هر کسی که متولد شده باشد، لاجرم روزی از دنیا خواهد رفت و چیزی که به این آمدن و رفتن معنا می‌دهد کارهای کرده و یادگارهای به‌جامانده است. اکبر خواجویی که در شامگاه آخرین روز مردادماه از میان ما رفت، یادگارهای زیادی به‌جا نگذاشت، اما همین چند یادگاری کافی است تا برای همیشه نامش را به خاطر بسپاریم.
کد خبر: ۷۰۹۰۶۳
پدرسالار یتیم شد

خواجویی بیست و چهارم مرداد سال 1326 در اصفهان متولد شد و کارش را با راه‌اندازی سینمای آزاد اصفهان شروع کرد. بسیاری از ما او را با سریال پدرسالار می‌شناسیم و فیلم سینمایی محیا که عاشقانه‌ای آرام و لطیف است. خالق پدرسالار در مقام کارگردان فیلم‌های محیا، سیرک بزرگ و خانه ابری را در کارنامه دارد، اما او قبل از همه اینها با تلویزیون همکاری داشت و برای مخاطبان این رسانه برنامه می‌ساخت. شاید نسل امروز از آقای مطالعه، عکاس‌باشی یا هشت بهشت چیزی به خاطر نداشته باشد، اما پدرسالار در دهه هفتاد یک اتفاق مهم بود که در ذهن نسل دیروز و امروز ماندگار شد.

او بعد از پدرسالار، دبیرستان خضرا، کهنه سوار، رسم شیدایی، پس از سال‌ها و پیک راستان را هم ساخت که گرچه هیچ‌کدام به اندازه پدرسالار ماندگار نشدند، اما آثاری شریف و دغدغه‌مند محسوب می‌شوند و حکایت از نگاه و روحیه خالق خود دارند.

اکبر خواجویی به گواه همین یادگارها، کارگردانی آرام بوده که هرگاه فرصتی فراهم شده و حرفی برای گفتن داشته، دست به ساختن فیلم یا سریالی زده است. در کارنامه حرفه‌ای او حدود 15 اثر می‌توان دید که طی 40 سال فعالیت حرفه‌ای او ساخته شده است و این یعنی فرصت‌خواهی و جاه‌طلبی در مرام و مسلک او معنایی نداشته است.

محمدعلی کشاورز، بازیگر نقش پدرسالار که در روزهای کسالت بیش از هر دوست و همکاری جویای احوال خواجویی بوده، درباره او به ایسنا گفت: خدا رحمت کند اکبر خواجویی را؛ او یکی از بهترین، باشرف‌ترین و نجیب‌ترین کارگردانان ایران بود و در تمام مدتی که با او کار کردم، غیر از نجابت و کاردانی از این مرد هیچ ندیدم. فکر نمی‌کنم دیگر مثل آقای خواجویی در این مملکت پیدا شود؛ چراکه او در نجابت تک بود. خواجویی یک هنرمند به تمام معنا بود که نجابت او بهترین حسنش بود.

قلب خالق پدرسالار، این سال‌های آخر او را به تنگ آورده بود و اجازه نداد بیشتر از 67 سال برای زندگی کردن فرصت داشته باشد. او دو سال پیش تحت عمل جراحی قرار گرفت و بعد از دو سال تحمل روزهای بیماری در حالی که امیدوار بود از بستر بیماری بلند شود و فیلم تازه‌اش را بسازد، از میان ما رفت.

پیکر این هنرمند پیشکسوت امروز ساعت 9 صبح از مقابل خانه سینما تشییع و پس از آن بنا به وصیت خودش به شهر اصفهان، زادگاهش برای خاکسپاری منتقل می‌شود. (آذر مهاجر / جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها