گفته می‌شود «جاده قدیم» که از جدیدترین سریال‌های کمدی تلویزیون است که از یکی از مطرح‌ترین‌ سریال‌های خارجی استفاده و با همه شخصیت‌هایش شوخی کرده است؛ اما اینکه آیا قرار است این سریال هم به سرنوشتی مشابه «هفت‌سنگ» دچار شود، پرسشی است که نویسنده آن در این باره پاسخ داده است.
کد خبر: ۷۰۵۰۳۳
تمام «برکینگ بد» را در چهار قسمت «جاده قدیم» ببینید

نشست سریال «جاده قدیم» - محصول سیما فیلم - صبح امروز - سه‌شنبه (21 مرداد ماه) با حضور تهیه‌کننده و نویسنده سریال و در غیاب کارگردان (بهرام بهرامیان) با حضور خبرنگاران برگزار شد

امید سهرابی - نویسنده سریال «جاده قدیم» - در این نشست درباره اینکه به چه شیوه‌ای قرار است با سریال‌های خارجی شوخی شود؟ خاطرنشان کرد: به نظرم «breaking bad» از جمله سریال‌هایی بود که در آن‌ها قهرمان وجود داشت؛ بنابراین خیلی فکر کردم که چطور می‌توانم از این سریال‌ درست استفاده کنم و با آن شوخی کنم که کپی‌برداری نباشد و درعین حال تمام شخصیت‌های کار را در کار دخیل کنم.

وی که اعلام کرد به نیابت از امیررضا طلاچیان دیگر نویسنده سریال برخی حرف‌ها را می‌گوید، افزود: ما «برکینگ بد» را در چهار قسمت تعریف کرده‌ و با والتر وایت شوخی کرده‌ایم.

«جاده قدیم» به سرنوشت «هفت‌سنگ»ی‌ها دچار نشود؟

وی در پاسخ به پرسش ایسنا، مبنی بر اینکه آیا این نگرانی را ندارید که اتفاقی که برای «هفت‌سنگ»ی‌ها افتاد برای سریال شما هم بیفتد؟ پاسخ داد: ما از سریالی تقلید نکرده‌ایم، بلکه فقط هجو کرده‌ایم و نگران نیستیم چرا که کپی‌برداری نکرده‌ایم؛ ضمن اینکه دو سریال نام‌برده شده هر دو با وجود خارجی‌بودنشان از سریال‌های کاملا بامحتوا و اخلاقی هستند؛ به همین خاطر این سریال‌ها را انتخاب کرده‌ایم که با آنها شوخی کنیم.

این نویسنده در عین حال به فیلم‌نامه سریال «جاده قدیم» اشاره کرد و درباره‌ی استفاده از لهجه در این مجموعه توضیح داد: اینکه تلویزیون نسبت به همه چیز حساسیت داشته باشد، طبیعی است؛ چراکه حریم تلویزیون خاص است و تلویزیون در ایران همچنان دولتی است به همین خاطر حساسیت روی آن بالاست؛ ضمن اینکه در سینمای ما هم این حساسیت‌ها وجود دارد. ما برای اینکه در سریال «جاده قدیم» استفاده از لهجه حساسیت‌ها را به حداقل برسانیم، ژانر کمدی جاده‌ای را در نظر گرفته‌ایم و برای این کار به سراغ لهجه‌ای من‌در‌آوردی رفتیم که به منطقه‌ی خاصی اشاره نشود.

لهجه «جاده قدیم»ی‌ها ابداعی است

به گزارش ایسنا، در ادامه علی تقی‌پور-تهیه‌کننده سریال «جاده قدیم» در این زمینه بیان کرد: به دلیل اینکه استفاده از لهجه در تلویزیون حساسیت‌برانگیز است ما به سراغ لهجه‌ای رفتیم که هم راه لهجه در تلویزیون بسته نشود و هم اینکه به قومیت خاصی بی‌احترامی نشود به همین خاطر لهجه‌ای که برای سریال «جاده قدیم» استفاده کردیم اصلاً مربوط به روستای خاصی نیست بلکه لهجه این سریال لهجه‌ای ابداعی است که توسط سازندگان این پروژه خلق شده است و به نظرم این اتفاق راه جدیدی برای خلق لهجه‌ها در تلویزیون است.

وی در بخشی دیگر از این نشست به حضورعبدالله اسکندری به عنوان طراح گریم در سریال «جاده قدیم» اشاره کرد و گفت: ما در این سریال توانستیم از حضور آقای اسکندری استفاده کنیم و نکته‌ جالب ارتباطی بود که آقای اسکندری توانست با گریم بازیگران برقرار کند؛ این که در اجرای اولیه گریم با یکدیگر نظراتشان را مبادله می‌کردند به همین خاطر این مسئله خودش توانست به کلیت کار کمک کرد.

خواهشا به کار من نگویید طنز

سپس نویسنده سریال «جاده قدیم»، به ژانر کمدی این مجموعه اشاره کرد و گفت: در ابتدا خواهشم این است که به این مجموعه طنز نگویید، به‌دلیل اینکه چیزی که تصویر می‌شود دیگر اسمش طنز نیست. از آنجا که کمدی از دیر باز شکل گرفته شده است گاهی احساس می‌شود که کار کمدی کمی سبک است، به همین خاطر وقتی می‌خواهیم به کاری شأن بدهیم از واژه طنز استفاده می‌کنیم اما من با افتخار می‌گویم سریالم کمدی است.

نشست جاده قدیم

وی تأکید کرد که در «جاده قدیم» دلش می‌خواسته یک کار جستجوگرایانه انجام دهد که همه چیزش مستندگونه باشد که این اتفاق هم افتاد.

او گفت: جا دارد در همین جا از آقای بهرامیان - کارگردان سریال «جاده قدیم» - تشکر کنم که فضای کار را خیلی خوب درآورد؛ ضمن اینکه می‌خواستم فضای این کار نو باشد و با سریال‌ها و فیلم‌های خارجی شوخی داشته باشم به همین خاطر برای این مجموعه از سریالی مثل «breaking bad» و همچنین با شخصیت‌هایی مثل «داریوش مهرجویی» و ... شوخی کردم که در پخش خواهید دید.

چرا بهرامیان را برای یک کار کمدی انتخاب کردید؟

در ادامه این نشست تهیه‌کننده سریال «جاده قدیم» درباره انتخاب بهرام بهرامیان به عنوان کارگردان این سریال به خبرنگاران اعلام کرد که چون همیشه در پروژه‌های یک حساسیت خاصی برای گزینش کارهایمان به ویژه در بخش کارگردانی داریم که همیشه هم این اتفاق جمعی اتفاق می‌افتد بنابراین برایمان مطلوب بود که حتماً آقای بهرامیان را به عنوان کارگردان کار انتخاب کنیم. می‌توانم بگویم یکی از بهترین کارهایم طی این سال‌ها سریال «جاده قدیم» است با وجود اینکه این پروژه خیلی سخت و پیچیده است اما خوشبختانه از کیفیت آن کم نشده است و به نظرم در این مجموعه با یک خروجی استاندارد طرف هستیم.

سپس سهرابی-نویسنده سریال «جاده قدیم» درباره حضور بهرام بهرامیان در این مجموعه بیان کرد: یکی از بهترین ویژگی‌های آقای بهرامیان این است که کاملاً معکوس است بنابراین اعتقادم این است که به زودی در جایگاه رفیعش در سینما و تلویزیون می‌رسد؛ چرا که به‌شدت کارگردان کاربلدی است.

چرا رمضان «جاده قدیم» نداشتیم؟

در ادامه تقی‌پور - تهیه‌کننده «جاده قدیم» - درباره پخش نشدن این سریال در ماه مبارک رمضان امسال توضیح داد: با وجود اینکه این مجموعه برای پخش در ایام رمضان در نظر گرفته شده بود و یکی از گزینه‌های سریال‌های رمضانی امسال بود و با توجه به اینکه ما پیش‌تولید سریعی برای ساخت آن داشتیم که تا به امروز هم ادامه دارد، از سوی سیمافیلم اعلام شد که پخش سریال برای بعد از ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده است. مرکز سیما فیلم در ابتدا شبکه خاصی را برای پخش «جاده قدیم» در نظر نگرفته بود به همین خاطر ممکن بود تایمی که برای این مجموعه در رمضان در نظر گرفته می‌شد مخاطب جدی نداشته باشد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش ایسنا، مبنی بر اینکه آیا از پخش سریال «جاده قدیم» از شبکه دو راضی هستید؟ گفت: قطعاً شبکه دو برای پخش این سریال شبکه‌ی ایده‌آلی نبوده اما در نهایت تصمیم گرفته شد که «جاده قدیم» از این شبکه به روی آنتن برود که امیدوارم موفق شود و نتیجه‌بخش باشد.

در پی صحبت‌های تهیه‌کننده، نویسنده «جاده قدیم» نیز عنوان کرد: برای پخش یک کار از تلویزیون تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده انتخاب‌گر نیستند این در حالی است که من در گذشته به‌ عنوان نویسنده با شبکه دو همکاری داشته‌ام و شبکه دو شبکه‌ای بود که خیلی کم‌مخاطب بود اما رفته رفته پر مخاطب شد و توانست با سریالی مثل «شمس‌العماره» که در فضای انتخاباتی به روی آنتن می‌رفت، موفق شود ولی در مجموع شبکه‌های یک و سه در زمینه مجموعه‌های نمایشی شرایط بهتری دارند، امیدوارم در شبکه دو هم اتفاق خوبی بیفتد.

سریال جاده قدیم

چمن‌ماه و کیهان ملکی جدیدترین بازیگران «جاده قدیم»

به گزارش ایسنا، تهیه‌کننده «جاده قدیم» در ادامه از اضافه شدن چکامه چمن‌ماه و کیهان ملکی به عنوان آخرین بازیگران به این مجموعه کمدی نام برد و خاطرنشان کرد: در میان بازیگران اصلی این دو بازیگر نام برده شده آخرین بازیگران اضافه شده به این پروژه هستند.

وی همچنین اعلام کرد که سریال «جاده قدیم» که از 31 فروردین‌ ماه امسال کلید خورده است، هم‌اکنون در حال تصویربرداری است و تا اواخر ماه جاری تصویربرداری‌اش را به پایان می‌رساند.

تهیه‌کننده «جاده قدیم» در بخشی از صحبت‌هایش درباره مشارکتی بودن این مجموعه توضیح داد: در ابتدا از سوی شرکت پالایش و فرآورده‌های نفتی پیشنهاد دادند که سریال «جاده قدیم» را به شکل مشارکتی برای تلویزیون بسازیم و قصدشان این بود بحث فرهنگ‌سازی مصرف و همچنین عرق ملی نسبت به ثروت‌های ملی را لحاظ کنیم، بر همین اساس با آقای سهرابی (نویسنده سریال) مشورت‌هایی کردیم و در نهایت این طرح برای تلویزیون به تصویب رسید در عین حال سعی کردیم این مجموعه در قالب سریال‌های تلویزیونی شعاری نباشد تا این که برای داستان‌پردازی در قصه به یک گاو رسیدیم که هم سرمایه است و هم می‌تواند فرآورده داشته باشد.

در بخشی دیگر از این نشست، تهیه‌کننده «جاده قدیم» درباره‌ی فضای کلی آثار نمایشی در تلویزیون عنوان کرد: متأسفانه در آثار نمایشی در تلویزیون فضایی باب شده که اگر یک نویسنده پای کارش بایستد و مقاومت کند می‌گویند نویسنده خوبی نیست و یا اگر کارگردانی سرسختانه با کارش برخورد کند عوامل می‌گویند کارگردان خوبی نیست اما درستش این است که همه چیز را باید در خروجی یک کار دید. فکر می‌کنم یکی از دلایل افت کارهای تولید شده در سینما و تلویزیون این است که دیگر عرقی در زمان تولید وجود ندارد و در حال حاضر یک کار خوشایند در تلویزیون یک کار آپارتمانی است که در 1000 دقیقه اتفاق بیفتد و بازیگران از یک سری دیالوگ‌های نخ‌نما استفاده کنند. همین اتفاق باعث شده که اگر کار متفاوتی در تلویزیون اتفاق بیفتد می‌گویند کار مسئله‌دار است و نسبت به آن موضع ‌گرفته می‌شود.

او در ادامه گفت: به عنوان مثال ما می‌توانستیم در سریال «جاده قدیم» از لهجه استفاده نکنیم اما آیا می‌شود یک روستایی لهجه نداشته باشد.

برای انتحاب شهرام حقیقت‌دوست و یکتا ناصر ریسک کردیم

تهیه‌کننده «جاده قدیم» در ادامه به انتخاب بازیگران این مجموعه اشاره کرد و گفت: از آنجایی که حمید آذرنگ از بازیگران درخشان است، بنابراین برای انتخاب او ریسک نداشتیم اما برای انتخاب شهرام حقیقت‌دوست و یکتا ناصر کمی ریسک داشتیم اما ریسکمان کم‌خطر بود تا اینکه خدا را شکر انتخابمان جواب داد و سه شخصیت اصلی کارمان دوست‌داشتنی شدند که فکر می‌کنم مخاطب هم راحت با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

او همچنین درباره نویسندگی امید سهرابی در سریال «جاده قدیم» گفت: یکی از ویژگی‌های خوب آقای سهرابی این است که در کارهایش خنداندن با کیفیت دارد و خنده به هر قیمتی نیست. در این سریال هم به این نکته خیلی توجه شده است.

به گزارش ایسنا، نویسنده‌ «جاده قدیم» در بخشی دیگر از این نشست درباره المان‌های این سریال با توجه به پخش رمضانی‌اش نیزتوضیح داد: ابتدا کار قرار بود در ایام رمضان به روی آنتن برود ولی این اتفاق نیفتاد. یک سری لحظات معنوی برای «جاده قدیم» در نظر گرفته شده که به معنای شعار نیست. این سریال می‌تواند حتی در ایام نوروز هم به روی آنتن برود و مناسبت خاصی ندارد. یکی از ویژگی‌های این مجموعه‌ که فکر می‌کنم آن را متفاوت کرده است این است که ما مدام در این سریال ریتم و لوکیشن داریم و مدام در راه هستیم.

نشست جاده قدیم

«لاتاری» و «قلب‌ها شب سفر می‌کنند» دو فیلم جدید امید سهرابی

در پایان این نشست نویسنده سریال جاده قدیم از کارگردانی دو فیلم سینمایی خبر داد و گفت: «لاتاری» و «قلب‌ها شب سفر می‌کنند» دو فیلم جدید سینمایی‌ام هستند که نگارش هر دو انجام شده است. موضوع فیلم «لاتاری» درباره تابستان سال 1388 درباره یک جوانی است که به جام جهانی اسپانیا برمی‌گردد.

سریال «جاده قدیم» به کارگردانی بهرام بهرامیان از روز شنبه - 25 مرداد ماه - هر شب ساعت 21 و 30 دقیقه از شبکه دو سیما به روی آنتن برود. شهرام حقیقت دوست، یکتا ناصرو حمیدرضا آذرنگ از بازیگران اصلی این سریال کمدی هستند.

این مجموعه روایتگر روزهای آغاز زندگی مشترک نعمت و زینت است که پس از عروسی‌شان همراه با یک گاو که جهیزیه زینت و تنها دارایی‌شان است به تهران می‌آیند و با گم شدن گاو دچار دردسرهایی می‌شوند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حامد
Netherlands
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
۰
۲
خوبه نگفت ما با ساخت این سریال تمام ساختارهای بریكینگ بد رو در هم شكستیم وسطح كیفی و كمی كار ما بسیار بالاتر بود و تولید كنندگان و عوامل سریال بریكینگ بد از جمله خود شخص والتر وایت و جسی پینكمن با ما تماس گرفتند و گفتند روی مارو كم كردین و خواستار بازی در سریال ما شدند,مردم آمریكا هم خواستار پخش سریال از تمام شبكه های خصوصی و دولتی آمریكا شدند،
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها