درباره انیمیشن خاطره‌انگیز دهه‌های قبل

«معاون کلانتر»، قلبی طلایی پشت ستاره​ای‌ حلبی

«معاون کلانتر» یکی از کارتون‌های قدیمی است که سال‌هاست کودکان ایرانی را سرگرم کرده و می‌خنداند.
کد خبر: ۷۰۶۲۷۰
«معاون کلانتر»، قلبی طلایی پشت ستاره​ای‌ حلبی
این کارتون با وجود انیمیت ساده و پس‌زمینه‌ای ساده‌تر از آن، با استفاده از شخصیت‌های دوست‌داشتنی و محبوبی که مخاطب را با خود همراه می‌کنند و داستان‌های هیجان‌آور پس از سال‌ها هنوز جذابیت و کشش خود را برای مخاطب کودک و نوجوان دارد.
این کارها در سال‌های قبل از شبکه یک سیما وبعدتر از شبکه دوم پخش شد و اکنون نیز از شبکه تلویزیونی پویا پخش می‌شود.

معاون کلانتر با نام اصلی Deputy Dawy از شخصیت‌های کارتونی «استودیوی تری تونز» است که در سریال انیمیشنی نیم ساعته ظاهر می‌شود. پس از این‌که شبکه تلویزیونی CBS در سال 1955 استودیوی تری تونز را خریداری کرد، مجوز استفاده از شخصیت‌های قدیم آنها را نیز به دست آورد و شخصیت‌های جدیدی نیز تولید کرد. برنامه تلویزیونی معاون کلانتر برای اولین بار در اوایل دهه 1960 پخش شد.

کارتون‌های این برنامه حدود 6 4- دقیقه بودند که به صورت یک بسته چهارتایی به صورت یک برنامه نیم ساعته پخش می‌شدند. در این برنامه که از CBS تولید می‌شد، انیماتور معروف رالف بخشی خالق «فریتز» گربه در سمت طراح میانی همکاری کرده است. کارگردانی کارتون‌های این برنامه عهده آرت بارتش، باب کواهارا، کانی رایسنکی و دیوید تندلر بوده است. سرپرست داستان‌ها را تام موریس و نویسندگی داستان‌ها را لارز بورنی به عهده داشته‌اند.

این سریال با تکنیک دوبعدی سنتی تولید شده است که این روزها به دلیل نیروی کار فراوانی که می‌خواهد و زمان بسیاری که برای تولید آن نیاز است کم کم از چرخه تولید خارج شده؛ اما در این تکنیک حرکت‌ها بسیار طبیعی است و هنری دستی و ناب را برای مخاطب به نمایش در می‌آورد؛ هنری که به دنیای واقعی نزدیک و ملموس است.

با وجود طراحی ساده شخصیت‌ها و همین‌طور پس زمینه‌های ساده، هماهنگی، هارمونی و سادگی در طراحی باعث می‌شود که بیننده از آنها لذت ببرد و البته رنگ‌هایی که با دست بر طلق‌ها کشیده شده، شاد است و جذابیت یک کار ساده هنری را افزایش می‌دهد. فراموش نکنیم که این اثر در عین سادگی از انیمیت بسیار دقیقی استفاده کرده است و از زمانبندی دقیق و خلاقیت قابل‌توجهی در فرم و محتوا سود جسته که حاصل زحمت بسیار و توانفرسای تهیه‌کنندگان خوش فکر آن است.

تناسب در فرم‌های ساده و محتوای ساده و داستان سر راست، این اثر را مورد توجه مخاطب عام قرار می‌دهد. این ویژگی‌ها همه و همه این اثر را ماندگار کرده است به‌طوری که پس از سال‌ها هنوز پخش مجدد می‌شود و موجب تألم خاطر نمی‌شود که هیچ هنوز جذابیت‌هایی برای طیف گسترده‌ای از مخاطب در همه گروه‌های سنی از نسل قدیم و حتی کودکان سخت پسند امروزی دارد.

شخصیت معاون کلانتر همان‌طور که از اسمش پیداست، یک معاون کلانتر در شهری از ایالت فلوریدای آمریکاست. هر چه داستان‌ها پیش رفت، لوکیشن آن به می‌سی سی پی و بعدها به تنسی تغییر پیدا کرد. شخصیت‌های دیگری که در این سریال همراه معاون کلانتر هستند، ماسکی موش آمریکایی، ونس ( وینست ) موش کور، کلانتر، برادرزاده معاون، نیوتن خوک و تای‌کون اپاسوم هستند.

قسمت عمده کمدی داستان‌های سریال، اکشن‌ها و شوخی‌های تصویری است که بخشی از آنها بر اساس شوخی‌های کلامی و رفتارهای شخصیتی اهالی ایالت‌های جنوبی است. در اغلب داستان‌های سریال، معاون باید مراقب اموالی باشد که ماسکی و ونس قصد دزدیدن آن را دارند؛ آنها به مرغدانی دستبرد می‌زنند و قصد گرفتن گربه ماهی‌های دریاچه را دارند و در مقابل کلانتر و معاونش در برابر آنها قرار می‌گیرند و طبق وظیفه‌ای - که به آن بسیار هم وفادارند - از همه اینها حفاظت می‌کنند. این مساله همیشه به درگیری و تعقیب و گریزهایی بین آنها منجر می‌شود، زیرا معاون مأمور قانون است و می‌خواهد کلانتر که یک مرد مسن سبیلوی سفید پوست است از او راضی باشد؛ البته او با بیشتر جرایمی که ماسکی و ونس مرتکب می‌شوند خیلی سختگیرانه برخورد نمی‌کند و در پایان ماجرا دل معاون کلانتر برای آنها می‌سوزد و آنها را از زندان آزاد می‌کند و سه نفری برای ماهیگیری می‌روند!

این نوع نگرش داستانی در رویکرد «فانتزی» وجود دارد و معمولاً درگیری‌ها به دشمنی نمی‌انجامد و بیشتر شبیه یک بازی است که بین طرفین صورت می‌گیرد و به خصومتی شدید و کشمکش خونین منجر نمی‌شود؛ بلکه به عکس این کشمکش با نوعی طنز همراه است که موجب خنده و انبساط خاطر بیننده می‌شود.

علاوه بر 102 کارتونی که در قالب 34 برنامه از این شخصیت در برنامه‌های تلویزیونی به نمایش درآمد شش کار دیگر نیز ساخته شد که تنها در سینماها به نمایش درآمد. محبوبیت این برنامه‌ها موجب شد تعدادی کتاب کمیک‌استریپ نیز از ماجراهای این شخصیت‌ها از سوی شرکت «دل کمیکز» چاپ شود.

معاون کلانتر برای آخرین بار در سال 1971 همراه تعدادی از شخصیت‌های معروف تری تونز در یک برنامه کلاسیک تلویزیونی ظاهر شد.

معرفی شخصیت‌ها

معاون کلانتر: او هیچ وقت آرامش ندارد. آن‌قدر ساده است که ممکن است توسط افرادی که قصد دستگیری آنها را دارد، گول بخورد. او همیشه در پی حفظ مرغدانی از دستبرد ماسکی و ونس است و گاهی مجبور می‌شود مرغ‌ها را برای جلوگیری از دسترسی آنها به زندان بیاورد. او همیشه در آرزوی صید گربه ماهی بزرگ دریاچه است؛ ولی هیچ وقت موفق به این کار نمی‌شود. تنها کسی که معاون از او می‌ترسد، کلانتر است و هر وقت که کلانتر نباشد او دوست دارد پایش را روی میز بگذارد و یک چرت نیم‌روزی بزند.

ماسکی: او یک موش خرماست که همیشه عاشق دزدیدن تخم‌مرغ است و وقتی معاون کلانتر مرغدانی را به زندان می‌برد به هر راهی متوصل می‌شود تا به آن دسترسی پیدا کند. او فرد باهوش گروه است و همیشه همه شیطنت‌ها و خرابکاری‌ها زیر سر اوست. او همیشه در صدد پیدا کردن راهی برای عبور از موانع قانونی و به دردسر انداختن معاون کلانتر است.

ونس (‌وینست): یک موش کور است که همراه و دوست ماسکی در خرابکار‌ی‌هاست. او به اندازه ماسکی باهوش نیست؛ ولی مهارت بی‌نظیری در کندن زمین دارد.

در این فانتزی کلانتر تنها شخصیت انسان برنامه است که رئیس معاون کلانتر است و دستورات را به او ابلاغ می‌کند و وقتی آن اطراف باشد، گریزی از قانون نیست.

(پریسا کاشانیان/ ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها