معاون صدای رسانه ملی در مراسم قدردانی از برنامه‌سازان موفق و برتر در ماه مبارک رمضان تاکید کرد که در سال‌های اخیر برنامه‌های رادیو در حوزه معارف به لحاظ کمی و کیفی رشد خوبی داشته است.
کد خبر: ۷۰۸۸۸۷
قدردانی از برنامه‌سازان موفق رادیو درماه رمضان

مراسم قدردانی از برنامه‌سازان ماه رمضان با حضور محمدحسین صوفی معاون صدا، حجت‌الاسلام ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مجلس و حجت‌الاسلام محمدی قائم مقام و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و برنامه‌سازان رادیو در استودیو شماره یک ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

محمدحسین صوفی در ابتدای این مراسم گفت: می‌توان چشم را بست و از همه چیز مطلع شد، اما وقتی گوش را ببندیم دیگر نمی‌توان از چیزی مطلع شد و به همین دلیل نابینایان افراد باهوشی هستند. ما در رادیو تلاش می‌کنیم برای گوش‌های دقیق، قوی و حساس، برنامه‌های متنوعی تولید کنیم. خوشبختانه در سال‌های اخیر رویکرد رسانه در حوزه برنامه‌های معارفی مناسب بوده و منجر به افزایش کمی، کیفی و تنوع برنامه‌های معارفی شده است.

وی ادامه داد: در رادیو تلاش می‌کنیم برنامه‌ها متناسب با نیاز، ذائقه و ضرورت مخاطب تولید و پخش کنیم و مناسبت‌های مذهبی و دینی، فرصت مغتنمی برای ارائه پیام در قالب‌های هنرمندانه، زیبا و جذاب است. امسال همه شبکه‌های بیست و هفت گانه رادیو در ماه رمضان برنامه‌های متنوعی پخش کردند که نقطه‌عطف آن در شب‌های قدر، روز قدس، عید فطر، برنامه‌های سحرگاهی و افطار بود.

معاون صدا با اشاره به بهره بردن از قالب‌های مختلف برنامه‌سازی گفت: ما در ماه رمضان از ساختارهای مختلف همچون نمایش، گفت‌وگو و... برای انتقال مفاهیم معنوی استفاده کردیم. همچنین در شبکه انگلیسی‌زبان معارف (ندای اسلام) هم برنامه‌های متنوعی پخش کردیم تا بتوانیم رضایت مخاطبان داخلی و مسلمانان خارج از کشور را هم تامین کنیم. در مجموع شبکه‌های رادیو در ماه رمضان 6900 برنامه معادل با 4700 ساعت برنامه با حضور 1300 کارشناس برنامه پخش کردند.

اهمیت شناخت مخاطب

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و نماینده مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: سخن و کلام نقش مهمی در تربیت انسان ایفا می‌کند و رادیو تلاش کرده که این کار را انجام بدهد.

وی در بخشی از سخنرانی‌اش درباره تقوا صحبت کرد و افزود: تقوا تجلی ایمان در وجود انسان است و ایمان در سبک زندگی و سلوک رفتار تاثیر زیادی دارد. رادیو مکانی برای استماع قول سدید و سخنی مستحکم است. بنابراین کار دشواری دارد. رادیو با بهره بردن از ساختارهای مختلف می‌تواند قول سدید و مستحکم را به مخاطب برساند.

حجت‌الاسلام ابوترابی عنوان کرد: صداوسیما به‌مخاطب‌شناسی توجه ویژه‌ای دارد، اما باید با نگاه ویژه مخاطب را شناخت و نیازهای او را درک کرد و پاسخ‌های مناسب به نیازها را ارائه کرد. این مساله کار دشوار رادیو را نشان می‌دهد و این‌که راه سختی در پیش‌رو دارد، چون برخی مخاطبان اهل جدال هستند و نه تسلیم منطق می‌شوند و نه آمادگی شنیدن وعظ را دارند. بنابراین شناخت مخاطب اهمیت زیادی دارد.

حجت‌الاسلام محمدی، قائم‌مقام و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخشی از این مراسم با تاکید بر این مساله که مراسم قدردانی از برنامه‌سازان منجر به ایجاد انگیزه بیشتر می‌شود، گفت: تولید و پخش برنامه‌های متنوع معارفی منجر به توسعه فرهنگ قرآنی، دینی و اسلامی می‌شود. معتقدم رادیو چشم‌انداز خوبی دارد و من شخصا طرفدار رادیو هستم. عصر نوین، عصر ارتباطات است و انسان امروزی غرق در ارتباطات است، اما این باعث نمی‌شود جایگاه رادیو کاهش یابد.

وی ادامه داد: رسانه در دنیای مدرن ساحتی از اندیشه و تفکر است. گرچه برخی معتقدند که رسانه پرمخاطب رادیو با پیدایش رسانه‌های جدید جمعی تحت‌الشعاع قرار گرفته و بخشی از مخاطبانش را از دست داده، اما هنوز تاثیرگذاری خودش را حفظ کرده است.

محمدی با اشاره به ذات رادیو که دارای قابلیت تربیتی است، عنوان کرد: رادیو قابلیت تربیت و انسان‌سازی نسبت به دیگر رسانه‌ها دارد. قدرت بیان کلیات و امور انتزاعی را دارد. ضمن این‌که قدرت تاثیر پرورش روحی و روانی رادیو نسبت به تلویزیون بیشتر است. رادیو در مناسبت‌های مذهبی با ایجاد فضاهای مطلوب انتزاعی می‌تواند تاثیر زیادی بر شنوندگان بگذارد.

قائم‌مقام و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اشاره کرد: انسان در دنیای مدرن به سمت انزوا می‌رود و عناصر آرامش در او کمرنگ می‌شود، اما معتقدم رادیو در آینده بیشتر از اکنون مورد اقبال مردم قرار می‌گیرد و می‌تواند تنهایی آدم‌ها را پر کند. فقط باید سعی کنیم با بازنگری در سیاستگذاری مخاطب‌شناسی و پیام منجر به تحولات بیشتری در این رسانه شویم.

در ادامه مراسم، برگزیدگان در بخش‌های مختلف معرفی شدند: در بخش نویسندگی: مهدی رسولی رادیو جوان، سیدحسین حسینی رادیو خانواده، سیدعلی سیدان رادیو کتاب، محمد اوزی رادیو صبا و مونا توسلی رادیو قرآن.

در بخش کارشناس: حجت‌الاسلام محمود صفاری رادیو معارف، عبدالجلیل کلانترهرمزی رادیو سلامت، هادی مزینانی رادیو اقتصاد، مهدی رستمی رادیو تهران، سیدحسن شهرستانی رادیو فرهنگ، سیدمحسن میرباقری رادیو قرآن و مهدی دوایی رادیو ایران.

در بخش گزارشگری: مژگان فرزین رادیو جوان، سمیه نجفی صدای آشنا و زهره عبدالرحیم رادیو جوان.

در بخش صدابرداری: شیوا آقاجانیان رادیو ورزش، رضا محتشمی رادیو تهران و پیمان آزادی رادیو تهران.

در بخش ارتباطات: نگار امین لاری رادیو صبا و فرزاد محمدی‌راد رادیو جوان.

در برنامه‌های نمایشی: ندا هنگامی کارگردان، بابک صفی‌خانی نویسنده، ماندانا محسنی، شمسی صادقی و محسن بهرامی بازیگران.

در بخش گویندگی: محمدرضا علی‌اکبری رادیو تهران، عفت مظاهری رادیو نمایش، جابر بیات رادیو اقتصاد، سیدحسین حسینی رادیو خانواده، فاطمه اسحاق‌تبار صدای آشنا، فاطمه نیرومند رادیو فصلی، محمدحسین نورشاهی رادیو ایران و محمدجواد محمدی رادیو معارف.

در بخش تهیه‌کنندگی: علی سلیمی رادیو اقتصاد، عاطفه شیوافر رادیو جوان، مجید حسینی رادیو خانواده، سیدهادی موسوی‌نژاد رادیو فرهنگ، ابوالفضل سلیمانی رادیو معارف و موسی نظری رادیو سلامت. (جام‌جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها