نگاهی به وضعیت سینمای ایران از منظر علمی(بخش اول)

انسان‌شناسی و خطر سقوط سینمای ایران؟

در حالی که مردم امیدوار بودند امسال هم همچون دهم بهمن سال گذشته با اجرای طرح «سینما سلام» بتوانند هر سال دو نوبت به‌طور رایگان فیلم‌های روی پرده سینما را ببینند، اما شورای صنفی نمایش با اعلام مخالفت خود نسبت به اجرای این طرح، آب نیمه سردی بر پیکر دوستداران سینما ریخت.
کد خبر: ۷۱۲۲۳۹
خداحافظی با «سینما سلام»

سال گذشته بود که انجمن سینمای جوان به نمایندگی از سازمان سینمایی کشور و هماهنگی و مشارکت خانه سینما مسئولیت اجرای طرحی به نام «سینما سلام» را به‌عهده گرفت و قرار شد با هدف آشتی مردم با سینما دو روز در سال، یعنی دهم بهمن و بیست و یکم شهریور (روز سینما) سینماها به‌طور رایگان پذیرای تماشاگران باشد.

پیشنهاد حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی با فکر اولیه و ارزشمند فرهنگ‌سازی سینما رفتن مردم مطرح شده بود و مقرر شده بود که تمامی هزینه‌های مربوط نیز از طریق سازمان سینمایی تامین شود.

دهم بهمن سال گذشته این طرح با هیاهو و سر و صدای تبلیغاتی زیاد برای نخستین‌بار عملی شد و مردم سراسر کشور با توجه به تجهیز و بهسازی و بازسازی سینماها و دیجیتالی شدن سالن‌ها که از بهترین کارهای ایوبی در این یک سال حضورش است، با شوق و ذوق بسیار از نخستین سئانس نمایش فیلم‌ها جلوی سینماها صف کشیدند که این استقبال بی‌سابقه تا پاسی از شب نیز ادامه داشت.

ضمن این‌که از راهکارها و ترفندهایی همچون حضور هنرمندان و چهره‌های سرشناس سینما و تلویزیون در شهرستان‌ها نیز در این خصوص استفاده شده بود که ظاهرا نتیجه مثبتی هم داشت و مردم توانستند در روزی خاطره‌انگیز فیلم‌ها را همراه با هنرمندان محبوب خود تماشا کنند.

البته این اقبال فوق‌العاده تبعات منفی و خسارات فراوانی را هم به‌بار آورد و باعث اعتراض سینماداران شد و آنها از برخی بی‌فرهنگی‌ها در این ارتباط گلایه کردند. به هر حال آنچه مسلم است این طرح که برای اولین‌بار در کشور اجرا می‌شد، حالت آزمون و خطا داشت و مسئولان پیشنهاددهنده و برگزارکننده باید تبعات و عوارض آن را هم در نظر می‌گرفتند و می‌پذیرفتند.

در حالی که قرار شده بود پس از آسیب‌شناسی و برگزاری جلساتی در این خصوص، اجرای طرح «سینما سلام» هر سال ادامه داشته باشد و مردم دو روز از سال، یعنی در روز بیست و یکم شهریور (روز سینما) و دهم بهمن به‌طور رایگان به سینما بروند، روز گذشته شورای صنفی نمایش به‌طور مستقیم و صریح مخالفت خود را با اجرای این طرح و رایگان دیدن فیلم‌ها اعلام کرد و درعوض پیشنهاد داد که این طرح به شکل دیگری عملی و اجرایی شود.

به نظر می‌رسد آنچه باعث تصمیم‌گیری شورای صنفی نمایش در این خصوص شده، اظهارنظرها و اعتراضات صاحبان سینما در این چند وقت اخیر باشد و این شورا نتوانست در مقابل قدرت و نفوذ سینماداران مقاومت کند.

در حالی که نظر سازمان سینمایی بر رایگان بودن فیلم‌ها در این دو روز است، اما حبیب ایل‌بیگی مدیرعامل انجمن سینمای جوان و مسئول اجرای این طرح در گفت‌وگو با ایسنا عملی شدن طرح رایگان دیدن فیلم‌ها را منوط به موافقت صاحبان فیلم‌ها و سینماداران دانست.

نظر بیشتر سینماداران و تهیه‌کنندگان سینما این است که نفس هدف آشتی دادن مردم با سینما خوب است، اما این مساله باید با سازوکار مناسبی همراه باشد و بهتر است برای این‌که شاهد برخی از اتفاقات سال گذشته و هجوم خسارت‌بار به سالن‌ها نباشیم، به جای نمایش رایگان فیلم‌ها از راهکارهای دیگری چون تخفیف در بهای بلیت فیلم‌ها بهره گرفته شود.

ضمن این‌که برخی سینماداران هم از عملی نشدن وعده‌های مالی سازمان سینمایی در این باره خبر دادند. علی سرتیپی تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما در همین ارتباط گفته است: قرار بود سازمان سینمایی و انجمن سینمای جوان به عنوان متولی اجرای طرح پول نمایش فیلم‌ها را به صاحبان سینما بدهد، ‌اما هیچ پرداختی صورت نگرفت. دیگر این‌که قرار بود هزینه خسارت‌های وارد شده به برخی سینماهای آسیب‌دیده داده شود که آن هم هنوز پرداخت نشده است.

ظاهرا این گلایه‌ها و انتقادات به کرسی نشست که شورای صنفی نمایش در جلسه روز گذشته خود با اجرای این طرح به‌صورت رایگان مخالفت کرد. سخنگوی شورای صنفی نمایش در همین خصوص گفت: شورای صنفی نمایش در نهایت به این جمع‌بندی رسید که به جای رایگان کردن در روز سینما به مخاطبان بسته‌های فرهنگی هدیه دهد.غلامرضا فرجی البته اضافه کرد که اجرایی شدن این پیشنهاد و چگونگی آن به نظر مجریان طرح «سینما سلام» و سازمان سینمایی بستگی دارد.

مخالفت شورای صنفی نمایش با اجرای طرح رایگان سینما در حالی اعلام شده که چند روز بیشتر به روز ملی سینما (بیست و یکم شهریور) و یکی از دو روز طرح «سینما سلام» باقی نمانده است. بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا طرحی که از ابتدا با هدف آشتی مردم با سینما و ترویج فرهنگ سینما رفتن پیشنهاد شده بود، می‌تواند با تغییر شکلی محسوس (تبدیل از رایگان به غیررایگان و دریافت بسته‌های فرهنگی) همچنان تماشاگران را به سالن‌های سینما بکشاند یا نه، موجب قهر دوباره آنها خواهد شد. (جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها