با آزاده صمدی، بازیگر نقش زیبا در سریال «انقلاب زیبا»

من هم نمی‌دانستم پایان سریال چه می‌شود

گفت‌وگو با علیرضا کمالی‌نژاد، بازیگر تلویزیون

قصه پر از تعلیق «انقلاب زیبا» جذبم کرد

علیرضا کمالی‌نژاد از بازیگران جوان مستعد است که تلاش کرده در آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی از جمله ملک سلیمان، میلیاردر، شهر دقیانوس و شوق پرواز نقش‌های متفاوتی را تجربه کند.
کد خبر: ۷۰۶۵۳۵
قصه پر از تعلیق «انقلاب زیبا» جذبم کرد

او این روزها سریال تلویزیونی انقلاب زیبا را از شبکه یک در حال پخش دارد. کمالی‌نژاد در این سریال نقش جوانی به نام حامد با اعتقادات مذهبی را بازی می‌کند. او معتقد است حامد جزو شخصیت‌های پیچیده و عجیب و غریب سریال انقلاب زیباست که با پیشرفت قصه، مخاطبان بیشتر متوجه روحیات او می‌شوند. کمالی‌نژاد می‌گوید مخاطب تا آخرین قسمت این سریال با گره‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد. با او به گفت‌وگو نشستیم تا بیشتر درباره نقش‌اش بدانیم.

شما در سریال انقلاب زیبا نقش یک جوان مثبت را بازی می‌کنید که اعتقادات مذهبی داشته و از سوی دیگر با خانواده همسرش اختلافاتی هم دارد. زمانی که قرار بود این نقش را بازی کنید تحلیلتان از نقش چگونه بود؛ چرا که شنیده‌ایم فقط بخشی از فیلمنامه این سریال آماده بود که تصویربرداری آغاز شد؟

بعد از پیشنهاد بازی در نقش حامد برای سریال انقلاب زیبا، در جلسه اول که بهرنگ توفیقی، کارگردان و رامین عباسی‌زاده تهیه‌کننده حضور داشتند، درباره نقش حامد خیلی حرف زدیم و بعد از صحبت‌های جامع به تعامل رسیدیم، چون فقط هفت هشت قسمت فیلمنامه نوشته شده بود.

من بعد از خواندن همین چند قسمت فیلمنامه که آماده بود، در جریان بقیه قصه نبودم و نمی‌دانستم چه اتفاقی در آینده برای حامد می‌افتد، حتی نمی‌دانستم حامد بظاهر متدین است یا واقعی متدین است؟ ولی بعد از صحبت‌های انجام شده در جریان چارچوب کلی قصه قرار گرفتم. درواقع چارچوب قصه در ذهن حامد عنقا (نویسنده)، توفیقی و عباسی‌زاده مشخص و مسیر درست انتخاب شده بود. ما هم در این مسیر به نقاط مشترک رسیدیم.

ضمن این‌که باید قبول کرد این‌طور نیست که همه چیز در فیلمنامه و روی کاغذ مشخص شود، چون بخشی از ماجرا هم کشف و شهود خود بازیگر است. اگر قرار باشد همه چیز طبق فیلمنامه و روی کاغذ پیش برود که دیگر نام آن می‌شود مهندسی و نه اجرای یک نقش با تحلیل و اصول درست. معتقدم ترکیب کشف و شهودی که بازیگر قبل از رفتن مقابل دوربین و خلق شخصیت انجام می‌دهد و تحلیلش هنگام قرار گرفتن در موقعیت قصه باعث می‌شود کدهای لازم برای بازی استخراج شود. البته در کنار اینها خود داستان نقش موتور محرک را دارد و طراحی لباس و گریم هم به بازیگر کمک می‌کند.

قبل از بازی در سریال انقلاب زیبا کد شخصیت‌های قصه کاملا مشخص بود. حامد هم شخصیت‌پردازی روشنی داشت و من هم در این مسیر مشخص حرکت کردم. سعی کردم خارج از چارچوب نباشم، اما قبل از بازی سعی کردم خودم را به جهانی‌بینی این سریال که در ذهن بهرنگ توفیقی و قبل از آن در ذهن حامد عنقا وجود داشت، نزدیک کنم.

در مجموع بعد از صحبت با این دوستان به حرف مشترک رسیدیم، به همین دلیل وقتی تصویربرداری سریال انقلاب زیبا شروع شد دیگر نیاز به چانه زدن در طول کار نبود و این‌که من به سمت شرق بروم و کارگردان به سمت غرب. همه در یک مسیر بودیم. تعامل در طول کار خیلی خوب بود و براحتی پیشنهادهایمان را مطرح می‌کردیم. اگر در چارچوب کار بود مورد موافقت قرار می‌گرفت و در غیر این صورت قبول نمی‌شد.

پس بعد از صحبت با کارگردان و نویسنده، تکلیف شخصیت حامد تا پایان قصه مشخص شد؟

یکی از ویژگی‌های سریال تلویزیونی انقلاب زیبا گره‌های زیادی است که در قصه وجود دارد، به همین دلیل در قسمت‌های ابتدایی فیلمنامه شخصیت حامد مشخص نبود، اما بعد از صحبت با دوستان برایم روشن شد حامد تا انتهای سریال چگونه شخصیتی خواهد داشت و چگونه رفتار خواهد کرد.

از ابتدا حساسیت برای نقش حامد زیاد بود و تا آخرین روزهای تصویربرداری هم ادامه دارد، چون ما همزمان با پخش مشغول ضبط این سریال هستیم. در ضمن این حساسیت را فقط من ندارم و گروه هم نسبت به شخصیت حامد بی‌تفاوت نیست.

برایتان دشوار نبود در یک سریال معمایی آن هم با تعلیق و گره‌های زیاد بازی کنید که فیلمنامه آن هم کامل نبود؟ چون بدون تردید برای جزئیات نقش ذهنیت کاملی نداشتید.

قرار گرفتن در چنین موقعیتی معایب و محاسن خودش را دارد. حسن این اتفاق این است که انگار شما در یک زندگی عادی قرار گرفته‌اید. همه ما زندگی می‌کنیم، بدون آن‌که بدانیم فردا برایمان چه اتفاقی می‌افتد یا هفته آینده با چه ماجراهای تلخ یا خوشایندی روبه‌رو می‌شویم. طبیعی است قرار گرفتن در چنین فضایی برایم لذت‌بخش بود.

مسیر کلی شخصیت‌های قصه از قبل مشخص شده و این‌طور نبود که با گذشت زمان به این نتیجه برسیم که شخصیت حامد با چارچوبی که ابتدا برایش مشخص شده بود، فرق کند. گذشته و حال شخصیت حامد روشن بود و می‌دانستیم چه اتفاقی برایش می‌افتد.

تم سریال انقلاب زیبا معمایی است، ضمن این‌که رفت و برگشت قصه به زمان حال و گذشته منجر به پیچیدگی داستان این سریال شده است. برای این‌که حس بازی را در این سریال از نقطه صفر تا صد حفظ کنید از چه راهکاری بهره بردید تا جزئیات حستان کاملا در طول کار دربیاید؟

معتقدم وقتی بازیگر بدنه اصلی شخصیت را طراحی می‌کند از سخت‌ترین مرحله عبور کرده است، چون بخش دشوار نقش خلق آن است و این‌که چطور شخصیت را دربیاورید تا تماشاگر با او همراه شود و با همه روحیات نقوش همذات‌پنداری کند.

به نظرم سختی کار در این مقطع است و این‌که شخصیت را در موقعیت‌های متفاوت قرار بدهید تا با توجه به مختصاتی که دارد عکس‌العمل‌های مختص خودش را نشان دهد. به‌هرحال، کار سختی است که شما دو سکانس قبلی را ابتدا ضبط نکنید و سکانس‌های بعدی را بگیرید، در حالی که نمی‌دانید در سکانس‌های قبل چگونه بودید، یا اتفاقات، ماهیت و کیفیت کار به چه ترتیبی بود، اما برای این‌که در این مسیر دچار این مشکلات نشویم مرتب با نویسنده صحبت می‌کردیم تا کاملا بدانیم چه اتفاقاتی از قبل برای شخصیت‌ها می‌افتد و بعد به چه ترتیبی باید باشند.

در واقع گفت‌وگوها با نویسنده و کارگردان خیلی موثر بود و به ما برای ایفای نقش کمک زیادی می‌کرد و باعث می‌شد با درک شرایط و موقعیت ادامه حس بازیمان را حفظ کنیم. تعامل درست باعث شد اتفاقات خوب بیفتد. علاوه بر آن در چنین شرایطی هوش بازیگر هم اهمیت دارد که اگر به اندازه سر سوزن در کارش غفلت کند، آن وقت است که دیگر نمی‌تواند بازی‌اش را جمع کند و کار سخت می‌شود. خوشبختانه چون چارچوب‌های سریال انقلاب زیبا منسجم بود، ما توانستیم بخوبی از پس کار برآییم.

قبلا هم تجربه بازی در سریالی داشتید که فیلمنامه آن کامل نوشته نشده باشد؟

بله، در سریال میلیاردر هم این اتفاق افتاده بود، اما گونه این سریال با سریال میلیاردر خیلی تفاوت دارد، میلیاردر چون کار طنز بود به‌سختی این سریال نبود. به نظرم بازی در این سریال خیلی لبه تیغ است، چون سرشار از موقعیت‌های حساس و گره‌های فراوان در قصه است، اما نویسنده و کارگردان خیلی کمک کردند تا ادامه بازی ما حفظ شود.

دقیقا ما می‌دانستیم نقطه «الف» را باید با چه حسی بازی کنیم و در نقطه «ب» چگونه باشیم. صحبت درباره قصه و شخصیت‌ها باعث شد تا خطر کار ما کمتر شده و تداوم در خط شخصیت‌ها ادامه داشته باشد تا در زمان بازی با مشکل روبه‌رو نشویم.

در قسمت‌های پخش شده شخصیت حامد خیلی بی‌شیله و پیله نشان داده شده است، بدون آن‌که پیچیدگی خاصی از او ببینیم. آیا در قسمت‌های آینده این شخصیت تغییر می‌کند؟

بله، او تغییرات زیادی خواهد کرد. قصه سریال انقلاب زیبا به گونه‌ای طراحی شده که مخاطب با دیدن هر قسمت شاهد یک اتفاق است، حتی تا آخرین دقیقه هم شاهد اتفاق، تعلیق و گره خواهد بود. حامد هم شخصیت عجیب و غریبی دارد و با پیشرفت قصه متوجه پیچیدگی روحیات او خواهید شد.

پس می‌توان نتیجه گرفت همین عجیب و غریب بودن این شخصیت شما را برای بازی در این سریال ترغیب کرد؟

اگر متر در دست بگیریم و بگوییم آیا حامد در همه سکانس‌ها و همه قسمت‌های این سریال حضور دارد یا نه، باید بگویم نه، این‌طور نیست. شاید در بعضی قسمت‌ها نباشد، اما بنا به‌دلیلی یاد و حرف او خواهد بود. در مجموع هریک از شخصیت‌های قصه سریال تلویزیونی انقلاب زیبا پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و گره‌های عجیب و غریب قصه در دل هم تنیده شده است. در واقع هر اتفاقی که می‌افتد، درونش چرخنده دیگری هم هست که معکوس می‌چرخد و همین مساله بشدت گره ایجاد می‌کند و مخاطب را جذب می‌کند.

راستش بازی در این سریال برای خودم هم خیلی جذاب بود. ساختار قصه، رنگ و لعابش و... جذابیت‌های زیادی دارد و برای این کار خیلی زحمت کشیده شده است. بهرنگ توفیقی جزو معدود کارگردانانی است که در طول شبانه روز درگیر تولید این سریال است.

از سوی دیگر، تهیه‌کننده‌ای در این سریال داریم که پا به پای ما سر کار است و درباره همه جزئیات کار ایده دارد. همه این موارد دست به دست هم می‌دهد که نسبت به حاصل کار اطمینان خاطر داشته باشم.

انتخاب بهترین‌ها

وقتی به کارنامه هنری علیرضا کمالی‌نژاد نگاه می‌کنیم، می‌توان تنوع نقش‌هایی که او بازی کرده را در سریال‌های انقلاب زیبا، میلیاردر، شوق پرواز، شهر دقیانوس و... دید. او درباره این مساله که اتفاقی پیش آمده یا خودش نسبت به انتخاب‌هایش حساس بوده، می‌گوید: نه، تصادفی نبوده و خودم همیشه سعی کردم از میان پیشنهادهایی که دارم بهترین‌ها را انتخاب کنم. در این حرفه مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کار این است که بتوانید نه بگویید. در چنین شرایطی تنوع ایجاد می‌شود.

گزیده انتخاب کردن محاسن و معایبی دارد، اما من حسن را به معایب ترجیح می‌دهم. من علاقه‌مند نیستم آن قدر پشت سر هم کار کنم که در ذهن همه حک شوم. برای برخی دوستان اهمیت دارد که پشت سر هم کار کنند. البته دیدگاه این دوستان قابل احترام است و من به آنها خسته نباشید می‌گویم، اما پشت سر هم کار کردن برای من دغدغه نیست و شهرت هم چندان اهمیتی برایم ندارد.

آنچه اهمیت دارد این است که خودم از کاری که انجام می‌دهم لذت ببرم و وجدانم راحت باشد که به حرفه‌ام مثل شغل کارمندی نگاه نمی‌کنم. بازی در سریال انقلاب زیبا را دوست دارم، چون به نظرم یکی از پرگره‌ترین و پرتعلیق‌ترین سریال‌های بعد از انقلاب است.

فاطمه عودباشی ‌/ جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها