در برنامه دیشب «هفت» عنوان شد؛

مجید مظفری: سینمای ملی ما نابود شده است

گفتگو با بازیگر سریال «انقلاب زیبا»

مجید مظفری: زمان بازی کم نمی‌گذارم

مجید مظفری که تاکنون در سریال‌هایی مانند تا صبح، خانه‌ای در تاریکی، روزهای زندگی و بخش چهار جراحی بازی کرده است، در سریال انقلاب زیبا که از شبکه یک پخش می‌شود هم بازی می‌کند.
کد خبر: ۷۰۶۰۶۳
مجید مظفری: زمان بازی کم نمی‌گذارم

او در این اثر نقش صفر، گماشته سابق سرهنگ(آتیلا پسیانی) را بازی می‌کند. او در سریال‌های «میلیاردر» و «اولین انتخاب» هم ایفای نقش‌های طناز را تجربه کرده و در این سریال هم شخصیت صفر، رگه‌های طنز دارد. با او درباره سریال انقلاب زیبا به گفت‌و‌گو نشستیم.

اگر نگاهی به سریال‌هایی که این اواخر بازی کرده‌اید، بیندازیم متوجه می‌شویم بیشتر نقش‌هایی را به‌عهده گرفته‌اید که رگه‌های طنز دارد و این اتفاق هم در سریال انقلاب زیبا افتاده است. آیا این اصرار از طرف خودتان است که نقش‌های طنز را بازی کنید؟

سریال‌های تلویزیونی میلیاردر و اولین انتخاب طنز بودند. گرچه مجموعه انقلاب زیبا مایه‌های طنز ندارد و قصه جدی است، اما بستر طنازی در آن از طرف نویسنده فراهم شده بود و من هم سعی کردم نقش را طناز کنم تا رنگ و لعاب متفاوتی پیدا کند.

با پیشرفت قصه شما متوجه خواهید شد شخصیت صفر چه برخوردهای جالبی در موقعیت‌های مختلف دارد. برخی مواقع جدی است و بعضی مواقع معمولی و حتی گاهی کمیک و طناز می‌شود. باید قصه را تا آخر ببینید تا متوجه فراز و نشیب‌های بیشتر این شخصیت شوید. من هم در حد بضاعتم سعی کردم این نقش را درست بازی کنم تا مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

یعنی در واقع نقش‌هایتان را طنز بازی می‌کنید تا از تک‌بعدی بودن خارج شود؟ ولی فکر نمی‌کنید ممکن است این طنازی به نقش لطمه بزند؟

نه، به هیچ وجه اغراق نیست، یعنی در واقع سعی می‌کنم به گونه‌ای رگه‌های طنز به نقش‌هایم اضافه کنم تا بیننده از دیدن آن لذت ببرد. ضمن این‌که من تلاش می‌کنم جنس بازی‌هایم در هر کاری مختص خودش باشد و یکنواخت نباشد. علاوه بر آن با بهره بردن از ظرافت‌های کوچک در بازی‌هایم نقش‌ها را از حالت تک بعدی خارج می‌کنم.

البته باید تاکید کنم اصلا علاقه‌ای به تیپ‌بازی کردن ندارم و معمولا تیپ‌بازی نمی‌‌کنم. شما اگر فیلم «شاه‌کلید» را دیده باشید، متوجه خواهید شد طنز بازی می‌کنم، اما از تیپ‌بازی کردن فراری هستم. البته نقش صفر به گونه‌ای بود که به هیچ‌وجه تک‌بعدی نبود و نویسنده هم بستر طنز را برای شخصیت صفر فراهم کرده بود و من هم این قابلیت را با کمک کارگردان و نویسنده پررنگ‌تر کردم.

چرا بازی در تیپ‌های ثابت را دوست ندارید؟

به نظرم تیپ‌سازی کار بسیار کلیشه‌ای است و بعد از مدتی که بازیگر به خودش می‌آید، متوجه خواهد شد تماشاگر هم از او خسته شده است. ضمن این‌که تیپ‌بازی کردن بازیگر را تک‌بعدی می‌کند و تنوع را در کارش از بین می‌برد، زیرا او در هر کاری همان تیپ قبلی را با خودش می‌آورد و تکرار می‌کند.

شاید تیپ‌بازی کردن برای مدتی برای بیننده جذاب باشد، اما از یک زمانی به بعد دیگر جذابیت خودش را از دست می‌دهد. نمی‌خواهم این جمله را حمل بر خودستایی بگذارید، اما اگر نگاهی به کارنامه سینمایی و تلویزیونی‌ام داشته باشید، می‌بینید من در تمام آثاری که بازی کرده‌ام از روزهای انتظار گرفته تا جنگ نفتکش‌ها، گل مریم، سگ‌کشی، مسافران و... هیچ‌کدام شبیه یکدیگر نیستند و اصلا به سمت تیپ هم نرفتم، بلکه سعی کردم نقش‌هایم را طوری بازی کنم که هویت مستقل خودش را داشته باشد ضمن این‌که بازی‌ام به گونه‌ای باشد که برای بینندگان قابل باور باشد.

برایم فرق نمی‌کند در سینما بازی می‌کنم یا در تلویزیون، هیچ وقت در بازی کم نمی‌گذارم. این اتفاق هم در سریال تلویزیونی انقلاب زیبا افتاده و تلاش کردم نقش صفر را بخوبی در بیاورم.

وقتی پیشنهاد دادید صفر رگه‌های طنز هم داشته باشد، واکنش کارگردان چگونه بود؟

وقتی من در مقام بازیگر در اثری ظاهر می‌شوم به هیچ وجه کاری را بدون مشورت با کارگردان انجام نمی‌دهم. در واقع علاقه‌مند هستم به اندازه اندیشه کارگردانان و بضاعتم کارم را درست انجام بدهم، به همین دلیل خودم را به اندیشه‌های کارگردان نزدیک می‌کنم. بازیگر باید این‌گونه عمل کند و نسبت به کارش حساسیت داشته باشد.

چه وقتی من به عنوان بازیگر حضور داشته باشم و چه به عنوان کارگردان، همیشه برای کارم اهمیت زیادی قائل هستم و نسبت به آن وسواس دارم. به قول معروف کم‌فروشی نمی‌کنم. در واقع کاری را که کارگردان به من می‌سپارد سعی می‌کنم به نحو مطلوب انجام بدهم.

تعاملتان با بهرنگ توفیقی چگونه بود؟

تعامل بسیار خوبی در زمان تصویربرداری کار وجود داشت. او جزو جوانان مستعد است و کارش را خیلی خوب بلد است. همه چیز در این سریال حرفه‌ای بود. خوشبختانه هم افراد پشت صحنه و هم بازیگران از بهترین‌ها انتخاب شده بودند. در واقع تهیه‌کننده و کارگردان سریال تلاش کردند این سریال بهترین‌ها را در اختیار داشته باشد تا سریال شسته رفته‌ای تولید شود.

گرچه در قسمت‌های اول خیلی پررنگ نیستم، اما به مرور با ابعاد پیچیده‌ای از این شخصیت آشنا می‌شوید. شاید مخاطبان در قسمت‌های اول این شخصیت را خیلی جدی نگیرند، اما با پیشرفت قصه متوجه خواهند شد او یکی از مهره‌های اصلی این سریال است.

چه چیزی در نقش بود که شما را برای بازی ترغیب کرد؟

به هر حال بازیگر حق انتخاب دارد و می‌تواند هم سناریوهای خوب را بپذیرد و هم متوسط و هم بد. همیشه تلاش می‌کنم نقش‌هایی را بپذیرم که حرفی برای گفتن داشته باشد و من هم بتوانم نسبت به کار قبلی‌ام یک تجربه جدید داشته باشم. امسال فیلمنامه‌های زیادی به من پیشنهاد شد، اما فقط بازی در سریال انقلاب زیبا را قبول کردم. همچنین قرار است در سریال سامان مقدم که در مرحله نگارش قرار دارد و هنوز تصویربرداری‌اش آغاز نشده هم بازی کنم.

واقعیت این است که علاقه‌مند نیستم با پذیرفتن نقش‌های شبیه هم خودم را تکرار کنم. به همین دلیل خیلی و پشت سر هم کار قبول نمی‌کنم و سعی دارم با گزیده انتخاب کردن، به خودم فرصت و انگیزه بیشتری بدهم تا نقش‌های متفاوت را بازی کنم.

بزرگ‌ترین انگیزه‌ام برای بازی در سریال تلویزیونی انقلاب زیبا هم حضور یک گروه حرفه‌ای چه در پشت صحنه و چه جلوی صحنه بود. ضمن این‌که نقشی به من پیشنهاد شده بود که تا به حال نمونه آن را بازی نکرده بودم. همین مساله من را برای بازی در این سریال ترغیب کرد.

الان که سریال را می‌بینید از نتیجه کار راضی هستید؟

معمولا صبر می‌کنم بازی‌ام در سریال تمام شود و بعد اظهارنظر می‌کنم، ولی خوشبختانه عکس‌العمل مردم تا امروز خوب بوده است.

فاطمه عودباشی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها