ژانر علمی ـ تخیلی، دوستداران و طرفداران بسیاری در کشور اسپانیا دارد و در کنار ادبیات، دو رشته سینما و تلویزیون این کشور اروپایی هم بهره زیادی از این ژانر گرفته و می‌گیرند.
کد خبر: ۷۰۶۰۶۵
ماجراهای آنا و خواهرانش در انیمیشن «سه‌قلو‌ها»

اما ژانر علمی ـ تخیلی در اسپانیا، تفاوت‌هایی با این ژانر در بقیه کشورهای جهان دارد و از حال و هوای خاص و ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل محصولات تلویزیونی و سینمایی اسپانیا در ژانر علمی ـ تخیلی، شباهت زیادی با محصولات مشابه در آمریکا و اروپا ندارد.

مجموعه تلویزیونی انیمیشنی «سه‌قلو‌ها» که از شبکه پویا پخش می‌شود هم در این دسته قرار می‌گیرد. این اکشن ماجراجویانه خانوادگی در عین حال یک انیمیشن فانتزی هم است. شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که فانتزی‌های اسپانیایی هم تفاوت‌های‌آشکاری با کارهای مشابه در دو صنعت سینما و تلویزیون آمریکا دارد. مجموع این مسائل باعث خلق مجموعه‌ای تماشایی و جذاب شده که تماشاگران تلویزیونی در ایران را با یک کار تازه و غیرمتعارف آشنا ‌کرده و نمونه‌ای جدید از انیمیشن‌های فانتزی علمی ـ تخیلی و ماجراجویانه را معرفی می‌کند. به دلیل تازه بودن حال و هوا و زبان سه قلوها، تماشای آن را می‌توان تجربه‌ای جدید ارزیابی کرد.

سه قلوها نامی است که تهیه‌کنندگان مجموعه برای پخش بین‌المللی آن انتخاب کرده‌اند. نام اصلی مجموعه ـ که در منطقه کاتالانای اسپانیا تهیه شده ـ چیز دیگری است. قصه این مجموعه که برای قشر سنی کودک ساخته شده، درباره سه شخصیت خیالی به نام‌های آنا، ترزا و هلنا و ماجراجویی‌های هیجان‌انگیز آنهاست. این سه شخصیت به وسیله طراح اسپانیایی روسر کاپوویلا خلق شده‌ است. زمان خلق این سه نفر به سال 1983 برمی‌گردد. در آن زمان سه دختر روسر کاپوویلا ـ که سه‌قلو بودند ـ به صورت منبع الهام وی درآمدند و او یکسری طراحی‌ها را براساس رفتار و کارهای آنها خلق کرد. سه‌قلوهای این طراح معروف سال 1969 به دنیا آمده بودند، اما چند سال‌ طول کشید کاپوویلا به این نتیجه برسد که براساس رفتار دوران کودکی آنها هم دست به خلق یکسری قصه و طراحی بزند. تا سال 1985 قصه‌ها و طراحی‌های کاپوویلا روی سه قلوها متمرکز بود. اما در این سال یک شخصیت جدید به نام جادوگر خسته‌کننده به این قصه اضافه شد. هدف از اضافه‌شدن این موجود، افزایش هیجان به قصه و ممانعت از تکراری و کلیشه‌ای‌شدن آن بود. حضور این جادوگر کمک کرد قصه سه‌قلوها خیلی سریع به یک مجموعه داستان کلاسیک و محبوب تبدیل شود.

از زمان چاپ قصه‌های سه قلوها، بحث تولید مجموعه‌ای تلویزیونی از آن در رسانه‌های گروهی مطرح شد. اما حال و هوای قصه‌ها طوری بود که کمتر کسی جرات می‌کرد به آنها نزدیک شود. طلسم تولید مجموعه تلویزیونی سه قلوها بالاخره سال 1994 شکسته شد و سه شرکت و شبکه تلویزیونی اسپانیایی کار ساخت آن را آغاز کردند. سازندگان مجموعه از قبل نسبت به موفقیت کلان آن اطمینان داشتند و رسانه‌‌های گروهی هم صحبت از استقبال بالای تماشاگران از آن می‌کردند. به همین دلیل، زمانی که سه قلوها تبدیل به یکی از پربیننده‌ترین کارهای تلویزیونی اسپانیا (در کل و نه فقط در میان برنامه‌های گروهی سنی کودک و نوجوان) تبدیل شد، کسی از این موضوع تعجب نکرد و شگفت‌زده نشد. در عین حال، سه قلوها از نظر مالی هم سود زیادی نصیب سازندگان خود کرد. موفقیت بالای مالی و انتقادی مجموعه، تهیه‌کنندگانش را به فکر تولید فصل دوم آن انداخت. تفاوت فصل دوم با فصل اول آن در این بود که شخصیت پیرزن جادوگر به صورت شخصیت اصلی و محوری قصه درآمد. تهیه‌کنندگان اسپانیایی مجموعه، این فصل را با همکاری یک شبکه تلویزیونی فرانسوی تهیه کردند. تا سال 2004، مجموعه سه قلو‌ها به 104 اپیزود رسید، دو فصل مجموعه به 35 زبان دنیا ترجمه و از شبکه‌های تلویزیونی حدود 160 کشور جهان پخش شده است. خط اصلی قصه سه قلوها، دنبال‌کننده ماجراهایی است که برای سه خواهر کوچولو اتفاق می‌افتد. این خواهرهای شیطان و بازیگوش در همه حال در حال عصبانی کردن پیرزن‌ جادوگر هستند و با کارهایشان او را آزرده خاطر می‌کنند. این سه خواهر همیشه دست به کارهای اشتباه می‌زنند. پیرزن قصه‌ها برای این که آنها را مجازات کند، طلسم‌شان کرده و به سرزمین کلاسیک افسانه‌ رویاها و حتی دنیای بزرگسالان می‌فرستد. در دنیای بزرگسالان، این سه خواهر با کسانی مثل شبح اپرا و فرانکشتاین روبه‌رو می‌شوند. در اپیزوهای مختلف مجموعه، شاکله اصلی قصه یکی است، اما شخصیت‌های محوری قصه با پیچ و تاب‌ها و ماجراجویی‌های متنوعی روبه‌رو می‌شوند. در هر قسمت مجموعه، شخصیت این سه خواهر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و آنها درس‌های تازه‌ای درباره زندگی و محیط پیرامون خود یاد می‌گیرند. هر یک از سه خواهر یک روبان با رنگ‌های صورتی، آبی و سبز دارند که به‌واسطه آنها شناخته می‌شوند. ترزا با روبان صورتی ماجراجوترین فرد در بین سه‌قلوهاست. آنا با روبان آبی صلح‌طلب‌ترین خواهر است و برخی اوقات رمانتیک می‌شود، هلنا هم با روبان سبز عاشق غذا و شکلات است و همین موضوع بعضی‌وقت‌ها او و خواهرانش را وارد یکسری ماجراجویی می‌کند. پیرزن‌ جادوگر هم موجودی 700 ساله و سنگین وزن است که با وجود داشتن قدرت‌های زیاد، تحرک کمی دارد. این پیرزن یک دستیار هم دارد که یک جغد است؛ جغدی که عصبی است و برای بیدار ماندن در روز باید قهوه بخورد! یک تیم سه نفره، فیلمنامه اپیزودهای مختلف مجموعه را براساس قصه کتاب‌های کاپوویلا نوشته‌اند و همیلتون مندس، کارگردان اصلی آن است. پخش سه‌قلو‌ها تا سال 2003 در اسپانیا ادامه داشت.

منبع: TV. guide / مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها