گزارشی از پشت صحنه برنامه «صبح انتظار» از رادیو تهران

ترویج فرهنگ مهدویت با رادیو

برنامه «صبح انتظار» با موضوع مهدویت، از جمله برنامه‌هایی است که با موضوع مهدویت جمعه‌ها ساعت 6 تا 7 و 30 دقیقه از رادیو تهران موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز پخش می‌شود.
کد خبر: ۷۰۶۲۷۴
ترویج فرهنگ مهدویت با رادیو
مهدی رادفر، تهیه‌کننده برنامه با بیان این‌که در صبح انتظار درباره فلسفه و ادبیات انتظار صحبت می‌شود، می‌گوید: در این برنامه به ادبیات انتظار پرداخته می‌شود، افرادی که در بحث ادبیات و فلسفه انتظار به نوعی فعالیت علمی و ادبی در گذشته و معاصر داشته‌اند، در صبح انتظار معرفی می‌شوند.

شاعران و نویسندگانی که تالیفاتی در رابطه با امام زمان(عج) در حوزه ادبیات داشته‌اند یا کسانی که اشعار یا داستان‌هایی را درباره حضرت مهدی(عج) نوشته‌اند نیز در این برنامه معرفی خواهند شد. معرفی کتب معتبر، اشعار و داستان‌هایی با موضوع امام زمان(عج) از دیگر بخش‌هایی است که برای این برنامه پیش‌بینی شده است.

وی ادامه می‌دهد: صبح انتظار شامل دو بخش است. در بخش اول برنامه ما به ادبیات انتظار اختصاص یافته، کارهایی که به صورت نثر و نظم چاپ شده در این برنامه خوانده می‌شود و مولفان همراه کارهایشان معرفی خواهند شد.

در فاصله بین این دو بخش، دعای ندبه پخش می‌شود. هر هفته یکی از استادان از جمله قاسم کربلایی و محمود کریمی این دعا را می‌خوانند. قرائت و پخش آیات و احادیث و روایات با مضمون انتظار نیز از دیگر بخش‌های این برنامه است.

آیه‌های انتظار

تهیه‌کننده برنامه صبح انتظار در پاسخ به این پرسش که این برنامه شامل چه بخش‌هایی است، توضیح می‌دهد: تلاش شده بخش‌های متعددی برای این برنامه تدارک دیده شود، در بخش آیه‌های انتظار، کلام خداوند در قرآن مجید که ظهور آقا امام زمان(عج) را وعده داده است، قرائت، ترجمه و تفسیر می‌شود.

در بخش دیگری از برنامه، کتاب‌هایی را که درباره امام زمان(عج) یا امام حسن عسکری(ع) چاپ شده است، مهسا کاویی به مخاطبان معرفی می‌کند. بخشی از کتاب معرفی شده در برنامه خوانده و از اهداف نویسنده در تالیف کتاب گفته می‌شود تا علاقه‌مندان آنها را تهیه کنند.

درددل با آقا امام زمان(عج)

رادفر می‌افزاید: دل‌نوشته‌ها بخشی است که شنوندگان به صورت مکتوب یا صوتی با آقا امام زمان(عج) درد دل می‌کنند. حضور شنوندگان در این بخش بسیار پررنگ دیده می‌شود. عریضه‌ها، درخواست‌ها و حاجت‌هایی که مردم دارند، رنگ و بوی دیگری به برنامه می‌بخشد.

در صدای شاعر از شاعران معاصر دعوت می‌شود تا اشعاری را که درباره حضرت مهدی(عج) سروده‌اند، با صدای خودشان در برنامه پخش شود. اگر جشنواره یا گردهمایی در حوزه مهدویت و امام زمان(عج) برگزار شود، از طریق این برنامه به اطلاع شنوندگان می‌رسانیم، از خوانندگانی که برای حضور آقا ترانه‌هایی خوانده‌اند نیز به برنامه دعوت می‌شود تا به صورت زنده، ترانه خود را بخوانند و با آنها گفت‌وگو و مصاحبه نیز می‌شود. امیر کهکشان، خواننده آلبومی به نام جمعه‌های انتظار از جمله این مهمانان بود.

گزارشگر برنامه در گفت‌وگو با شنوندگان، از جمکران و قم گزارش‌هایی را تقدیم مخاطبان می‌کند. شاید پرسش‌های گزارشگر برنامه خیلی ساده باشد، اما جواب‌هایی که مردم می‌دهند خیلی متنوع و جذاب است و شنیدنش حس و حال خوبی به آدم دست می‌دهد.

مهم‌ترین هدفی که در این برنامه دنبال می‌شود، ترویج فرهنگ مهدویت در حوزه نشر آثار صوتی و مکتوب مهدویت است. چنانچه ضمن ایجاد فضایی بانشاط و مفرح، زمینه‌های لازم را برای آشنایی مخاطبان با ابعاد مختلف شخصیتی و کرامات این امام بزرگوار فراهم می‌کند.

تجلیل و تکریم امام زمان(عج)

محمدرضا حسن‌بیگی، نویسنده و کارشناس ‌- مجری برنامه نیز می‌گوید: این برنامه با هدف بررسی ابعاد مختلف شخصیتی این امام بزرگوار، تجلیل و تکریم امام زمان(عج) با نگرش بر ادبیات فارسی و جایگاه امام در قرآن، احادیث و روایات طراحی شده است.

وی تصریح می‌کند: ما در صبح انتظار سعی می‌کنیم چهره امام براساس قرآن، روایات و احادیث بدون هرگونه خرافه‌گرایی نمایان شود.

کارشناس - مجری برنامه با پاسخ به این پرسش که برای انتقال مفاهیم چه لحن و بیانی دارید، می‌گوید: لحن و بیان خیلی خشک نیست و سعی می‌شود مطالبی که عنوان می‌شود برای تمام قشرهای مختلف مخاطبان رسانه قابل درک و فهم باشد تا تجلیل و تکریمی را که لازمه شخصیت امام است، از منظر ادبیات نشان دهیم. لحن و بیان کاملا محاوره‌ای است و برای مخاطب عام قابل فهم و هضم است.

ما مخاطب عام را نشانه گرفتیم تا به ساده‌ترین زبان احادیث، روایات و آیات را بیان کنیم. هر آنچه مترجمان ترجمه کردند، به شیواترین و ساده‌ترین شکل ترجمه می‌شود تا مردم راحت‌تر و زودتر مطالب را دریافت کنند.

تشرف‌یافتگان

حسن‌بیگی خاطرنشان می‌کند: خاصیت احادیث و روایات این است که کاربردی باشد و مردم آنها را به خاطر بسپارند، نقل کنند و در نهایت به آن عمل کنند. زمانی که بیان و گفته‌ها ساده باشد، شنونده‌ها بهتر می‌پذیرند و مطالب در خاطر آنها می‌ماند. در بخش تشرف‌یافتگان این را تبیین می‌کنیم که هر کسی اگر خلوص نیت و ایمان داشته باشد، متشرف می‌شود. در حوزه کتاب نیز بیشتر کتاب‌هایی که به شناخت بهتر موضوع مهدویت کمک می‌کند، معرفی می‌شود.

وی در ادامه درباره انتخاب نام برنامه توضیح می‌دهد و می‌افزاید: در برنامه‌های رادیویی باید شأن، مقام و منزلت امام زمان(عج) بیان شود. روز جمعه متعلق به آقا امام زمان(عج) است. چند روایت داریم که حضرت مهدی(عج) صبح جمعه یا نیمه‌شب پنجشنبه متولد شد. روایت داریم که زمان ظهور ایشان روز جمعه است و نقل قول‌های متعددی از ائمه و امامان روایت شده است که جمعه برترین روزهاست. به همین جهت روز جمعه را روز امام زمان(عج) می‌دانیم و دعای ندبه می‌خوانیم و برای ظهور آقا دعا می‌کنیم. به نظرم انتخاب عنوان برنامه به نام صبح انتظار، مناسب‌ترین نامی است که برای این برنامه انتخاب شده است.

ترویج فرهنگ مهدویت

محمدهادی نه برادر، مشاور محتوایی برنامه نیز به برخی مضامین این برنامه اشاره می‌کند و می‌افزاید: مهدویت از دیدگاه دین‌شناسان و اسلام‌شناسان غربی، دلایل دعا برای امام زمان(عج)، اماکن زیارتی منتسب به امام، وظایف خواص و علما در عصر غیبت، زندگینامه حضرت مهدی(عج)، بهره مردم از امام در زمان غیبت و سبک زندگی منتظران و... از موضوعاتی است که در این برنامه دنبال می‌شود و بیشتر درباره کارهایی که منتظران باید انجام دهند، وظایفی که بر دوش ماست صحبت می‌شود.

ترویج فرهنگ مهدوی و انتظار موعود همراه با فضایی شاد و معنوی می‌تواند فرهنگ انتظار در مخاطبان را تقویت و توسعه دهد.

وی خاطرنشان می‌کند: اشعار آیینی درباره امام زمان(عج)، پخش گزیده‌ای از سخنان بزرگان درباره ویژگی‌های امام زمان(عج) و فراهم کردن شرایط ظهور ایشان نیز در این برنامه بررسی می‌شود. نقش متنظران در عصر غیبت، آماده‌سازی جامعه برای ظهور حضرت و وظیفه منتظران برای اشاعه فرهنگ مهدوی، آسیب‌شناسی جوامع در عصر غیبت، پاسخ به شبهات گوناگون درباره مهدویت و آخرالزمان و... از مهم‌ترین موضوع‌هایی که مضامین برنامه صبح انتظار را شامل می‌شود.

مهدی رادفر تهیه کننده، محمدرضا حسن‌بیگی نویسنده و کارشناس - مجری، محمدهادی نه برادر مشاور محتوایی، محمود هجرت گزارشگر، مهسا کاویی کارشناس بخش معرفی کتاب و حجت‌الاسلام والمسلمین پویامفرد کارشناس بخش تفسیر دعای ندبه، دیگر عواملی هستند که با این برنامه همکاری دارند.

طرح مسائل دینی، معنوی و فرهنگ مهدوی بی‌شک اجر و پاداشی مثل منبر حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) دارد. (مریم کریمی/ ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها