مراسم قدردانی از برنامه‌های ماه رمضان و تابستان 93 بعدازظهر روز گذشته با حضور آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان و مدیران سازمان، ‌دارابی معاون سیما، قاریان و مداحان ، هنرمندان، مجریان و برنامه‌سازان ماه رمضان و تابستان در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد.
کد خبر: ۷۱۱۹۵۳
قدردانی از برگزیدگان برنامه‌های تابستانی تلویزیون/ تصاویر

آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان در مراسم قدردانی از برنامه‌سازان ماه‌ رمضان در تابستان 93 ضمن تبریک دهه کرامت و اشاره به برکات وجودی حضرت معصومه (س) و نیز تسلیت شهادت شهیدان رجایی و باهنر درباره زندگی این بزرگان به نکاتی اشاره کرد و درباره نقش تاثیرگذار تلویزیون بر مردم و جامعه گفت: خدا را شکر می‌کنم که بعد از مدت‌ها این توفیق نصیبم شد که در جمع برنامه‌سازان رسانه ملی حضور پیدا کنم. شکر خدا شما توانستید در مورد غزه عملکرد خوبی داشته باشید و عواطف مردم را متوجه مظلومین غزه کردید. وی افزود: همه مردم از پیر و جوان توانستند حقایق غزه را به چشم خود ببینند و مراتب تنفرشان را نشان بدهند.

دبیر شورای نگهبان ضمن اظهار خرسندی از پیروزی مردم فلسطین در این نبرد تاکید کرد: اگر دولت‌های حمایتگر رژیم اشغالگر قدس گمان می‌کنند با تحریم‌ها به صورت ایران سیلی زده‌اند ما در نبرد غزه مشت محکمی به دهان آمریکا زدیم.

وی اظهار امیدواری کرد پیش‌بینی امام در مورد حذف اسرائیل از روی کره زمین هرچه زودتر تحقق یابد و تاکید کرد مطمئن باشید این اتفاق رخ خواهد داد.

آیت‌الله جنتی با تاکید بر اثرگذاری تلویزیون افزود: صدا و سیما نقش تعیین‌کننده دارد. در 22 بهمن مردم را به خیابان‌ها می‌آورد، توانست فتنه را خاموش کند و در روز قدس نیز خودش را بخوبی نشان داد. این رسانه مثل پزشکی است که هم باید بیماری‌یابی کند و هم دنبال درمان و علت بیماری باشد.

دبیر شورای نگهبان به بیماری‌های متعدد جامعه اشاره کرد و گفت: برنامه‌سازان صدا و سیما باید به مساله طلاق، ازدواج، حجاب، غرب‌زدگی و حاکمیت فرهنگ غرب توجه بیشتری داشته باشند. وی در این باره گفت: شما در این زمینه بسیار موفق بوده‌اید اما باید تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد تا آنجا که می‌دانم بیش از 160 شبکه فارسی‌زبان برای مردم ما برنامه تولید می‌کنند و شما باید تلاش‌های همه آنها را خنثی کنید. می‌دانم که موفقیت‌های زیادی داشته‌اید، به شما احسنت می‌گویم اما باید تلاش کنید هم خدا، هم مردم و هم خودتان راضی باشید.

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، خطاب به برنامه‌سازان تلویزیون گفت: شما باید بتوانید دل‌ها را به خود جذب کنید، زیبایی‌های ظاهری برنامه و حضور دکتر یا آیت‌الله در یک برنامه تفاوت ندارد، مردم باید برنامه‌ها را دوست داشته باشند. او از برنامه‌سازان خواست از خدا امداد بخواهند و تاکید کرد: اگر به چیزی معتقد نیستید درباره آن برنامه نسازید. وی همچنین گفت:‌کار شما باید مشکلی از مردم حل کند. وظیفه ما ایجاد سرگرمی نیست، اگر اثری رشد ایجاد نکند حتی مضر هم هست.

وی بر اصل سادگی، ارزانی، تنوع ، توجه به زمان و تولید برنامه‌های شاد تاکید کرد و افزود: از آنجا که به فرموده امام راحل، صدا و سیما دانشگاه است حضور یک اسلام‌شناس، مردم‌شناس، هنرشناس و جامعه‌شناس در اتاق فکر تلویزیون از الزامات کار است. قرائتی از برنامه‌سازان تلویزیون خواست درباره نماز و برای نماز فیلم، سریال و برنامه بسازند.

حجت الاسلام پناهیان هم در این مراسم به فضای پررقابت دنیای رسانه ای امروز اشاره کرد و گفت: در این شرایط اعتماد بینندگان به رسانه ملی مهم است. وی ایرانیان را مردمی فکور دانست و افزود: مخاطب فرهیخته کسی است که باید در دنیای رقابتی امروز مراقب او باشید و بدانید که آگاهی او کم نیست و شما نباید از مخاطب عقب‌تر باشید. این کارشناس حوزه و رسانه در ادامه بهترین برنامه را برنامه ای دانست که مخاطب فرهیخته پس از مشاهده آن را برای دیگران بازگو کند. وی در خاتمه تاکید کرد: همواره باید قدم های رو به جلو برداشت، چرا که مردم جهان منتظر پیام​های شما هستند.

شادی و خنده، نیاز جامعه امروز

علی دارابی، معاون رسانه ملی در امور تلویزیون هم ضمن تشکر از بیش از سه دهه تلاش مستمر حجت‌الاسلام قرائتی در رسانه ملی تاکید کرد: ایشان شاگرد واقعی امام صادق(ع) است و همواره در نظرسنجی‌ها برنامه‌های هفتگی و مناسبتی ایشان همچون برنامه​های ماه رمضان مورد رضایت مخاطبان قرار گرفته است.

دارابی در این مراسم از همه برنامه‌سازان تلویزیون برای ساخت برنامه‌های متنوع و متعدد در ماه مبارک رمضان و فصل تابستان تشکر کرد و با اشاره به وحشیگری رژیم اشغالگر قدس در چند ماه گذشته خطاب به برنامه‌سازان گفت: با همت همه شما هنرمندان، تلویزیون با ویژه‌برنامه‌هایی مانند «کودکان غزه، کودکان ایران» و «درد مشترک» توانست موجی ایجاد کند که برای نخستین بار شاهد پیام سران سه‌قوه و مسئولان بلندمرتبه کشور بودیم.

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان برنامه‌های ویژه افطار، سحر، تلاوت قرآن، مداحی و برنامه‌های کارشناسی بسیار متنوع بود و از این بابت از همه نهادها، سازمان‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی که ما را یاری کردند، تشکر می‌کنیم. امسال کارهای نمایشی خوبی نیز در ماه مبارک رمضان به نمایش در آمد.

معاون رسانه ملی در امور تلویزیون تصریح کرد: امروز در نبرد رسانه‌ای هستیم، شما افسران و سربازان این نبرد هستید و مدیران فرماندهان این نبرد و استودیوها میدان جنگ است. دو نکته را باید مد نظر داشت؛ نکته اول این​که دشمن عفت جامعه را نشانه گرفته است و نکته دوم این که جامعه امروز بیشتر از همیشه به شادی و نشاط نیاز دارد. گرچه همه این وظیفه به عهده رسانه ملی نیست و ما در مبانی نشاط مشکلات جدی داریم، اما تلاش می‌کنیم همزمان با نظریه‌پردازی درباره نشاط برنامه‌سازی هم داشته باشیم و جامعه را به سمت شادابی سوق بدهیم. جامعه ما باید هم به گذشته افتخار کند و هم به آینده امیدوار باشد.

در ادامه مراسم، سیروس مقدم کارگردان سریال ماه رمضانی «مدینه» با اشاره به دشواری‌های ساخت این سریال آن را اثری دانست که مباحث خانواده، امیدبخشی، توجه به زنان و ایجاد شغل را مد نظر قرار داده بود.

سیدکاظم احمدزاده، مجری شناخته‌شده تلویزیون نیز در این مراسم با اشاره به اقبال عمومی حضور ستاره‌های هنری و ورزشی، همکاری عاشقانه تمام عوامل برنامه «جشن رمضان» را به عنوان مولفه‌های موفقیت این برنامه برشمرد و گفت: روزی در رسانه ملی، رقابت بین برنامه‌ها بود و بعد شبکه‌ها با هم رقابت می‌کردند اما امروز صحبت از رقابت رسانه‌هاست.

پس از سخنان احمدزاده، رامبد جوان درباره برنامه پرمخاطب «خندوانه» به نکاتی اشاره کرد و گفت: ایده این برنامه 13 سال پیش شکل گرفت، و از 11 سال پیش تحقیقاتمان درباره تاثیرات اجتماعی، روانی و عاطفی خنده آغاز شد و توانستیم مقالات بسیاری را از کلینیک‌ها، دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دنیا جمع‌آوری کنیم.

وی ضمن تشکر از حمایت‌های مدیران سازمان از همه خواست موضوع خندیدن را جدی بگیرند.

برگزیدگان برنامه‌های رمضان تلویزیون

مجری مسابقات: مجید یراق‌بافان (مسابقات قرآن کریم)، رضا رفیع، ناصر فیض و شهرام شکیبا (قندپهلو) / مسابقه برگزیده (امیر قمیشی – قندپهلو)

برنامه ترکیبی: جشن رمضان (سید کاظم احمدزاده) / برنامه‌های مستند: حدیث سرو (عبدالکریم عرشی)، فیلم ناتمام برای دخترم سمیه (محمد شکیبانیا)، پشت صحنه سریال مختارنامه (ناهید دل‌آگاه)

طرح قرآنی 1448: شبکه دو (حسن سرپرست)، شبکه تهران (رضا درویش‌نوری)، شبکه قرآن (محمدجواد قلیچ‌خانی) / ویژه‌برنامه افطار: ماه عسل (احسان علیخانی)

ضیافت (شبکه قرآن: میرلوحی، اسدی، سید وحید مرتضوی)

ویژه‌برنامه سحر: ماه خدا (شبکه یک حسن سلطانی مجری)، سحر اولی‌ها (حجت‌الاسلام محمدی، کارشناس - مجری)

نسیم اجابت (شبکه قرآن – علیرضا قطبی، پورضرغام، سید کمال هاشم‌زاده) / برنامه‌های گفت‌و‌گو محور: رهیافت و گفت‌و‌گوی تنهایی (شبکه 4)، این شب‌ها (شبکه یک)

برنامه کودک: عوامل سازنده برنامه گل‌آموز (شبکه آموزش) / برنامه نوجوان: بچه‌های ایران (شبکه جام‌جم)/ گرافیک و اطلاع‌رسانی (شبکه قرآن و معارف) / جدول پخش: شبکه 3 و شبکه تماشا / دکور استودیویی: برنامه ماه عسل (شبکه 3) / ترویج مناسک: نان و کریم اهل‌بیت(ع) (شبکه تهران) / شب قدر: شبکه 3 / تقدیر ویژه از سیمای قدس: تولید و فنی (شبکه تهران)، پخش (شبکه یک و دو)، فیلادلفی (فیلم تلویزیونی برگزیده)، نماآهنگ (شبکه افق)، مستند برگزیده، بازی انگلیسی (شبکه یک) دیوار شکسته (شبکه 2)، بچه‌های غزه، بچه‌های ایران (شبکه جام‌جم)، درد مشترک (شبکه 2)

مجموعه‌های نمایشی

تهیه‌کننده برگزیده:‌ داوود قچاق (فاخته) / کارگردان برگزیده:‌ سیروس مقدم (مدینه)، نویسنده برگزیده:‌ سعید نعمت‌الله (مدینه)، بازیگران زن برگزیده: پریوش نظریه (مدینه) شبنم مقدمی (مدینه و هفت سنگ) / بازیگر مرد برگزیده: مهدی سلطانی (هفت سنگ) / سریال برگزیده: مدینه (زینب تقوایی، سیروس مقدم، سعید نعمت‌الله، مهرداد صدیقیان، مجید صالحی، سعید سیاح و خشایار الوند) / پویانمایی: شهاب کسرایی

طنز: شبکه 3 (اجرای مناسب و صحیح سیاست سیما در حوزه طنز) / خندوانه (شبکه نسیم)

سلامت محور: فردا دیر است (شبکه سلامت)

قاری قرآن کریم: صالح اطهری‌فرد، مهدی عادلی، محمدجواد پناهی، حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم، محمدحسین سعیدیان.

ذاکر اهل بیت: حاج سعید حدادیان، حاج محسن طاهری، حاج مرتضی طاهری، حاج حمید منتظر.

مراکز و تولیت‌ها: موسسه قدیم الاحسان،‌مهدیه تهران، مرکز قم، ‌آستان قدس رضوی، ‌موسسه آقامجتبی تهرانی، تولیت مسجد جمکران

سخنران مذهبی: حجت‌الاسلام قرائتی، حجت‌الاسلام انصاریان، حجت‌الاسلام رنجبر، حجت‌الاسلام پناهیان، حجت‌الاسلام کازرونی. (جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها