شخصیت‌های تلویزیونی و کارتونی، نوستالژی‌‌های نسلی هستند که پای تلویزیون با آنها بزرگ می‌شوند، با آنها می‌خندند، گریه می‌کنند و یاد می‌گیرند. عروسک‌ها هم جزو این گروه هستند و به دلیل خاصیت جان‌بخشی به آنها، خیلی راحت‌تر در دل بچه‌ها جا باز می‌کنند و به بخشی از نوستالژی آنها تبدیل می‌شوند.
کد خبر: ۷۰۶۲۶۴
عروسک‌های خاطره‌انگیز را دریابیم

کلاه قرمزی و پسرخاله، هادی‌ و هدی، خونه مادربزرگه، مخمل، هاپو کومار، الستون و ولستون، کپل، خاله قورباغه و زی‌‌زی‌گولو جزو کاراکترهای عروسکی محبوب بچه‌های دهه 60 هستند که به یمن بازپخش‌های مکرر از شبکه‌های تلویزیونی، بچه‌های امروز هم با برخی از آنها آشنا شده‌اند.

سال‌ها از آن زمان می‌گذرد و خیلی از این عروسک‌ها راهی موزه شده‌ و پشت شیشه قرار گرفته‌اند، اما بیشترشان دیگر جایی در دنیای واقعی ندارند و درشرایط نامناسب آرشیوها از بین رفته‌اند. بقیه هم هنوز در آرشیوهای تلویزیون منتظرند تا دست‌کم آنها هم جایی در پشت شیشه موزه پیدا کنند.

به گفته عادل بزدوده، عروسک‌ساز و طراح عروسک‌های ماندگاری چون زی‌زی‌گولو، عروسک‌های دو مجموعه خونه مادربزرگه و هادی و هدی کلا از بین رفته‌اند. اما بعضی از عروسک‌های قدیمی هنوز هم نفس می‌کشند و در غرفه کودک و نوجوان موزه سینما نگهداری می‌شوند. اولین عروسک‌هایی که برای شخصیت کلاه قرمزی و پسرخاله ساخته شدند، خاله قورباغه، چند کاراکتر الو الو من جوجوام، کپل (مدرسه موش‌ها)‌، خرس فیلم گلنار، کاراکترهای کوه جواهر، کاراکترهای مجموعه دربه‌درها و گربه آوازخوان در موزه سینما هستند و مردم می‌توانند هر روز به دیدار آنها بروند.

لباس‌های مجید ـ بچه‌های مجید ـ هم در کنار عکس‌هایی از بازیگران خردسال و کارگردانان مطرح حوزه کودک و نوجوان در موزه وجود دارد. حمید جبلی، ایرج طهماسب، مرضیه برومند، عادل بزدوده، دنیا فنی‌زاده (عروسک‌گردان)‌، هوشنگ مرادی کرمانی و حتی مرحوم استاد اسفندیار احمدیه، پدر انیمیشن ایران کسانی هستند که عکس‌های جوانی‌شان روی دیوار این غرفه نصب شده است.

غرفه کوچکی هم به آثار مرحوم استاد اسفندیار احمدیه، اختصاص پیدا کرده که موش و گربه طرح او هم برای دیدن بازدیدکنندگان گذاشته شده است؛ موش و گربه، جزو نخستین‌ انیمیشن‌هایی است که استاد احمدیه طراحی کرد.

اما عروسک‌های موزه، باوجود این که چند بار بازسازی و تعمیر شده‌اند به دلیل عمر طولانی و جنس نامرغوبی که عروسک‌ها را با آن ساخته‌اند در معرض آسیب بسیاری قرار گرفته‌اند. کلاه قرمزی و پسرخاله اصلی از جنس ابر ساخته شده‌ و قاعدتا نمی‌توانند عمر طولانی‌ای داشته باشند. به همین دلیل احتمال آسیب دیدن این عروسک‌ها با وجود نگهداری در شرایط موزه و پشت شیشه بسیار بالاست و موزه سینما به فکر افتاده که همه این عروسک‌ها را بازسازی کند و در کنار عروسک اصلی، به بازدید عموم بگذارد.

حالا هرچند دیدن عروسک‌هایی که با آنچه از دوران کودکی‌مان دیده‌ایم فاصله زیادی دارد، اما دیدار از کلاه قرمزی و پسرخاله و خاله قورباغه به علاوه سایر اشیایی که در موزه سینما نگهداری می‌شود، حس زیبا و زنده‌ای دارد که هر مخاطب آن روزهای تلویزیون را به وجد می‌آورد و شاید کمی به دلیل وضع عروسک‌ها به فکر فرو ببرد.

البته آثار تلویزیونی دیگری هم مثل لباس‌ها و آکسسوار برخی سریال‌های مطرح سال‌های دور در موزه قرار دارند که دیدنشان خالی از لطف نیست. هرچند عروسک‌های غرفه کودک، حس و حال کاملا متفاوتی دارد. (رضوان اناری/ ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها