسائلی ازجمله جرایم سایبری، اقتصاد مقاومتی و اهمیت توجه به قشر جوان در کنار بررسی گروهک تروریستی داعش پرداخته‌ایم؛ بنابراین در برنامه موج روز قرار نیست تک‌بعدی عمل کنیم.

مدیر گروه ایران و سیاست رادیو ایران به قاب کوچک می‌گوید: البته این‌طور نیست که بازهم در اتفاقات روزانه غرق شده و رویدادهای سرنوشت‌ساز گذشته کشورمان و دیگر نقاط جهان را به دست فراموشی بسپاریم، بلکه با تلفیقی از اتفاقات گذشته و حال حاضر سعی کرده‌ایم علاوه بر بررسی رویدادهای گذشته در زمان حال نیز سیری داشته باشیم تا مبادا از تاثیر رویدادهای گذشته در اتفاقات حال حاضر غافل باشیم به طوری که ممکن است طی یکی از برنامه‌های هفته از کودتای بیست و هشتم مرداد کشورمان بگوییم و در برنامه بعدی از اهمیت وحدت ملی.

چگونگی تعیین سوژه‌های موج روز

علی ظریف صدر، تهیه‌کننده و نویسنده برنامه هم درباره مراحل تولید موج روز می‌گوید: تصویب سوژه‌های این برنامه این‌گونه انجام می‌شود که با توجه به خط‌مشی و البته طرح برنامه، سوژه‌های مورد نظر خود را براساس اولویت به گروه ارائه می‌دهم و در جلسه‌ای که مدیران اداره کل برنامه‌های سیاسی حضور دارند، سوژه‌ها را تعیین می‌کنیم و کلید تولید آنها زده می‌شود. این در حالی است که براساس تصمیم جمعی در گروه یاد شده ممکن است برخی سوژه‌ها چون قبلا کاملا به آنها پرداخته شده از دستور کار حذف شده و برخی با اولویت ویژه طی چند برنامه به آنها پرداخته شود.

تهیه‌کننده موج روز درباره فاصله زمانی سوژه‌های حال حاضر و مورد تائید با دنیای واقعی ما نیز می‌گوید: همان‌طور که می‌دانید جهان پیرامون ما دائم در حال تغییر است و رویدادها به سرعت اتفاق می‌افتد، بنابراین نمی‌توانیم سوژه‌های مورد نظر را طوری انتخاب کنیم که با فاصله طولانی نسبت به زمان رخداد آنها برای پخش آماده شود و از سوی دیگر درباره هماهنگی برای حضور کارشناسان و صاحب‌نظران با توجه به این بازه زمانی کوتاه برای تولید می‌تواند کار ما را بیشتر کند.

ظریف ضمن اشاره به جلسات هفتگی خود با مدیر گروه ایران و سیاست برای تعیین سوژه‌های برنامه تصریح می‌کند: با وجود آن‌که حجم کار کمی فشرده شده، اما هماهنگی کاملی میان اعضای تولید این برنامه و البته مدیران وجود دارد، بنابراین در نهایت سوژه‌های برنامه با یکی دو روز فاصله از زمان رخدادشان در موج روز مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ضمن تاکید بر اولویت تولید برنامه‌هایی با سوژه‌ها و اتفاقات روز می‌افزاید: باتوجه به اهمیت برخی سوژه‌های روز ایران و دنیا و تقارن رخدادشان با اتفاقات گذشته کشور یا حتی سطح بین‌المللی سعی کرده‌ایم بیشتر مسائل روز را در اولویت قرار دهیم، چون اتفاقات گذشته را می‌توان در برنامه‌های آینده خودمان به نوعی دیگر مورد بررسی قرار دهیم. البته لازم به یادآوری است که هرگز سوژه‌های ناب تاریخی را فراموش نمی‌کنیم، بلکه با هماهنگی کامل و البته استفاده از راهکارهای رسانه‌ای سعی می‌کنیم در برنامه موج روز پل ارتباطی میان گذشته و حال باشیم.

وی می‌افزاید: همین رویکرد باعث شده برای تصویب سوژه‌های مناسبتی که ریشه در پیشینه کشور یا جهان دارند به صورت فصلی برنامه‌ریزی کنیم به این معنی که برای سه‌ماهه تابستان سوژه‌های مهم را انتخاب کرده و پس از تصویب در کارگروه ذی‌ربط اقدام به تولید سوژه‌های تائید شده می‌کنیم این در حالی است که اگر در روز مورد نظرمان اتفاق مهم‌تری رخ دهد، بدون تردید با هماهنگی مدیران و دست‌اندرکاران این برنامه اولویت با سوژه‌ای به‌روز خواهد بود.

ظریف خاطرنشان می‌کند: در رسانه‌ها هرگز نتیجه‌گیری و تصمیم‌گیری از سوی رسانه صورت نمی‌گیرد. ما هم از این قاعده خارج نشده‌ایم، بلکه طی برنامه سعی می‌کنیم سرنخ‌های کارشناسانه را برای مخاطبان واضح و شفاف ارائه کرده و با بررسی زیر و بم سوژه مورد نظر، ذهن و دید آنها را نسبت به سوژه یاد شده باز کنیم و در نهایت علاوه بر ارائه نظر قطعی کارشناس یا کارشناسان در این‌باره تصمیم‌گیری نهایی را به خود مخاطبان واگذار کنیم. اهمیت این‌گونه رویکرد در سوژه‌هایی مثل استفاده از شبکه‌های اجتماعی یا حتی دنیای مجازی خواهد بود؛ چون ما قصد تصمیم‌گیری نداریم، بلکه روشنگری می‌کنیم تا خود مخاطبان تصمیم نهایی را بگیرند.

اهمیت هماهنگی

حامد خادم هم که در بخش هماهنگی موج روز فعالیت می‌کند، با اشاره به فشردگی کار در این برنامه می‌گوید: همان‌طور که می‌دانید موج روز قرار است با فاصله‌ای اندک از رویدادهای روز جهان و ایران در کنار رویدادهای تاریخی سخن بگوید که در مورد سوژه‌های تاریخی و مناسبتی کارمان زیاد پیچیده نیست، اما زمانی که نوبت به اتفاقات روز پیرامون ما می‌رسد کمی ریتم متفاوت می‌شود و باید با توجه به زمان‌بندی محدودی که داریم اقدام کنیم.

وی می‌افزاید: درباره تولید برنامه‌ها با سوژه‌های روز گاهی اوقات تهیه‌کننده برای تولید مجبور به انتخاب دو یا سه کارشناس است، چون ممکن است با توجه به زمان کوتاه انتخاب سوژه و زمان تولید برخی کارشناسان امکان حضور یا شرکت در مراحل تولید برنامه را نداشته باشند، بنابراین همیشه باید افرادی به صورت رزرو در فهرست برنامه باشند تا در صورت حضورنیافتن کارشناس اول فرد دیگری جایگزین شود و روند تولید با حفظ کیفیت و محتوی ادامه یابد.

خادم، دشوارترین زمان کار را هنگامی می‌داند که قرار است از مسئولان دولتی به‌عنوان کارشناس در برنامه موج روز استفاده شود، چون با توجه به فشردگی برنامه مسئولان دولتی و البته محدودیت زمانی برنامه هماهنگ کردن این دو مهم با یکدیگر کاری بسیار دشوار و البته دقیق است.

ریتم پویا

زهرا رحیمی، گوینده برنامه نیز درباره موج روز می‌گوید: همان‌طور که رویدادهای پیرامون ما با سرعت به وقوع می‌پیوندند برنامه موج روز هم ریتمی کاملا پویا و تند به خود گرفته است تا مبادا از این رویدادها جا بماند.

وی خاطرنشان می‌کند: بدون تردید ریتم و حرکت برنامه‌های رادیویی به دلیل این‌که تصویری در کار نیست، عاملی بسیار تاثیرگذار برای جلب نظر مخاطبان است؛ بنابراین در این برنامه تهیه‌کننده سعی کرده این عامل را کاملا متناسب با سوژه‌های انتخابی در نظر گرفته که لازمه موفقیت آن حرکت بنده در مسیر تعیین شده با سرعت مورد نظر است.

رحیمی ضمن تاکید بر مطالعه گوینده قبل از ورود به استودیو می‌گوید: مطالعه و حضور ذهن گویندگان رادیو نه‌تنها در این برنامه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بلکه در تمام برنامه‌ها مورد نیاز است به‌طوری که اگر گوینده نسبت به سوژه‌ای که در اختیار وی قرار می‌دهند، آشنایی ذهنی نداشته باشد بدون تردید کیفیت کار هرگز قابل قبول نخواهد بود چون فضای مورد نظر تهیه‌کننده یا دست‌اندرکاران برنامه مهیا نمی‌شود.

وی در ادامه می‌افزاید: اگرچه متن برنامه در اختیار گوینده است، اما خلاقیت زمانی در برنامه شکوفا خواهد شد که وی به سوژه اشراف کامل داشته باشد، چون صرفا با چند خط اطلاعاتی که عوامل برنامه در اختیار گوینده قرار می‌دهند، نمی‌توان برنامه را به سرمنزل مقصود رساند.

به عقیده رحیمی، اگر گوینده اطلاعاتی درباره سوژه برنامه نداشته باشد در مدیریت گفته‌های کارشناسان برنامه موفق نیست و نمی‌تواند نتیجه مورد نظر تهیه‌کننده را به دست آورد، چون گویندگی در برنامه‌های اینچنینی صرفا روخوانی از متن ارائه شده از سوی تهیه‌کننده نیست.

موج روز، روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 11 و 15 دقیقه از رادیو ایران پخش می‌شود. (ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها