برای تهیه‌کنندگان و کارگردانان تلویزیون و سینما، آرسن لوپن نامی آشنا و حتی محبوب است. مجموعه‌سازان تلویزیونی و فیلمسازان در یک قرن گذشته، مجموعه‌ها و فیلم‌های زیادی را با محوریت این سارق ثروتمند طرفدار عدالت ساخته‌اند و هنوز هم تولید مجموعه‌ها و فیلم‌ها براساس ماجراجویی‌های وی مد روز است.
کد خبر: ۷۰۵۲۳۶
آرسن لوپن با «آلن لیون» در شبکه پویا

در این میان هنرمندان فرانسوی بیشترین علاقه را برای ساخت فیلم و مجموعه در این رابطه از خود نشان داده‌اند. دلیل آن هم مشخص است؛ آرسن لوپن یک شخصیت خیالی فرانسوی است که توسط خود آنها خلق شده است. این شخصیت، یک مرد ماجراجوست که با قصه‌های خود یکسری داستان‌های پلیسی - جنایی پرخواننده را خلق کرده است. مجموعه «آلن لیون» ـ که پخش آن مدتی است از شبکه پویا آغاز شده ـ براساس همین مجموعه داستان پلیسی ـ جنایی ساخته شده است.

نام اصلی این مجموعه «شاهکارهای آرسن لوپن» است که با نام «سرپوش شب» هم پخش شده است. علت این که مجموعه دو نام دارد، به یکی از دو کشور سازنده آن کانادا برمی‌گردد. در حقیقت، در هر یک از دو بخش فرانسوی‌زبان و انگلیسی‌زبان این کشور، مجموعه با یک نام متفاوت پخش شده. تهیه‌کنندگان کانادایی مجموعه، آن را با همکاری چند تهیه‌کننده فرانسوی‌زبان تهیه کرده‌اند. آلن لیون از سوی منتقدان تلویزیونی، لقب یکی از همکاری‌های مشترک خوب فرانسه و کانادا را گرفته است.

این مجموعه یک اثر انیمیشن پر رمز و راز ماجراجویانه است و قصه خود را با زبانی جنایتکارانه و تعلیقی تعریف می‌کند. گروه سنی نوجوان مخاطب اصلی آن هستند و در عین حال، جاذبه‌های لازم برای جذب مخاطب بزرگسال را هم دارد.

فرانسوا بریسون و پاسکال مورلی، کارگردانان مجموعه هستند که در یک فصل 26 قسمتی تهیه شده است. فیلمنامه آلن لیون براساس مجموعه داستان‌هایی نوشته شد که سال 1905 توسط موریس لبلانش نویسنده فرانسوی نوشته و چاپ شد. ​شخصیت آرسن لوپن اولین بار در یک مجموعه قصه کوتاه در یک مجله به خوانندگان معرفی شد و بعدها بارها توسط دو​صنعت سینما و تلویزیون به صورت شخصیت اصلی یکسری مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی درآمد.

قصه‌های ماجراجویانه و جنایی موریس لبلانش در کنار آرسن لوپن به معرفی یکسری شخصیت دیگر هم پرداخت. این شخصیت‌ها در این قصه‌ها حضوری مهم و پررنگ دارند و با اقدامات خود، موتور قصه‌ها را به حرکت درمی‌آورند و آرسن لوپن را در موقعیت‌های تازه و دشواری قرار می‌دهند.

مجموعه تلویزیونی آلن لیون هم از تمام این شخصیت‌ها بهره و کمک گرفته است. لوپن شخصیت محوری قصه‌هاست و نوع زندگی‌اش ایجاب می‌کند همیشه در حال فرار باشد تا در چنگ ماموران پلیس نیفتد. بعضی وقت‌ها، او با حضور و همکاری دیگران است که نجات داده می‌شود.

او و دستیار همیشگی‌اش گروگنارد از همکاری کلی کین کیو، روزنامه‌نگار و همکار نوجوان او مکس لبلانش استفاده می‌کند. این دو خبرنگار در همه جا حضور دارند و تلاش آنها مبارزه با بی‌قانونی و جنایتکاران است. بازرس گانیمارد و دستیار وی فولنفانت در کنار مبارزه با جنایتکاران، سخت در تلاش هستند ردپایی از آرسن لوپن پیدا و او را به هر قیمتی که شده دستگیر کنند، اما این دزد نجیب‌زاده که کارهایش حال و هوایی شبیه رابین‌هود دارد، همیشه موفق به فرار می‌شود. دشمن اصلی لوپن یک صنعتگر میلیاردر به نام اچ‌.آر کارست است که برای مبارزه با لوپن یک ارتش مخفی مجهز دارد. استیل، معاون کارست و زنی به نام می‌هیم از تمام روش‌های موجود استفاده می‌کنند تا لوپن را به دام انداخته و تحویل کارست دهند.

تمام ماجراهای قصه مجموعه در دهه 30 19میلادی اتفاق می‌افتد و بیننده خود را به دنیای زیرزمینی آن دوران (با آن فضاسازی سرد و تیره و غبارگرفته) می‌برد.

پاسکال مورلی، یکی از دو کارگردان مجموعه در ارتباط با تولید یک کار انیمیشنی براساس قصه‌های لبلانش می‌گوید: «انجام چنین کاری جذابیت‌های خودش را داشت. تصورش را بکنید که چنین قصه‌ای با آن فضای عجیب و غریب سوررئالیستی که دارد، به صورت یک کار انیمیشنی تهیه شود.​بارها در ذهنم این قصه را به صورت کارتونی می‌دیدم و وسوسه تولید آن به صورت یک مجموعه انیمیشنی ‌ رهایم نمی‌کرد.»

پس از صحبت با فرانسوا بریسون به این نتیجه رسیدیم که باید این کار را انجام دهیم و پیشنهاد ساخت آن را به تلویزیون دادیم. در ابتدا با تردید به پیشنهاد ما نگاه کردند.

در آن زمان برای تهیه‌کنندگان مجموعه چندان قابل قبول و قابل لمس نبود که ماجراجویی‌های آرسن لوپن را به صورت کارتونی تهیه کنیم، اما بالاخره با کلیت کار موافقت کردند و تولید آن شکل جدی و عملی به خود گرفت. قصه آرسن لوپن از سال 1916 (که اولین فیلم سینمایی براساس آن ساخته شد) تا به حال، چند بار به صورت فیلم و مجموعه درآمده است.

دو مجموعه مهم تلویزیونی از این قصه در سال‌های 1957 و 1971 تولید شده که هر دو زنده بوده‌‌ است. در سال 1932 جان بریمور، بازیگر کلاسیک سینما در فیلمی به کارگردانی جک کانوی در نقش این شخصیت بازی کرد. صنعت سینمای فرانسه در سال‌های 1937 و 1962 قصه آرسن لوپن را به فیلم‌هایی سینمایی تبدیل کرد که در دومی ژان کلود بریالی در نقش اصلی آن ظاهر شد. مجموعه آلن لیون در حالی از تلویزیون ایران در حال پخش است که قرار است یک فیلم ـ مجموعه تازه براساس قصه کلاسیک لبلانش ساخته شود. این در حالی است که انیماتورهای ژاپنی هم چند سال قبل مجموعه تلویزیونی کوتاه مدتی را تهیه کردند که شخصیت اصلی آن یک جورهایی لوپن بود.

این مجموعه با نام «لوپن سوم» پخش شد و نوه آرسن لوپن با یادآوری‌های کارهای پدربزرگش، دست به یکسری ماجراجویی می‌زند.

آی‌ام‌‌دی‌بی / مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها