مهدی هاشمی با حضور در مجموعه «دردسرهای عظیم» تصویر درستی از یک آدم خاکستری که در موقعیت بغرنجی گرفتار شده را عرضه می‌کند.
کد خبر: ۷۱۷۲۴۷
مهدی هاشمی: از دیدن مهارت برزو نیک نژاد شگفت‌زده شدم

بدون تردید مهدی هاشمی جزو 10 بازیگر بر‌تر سینما و تلویزیون است که توأمان توانایی ایفای نقش کمدی (سلطان و شبان، اشک‌ها و لبخند‌ها و دو فیلم بایک بلیط) و نقش‌های درام (طلسم‌شدگان، زنده باد، فرزند چهارم) را دارد. مهدی هاشمی سال قبل در جشنواره فیلم فجر به بهانه حضور مؤثرش در پنج فعالیت بازیگری مورد نکوداشت قرار گرفت. هاشمی این روز‌ها با دقت بیشتری نقش‌هایش را انتخاب می‌کند. مهدی هاشمی این بار هم با حضور در مجموعه «دردسرهای عظیم» تصویر درستی از یک آدم خاکستری که در موقعیت بغرنجی گرفتار شده را عرضه می‌کند. به بهانه حضورش در مجموعه «دردسرهای عظیم» با او گفتگویی انجام داده‌ایم.

حضور و بازی در مجموعه «دردسرهای عظیم» چندمین همکاری شما با ایرج محمدی و مهران مهام است، درست است؟
بله. «دردسرهای عظیم» سومین همکاری‌ام با این دو تهیه‌کننده با سابقه است و همه این کار‌ها تجربیات خوبی با ایرج محمدی و مهران مهام بود و نکته مهم درباره این دو تهیه‌کننده شناخت و اشرافی است که در کلیه امور تولید سریال از جمله فیلمنامه، رعایت جزئیات و انتخاب عوامل پشت و جلوی دوربین دارند. موقعی که این مسائل با دقت پیگیری شود نتیجه کار بد نخواهد شد.
با برزو نیک‌نژاد قبلاً سابقه همکاری داشتید؟
بله، برزو نیک‌نژاد در اولین و آخرین تجربه کارگردانی‌ام در سینما تا به امروز (فیلم "بال‌های سپید") به عنوان دستیار در کنارم بود و در این کار هم او را حرفه‌ای و کاربلد دیدم و از مهارتش در کار در بحث کارگردانی و شخصیت‌پردازی و تأکید بر جزئیات شگفت‌زده شدم. برزو نیک‌نژاد آدم اخلاق‌گرایی است و این نکته ارزشمندی برایم محسوب می‌شود. حتی برای سیاهی لشکر کارش هم در بحبوحه کار کردن اهمیت و احترام قائل است. سینما یعنی بزرگ‌نمایی و اهمیت به نام‌های بزرگ و همه به دنبال احترام به نام‌های بزرگ هستند و کمتر به بقیه اهمیت می‌دهند در حالی که من بار‌ها دیدم برزو نیک‌نژاد در حین کار به این دوستان گمنام هم توجه داشت و احترامشان را نگه می‌داشت.
برای قبول بازی در مجموعه «دردسرهای عظیم» چه ویژگی‌هایی را مد نظر قرار دادید؟
همانطوری که اشاره کردم در گرگان فیلمی ساخته بودم و برزو هم گرگانی است. مدت‌ها درحین ساخت فیلمم با او در ارتباط نزدیک بودم و او را آدم با ظرفیت و مثبتی دیدم که انسانیت را می‌فهمد و در سال‌های بعد هم کار‌هایش را دنبال می‌کردم و می‌دیدم با جدیت کارش را دنبال می‌کند و در کنار بزرگان تجربه‌اندوزی می‌کند. پیشرفت مرحله به مرحله ویژگی و حسن برزو نیک‌نژاد است و هیچ وقت خودش را بی‌نیاز از فرا گرفتن مسائل جدید نمی‌داند. پارسال در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر اولین ساخته‌اش فیلم «ناخواسته» را دیدم. فیلم خوبی بود. فیلمی که ساختار و سر و شکل قابل قبولی دارد و فیلمساز به حرفی که در فیلمش مطرح کرده ایمان داشته و یکدستی که در ساختار فیلم وجود دارد باعث می‌شود مخاطب با فیلم ارتباط برقرار کند. نباید فراموش کنیم فیلم جاده‌ای ساختن کار آسانی نیست. در ساخت سریال هم متوجه تبحر برزو نیک‌نژاد شدم و به طور حتم در کارهای بعدی‌اش به پختگی بیشتری می‌رسد.
به نقشتان برسیم. به نظر می‌رسد حس تنهایی نقشی که شما در سریال «دردسرهای عظیم» بازی می‌کنید باعث آسیب‌پذیری‌اش شده است؟
این آدم شریکی داشته که از او ناروخورده است. به همین دلیل ناراحت و بیمار می‌شود و از طرفی زنش هم با او همدل و همراه نیست و کمکی هم به او نمی‌کند تا از این ورطه نجات پیدا کند. پسرش هم درست چنین رویه‌ای را در پیش می‌گیرد. در این میان تنها نقطه اتکایش دخترش است که از ازدواج اولش دارد. دختری که برایش دل می‌سوزاند و تلاش می‌کند برای حل مشکلاتش تا حد توانش کمک کند. به هر حال این مرد آدم شکست‌خورده‌ای است که می‌خواهد گذشته و کار‌هایش را جبران کند. البته این مرد در پس تلاش‌هایی که انجام می‌دهد می‌کوشد خودش را بازیابی کند، در فرصتی که به دست می‌آورد دست به یک خود‌شناسی درباره خودش و عملکردش بزند و این‌که کجای کار قرار دارد.
با توجه به روحیه حساسش، رسیدن به چنین خواسته‌ای کار دشواری به نظر می‌رسد!
به تدریج سعی می‌کند با کمک گرفتن از افراد خانه‌ای که در آنجا مخفی شده است به این خواسته برسد این خانه یک خانه قمرخانومی محسوب می‌شود و پیر و جوان این خانه از هیچ کمکی به او دریغ نمی‌کنند. حتی مرد خیرخواه و با ایمانی مثل آمیرزا از او می‌خواهد تا قرض‌های مردم را پس بدهد تا به آرامش و ثبات برسد. به هر حال همه ما در زندگی به نقطه عطف‌هایی می‌رسیم که رویه و منش زندگیمان تغییر پیدا می‌کند و تلاش می‌کنیم فضای دیگری را تجربه کنیم.

/Media/Image/1393/06/24/635463689168573654.jpg
کاراکتر مرد جوان (با بازی جواد عزتی) شباهت‌هایی با شخصیتی که شما بازی می‌کنید به لحاظ شکست در مرحله‌ای از زندگی دارد. چقدر این وجوه مشترک باعث نزدیکی این دو آدم شده است؟
در وهله اول این تم مشترک میان آن دو نفر دوستی را به وجود می‌آورد و جوان تلاش می‌کند تا حد توانش مشکلات او را مرتفع کند. شراکت در تجارت و توجه صرف به پول در آوردن روح این مرد را آلوده کرده است. دوستی‌های صادقانه، واقعی و بدون چشمداشت مالی می‌تواند نجات‌بخش آدم‌ها از سیاهی باشد. خوبی این کار این بود که تیم نویسندگان همزمان با فیلمبرداری، داغ داغ متن فیلمنامه را می‌نوشتند و همه تیم سازنده درباره فرجام کار نظر می‌دادند و صحبت می‌کردند.
بنابراین ساخت سریال «دردسرهای عظیم» همراه با خرد جمعی بوده است؟
در وهله اول تیم نویسندگی کارشان را انجام دادند و ایرج محمدی و مهران مهام هم نظراتشان را مطرح کردند. برزو نیک‌نژاد هم نویسنده توانایی است و سریال خوب «دودکش» را او نوشته و درک بالایی از نویسندگی دارد. در اصل همه ما‌ مشاورانی هستیم که کمک کردیم تا کار به نحو شایسته‌ای انجام شود.
آیا این شیوه کاری باعث نمی‌شود در توالی شخصیت‌پردازی کاراکتر‌ها و انسجام خط داستانی خللی به وجود بیاید؟
اغلب فیلمنامه‌های خوب به این شیوه نوشته می‌شود و انگشت‌شماری از کارهای خوب وجود دارند که سناریوی از قبل آماده شده‌ای دارند. بنابراین این شیوه نوشتن باعث کیفیت بهتر و حفظ انسجام کلی اثر می‌شود.
در سریال «طلسم‌شدگان» نقش یک آدم خاکستری و چند لایه را خوب بازی کردید.
نقشم در سریال «دردسرهای عظیم» هم چند لایه است و البته نقشی که در سریال «طلسم‌شدگان» بازی کردم بیشتر به منفی بودن گرایش داشت. این آدم در زندگی‌اش ضربه خورده است و باید خودش را دوباره پیدا کند. در این راه با آدم‌های خوب و با عاطفه‌ای برخورد می‌کند و غرق نمی‌شود و نجات پیدا می‌کند.
پایان مطلب/
چقدر در مجموع فکر می‌کنید سریال «دردسرهای عظیم» در برخورد با مخاطب موفقیت‌آمیز بوده است؟
نمی‌توانم در این مورد پیش‌بینی داشته باشم، اما واکنش مردم تا به حال خوب بوده و امیدوارم سریال مورد توجه مردم قرار بگیرد. (روزنامه صبا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها