ایجاد ساختارهای جدید فرهنگی اجتماعی، زمانی میسر می‌شود که متولیان امر، کارشناسان و متخصصان فرهنگی، دانش لازم و اطلاعات کافی را در ظرف زمانی مناسب به جامعه منتقل کنند.
کد خبر: ۷۲۱۸۲۶
ایجاد حس محترم بودن در کودکان

در میان اقشار مختلف جامعه، کودکان مهم‌ترین قشر برای سرمایه‌گذاری در این زمینه محسوب می‌شوند و در میان ابزارهای انتقالی، رسانه بهترین و حتی تنها راه انتقال دانش و اطلاعات موردنظر است.

در نبود سینمایی قدرتمند برای کودکان و رنجوری مطبوعات و نشریات حوزه کودک که این مسأله هم ریشه در چالش‌های فرهنگی دارد، فقط تلویزیون است که می‌تواند با برنامه‌های متنوع، متعدد و آموزنده کودکان را با دانش‌های جدید فرهنگی اجتماعی آشنا کند و پایه و اساس یک جامعه سالم را بنا نهد.

این ضرورت در تلویزیون شناخته شده و یک شبکه تلویزیونی به کودک و خانواده اختصاص یافته است؛ شبکه پویا برای این قشر انیمیشن به نمایش می‌گذارد و حتی شبکه آموزش و نمایش هم این مخاطبان را فراموش نکرده‌اند و فیلم‌های سینمایی یا برنامه‌های آموزشی ویژه این سنین را به آنها ارائه می‌کنند، اما در میان این برنامه جای آثاری که حس احترام به خود، مهم بودن و موثر بودن را به آنها بدهد، زیاد نیست.عموها و خاله‌هایی که در شبکه‌های مختلف با بچه‌ها در ارتباط هستند و بخشی از خاطرات کودکی آنها را شکل می‌دهند، همین‌طور بسیاری برنامه‌های کودک در تلویزیون، آموزش مفاهیم اولیه زندگی را بیشتر از هر چیز مدنظر قرار داده‌اند و بیشتر می‌کوشند تا نکات اخلاقی و فرهنگی را به بچه‌ها یاد بدهند.

این اقدام در جای خود مفید است و ضرورت هم دارد، اما همه آموزه‌های اخلاقی و فرهنگی زمانی در وجود کودکان نهادینه می‌شود و در رفتار آنها به عنوان عضوی از جامعه بروز پیدا می‌کند که همراه با این همه نکته آموزشی و درس زندگی، حس ارزشمند و محترم بودن هم در کودکان ایجاد شود.عموها و خاله‌ها بیشتر از هر کسی می‌توانند به بچه‌ها کمک کنند تا حس مهم و موثر بودن را درک کنند و یاد بگیرند خودشان را دوست داشته باشند تا بتوانند نقش اجتماعی خود را درست و آگاهانه بازی کنند.

اگر عموها و خاله‌های تلویزیونی در کنار انتقاد‌ها، ذکر اشتباه‌ها، ارائه پیشنهادها و خواندن شعر و قصه، بازی و ایجاد فضای شاد و پرهیجان گاهی به بچه‌ها یادآوری کنند که چقدر قابل احترام و دوست‌داشتنی هستند، حتما حرف‌ها و گفته‌هایشان بیشتر به دل بچه‌ها خواهد نشست. احترام گذاشتن به بچه‌ها و یادآوری اهمیت و ارزش آنها بخصوص از سوی عموها و خاله‌ها که حکم قهرمان‌های دوران کودکی را دارند به دنیای بچه‌ها رنگ تازه‌ای می‌دهد و کمک می‌کند حس سازندگی، مشارکت و جدیت جای سهل‌انگاری، سبک‌سری و حس تخریب را بگیرد.

ام البنین دیوسالار / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها