گفت‌وگو با لیلا برخورداری، بازیگر

با نقش هایم زندگی می کنم

لیلا برخورداری، بازیگر جوانی است که با بازی زیبا و به یادماندنی اش در سریال خواب و بیدار، به دل همه بینندگان نشست و پس از آن توانست موفق تر از پیش گام بردارد.
کد خبر: ۶۹۹۵۸۴
لیلا برخورداری: دوست دارم رُمان بنویسم

او لیسانس بازیگری و فوق لیسانس کارگردانی از دانشگاه تهران دارد و تصمیم گرفته است تحصیلش را همچنان ادامه دهد.


زهرا سعیدی دبیر زبان ما بود!

اولین کار تصویری جدی من نقش «کبری» در سریال «خواب و بیدار» بود که من واقعا خودم را مدیون آقای فخیم زاده و آن کار خوب می دانم که از همانجا مرا تشویق کردند به دانشگاه بروم و رشته مورد علاقه ام را بخوانم. با اینکه کنکور من با سال دیپلم من فاصله داشت اما همان زمان تصمیم گرفتم، برای دانشگاه تهران قبول شدم و اگر خدا بخواهد دوست دارم تا دکتری ادامه بدهم.

دانشگاه و تجربه، تلفیقی از هم هستند

به نظرم برای کار بازیگری «علم» و «تکنیک» یا همان روش باید در کنار هم باشند. درس خواندن می تواند توانمندی فرد را دو چندان کند. برای خود من قبل و بعد از دانشگاه در این عرصه متفاوت است و احساس می کنم خیلی از تکنیک های بازیگری را در دانشگاه یاد گرفتم. به طور کلی می توان گفت تکنیک، بازیگر را خلاق می کند و این خلاقیت در ضمیر بازیگر ثبت می شود.


به این ترتیب، فرد بیشتر با آدم های مختلف سر و کار دارد و با دیدن شرایط، تجربه و دانشگاه را با هم تلفیق می کند و بیشتر موفق می شود. البته هستند افراد موفقی که دانشگاه نرفته اند اما در حرفه بازیگری موفق عمل کرده اند که البته بسیار کم و انگشت شمارند. من به همه دوستان جوان که به بازیگری علاقه دارند پیشنهاد می کنم حتما از طریق دانشگاه وارد این حرفه شوند.

هنوز جایگاه واقعی ام را پیدا نکرده ام

من برای رسیدن به هدف نهایی ام یعنی جایگاه واقعی خیلی باید تلاش کنم تا موفق شوم چرا که احساس می کنم در بازیگری انسان می تواند پله پله برود و به همین ترتیب ترقی کند. من هم همه تلاشم این است که بازیگر خوب و موفقی باشم و به نقطه جدیدی برسم.

نمی توان به بازیگری به عنوان شغل نگاه کرد!

خود من از روی علاقه وارد این حرفه شدم چرا که در کشور ما اصلا نمی توان از طریق بازیگری امرار معاش کرد یا حتی روی پولش حساب کرد چون زمانی پیش می آید که برای یک سال کار دارید اما دو سال بی کارید اما از اینکه می توانم هر از گاهی خودم را در قالب فرد دیگری ببینم خیلی خوشحالم و در واقع این امر برای من نوعی تخلیه روانی است و کاری است که از آن لذت می برم و دوست دارم در آن پیشرفت کنم. با اینکه نمی توان به بازیگری به عنوان شغل نگاه کرد اما خوشحالم که به هر حال شغلم همین است و برای موفق بودن تلاش می کنم.

کارگردانی در آینده زندگی من وجود دارد

به نظر من، کارگردانی و بازیگری با هم عجین هستند. بهتر است کسی که بازیگری را می شناسد کارگردانی هم بداند و کسی که کارگردان موفقی است از علوم بازیگری هم به خوبی آگاهی داشته باشد. در اینصورت موفقیت بیشتری نصیبش خواهد شد. من هم طی دو سال گذشته فعالیت هایی در زمینه کارگردانی تئاتر و نمایشنامه خوانی انجام داده ام. کارگردانی در آینده زندگی من وجود دارد و پیگیرش هستم.

بازیگران کلیشه ای

به نظر من در اکثر موارد انتخاب بازیگر براساس توانمندی او انجام می گیرد و این که او چقدر از عهده نقش پیشنهادی اش برمی آید اما متاسفانه نکته ای که همیشه وجود دارد این است که بازیگران ما بیشتر در حالت کلیشه ای قرار دارند یعنی اینکه برخی بازیگران فقط طنز و بعضی فقط جدی بازی می کنند. من تصمیم دارم به امید خدا وقتی کارگردان شدم بازیگران را از حالت کلیشه ای خارج کنم.

اگر بازیگر حرفه ای باشد و فقط کار طنز انجام داده باشد او را به انجام کار جدی دعوت کنم و برعکس، به این ترتیب بازیگر وارد فضاهای مختلفی شده و توانمندی اش بیشتر می شود و آدم ها در جایگاهی قرار می گیرند که دیگران انتظارش را ندارند. البته قبل از هر چیز باید در نظر داشته باشیم که لباس نقش کاملا اندازه قامت بازیگر باشد.

خواب و بیدار ماندگار شد

سریال خواب و بیدار که در دهه هشتاد آماده شد، جزو اولین کارهای پلیسی بود که در زمان خودش خیلی خوب دیده شد و مورد توجه قرار گرفت. قصه و فیلمنامه بسیار خوبی داشت و گروه بسیار توانمند و خوبی دور هم جمع شدند و همه چیز دست به دست هم داد تا به لطف خدا کاری ماندگار شد.

/Media/Image/1393/05/04/635419729755516819.jpg

شاگرد آقای فخیم زاده بودم

من در کلاس های آقای فخیم زاده شرکت می کردم و با توجه به شناختی که ایشان از من داشتند نقش کبری در سریال «خواب و بیدار» را به من پیشنهاد کردند. در واقع اولین کار تصویری جدی من همین بود، البته قبل از آن در بعضی کارها مثل کار آقای کمال تبریزی نقش های کوتاهی داشتم.

با همه نقش هایم ارتباط برقرار می کنم

همه نقش هایم را دوست دارم و با آنها ارتباط برقرار می کنم. در حال حاضر دوست دارم گزیده کار کنم و خودم از قبل با نقشم عجین شوم. از بین کارهایم در حال حاضر نقش کبری در خواب و بیدار برایم از جایگاه ویژه ای برخوردار است، در سریال بی صدا فریاد کن هم نقشی که داشتم کاراکتر خاصی داشت.


منتقد خودم هستم

من تمام برنامه هایم را می بینم، حتی تئاترهایم را ضبط می کنم. در مورد سریال ها و فیلم ها اگر خودم موفق به این کار نشوم برادر خوبم زحمت می کشد و آنها را برایم ضبط می کند و باز هم اگر نشد آنها را می خرم و چند بار می بینم. نکات منفی و مثبتم را پیدا می کنم چرا که به نظر من برای هر کس بهترین منتقد، خودش است. من هم به شدت پیگیر همه کارهایم هستم و همه آنها را به صورت آرشیو دارم.

دوست دارم رُمان بنویسم

متاسفانه در حال حاضر نسبت به گذشته خیلی کم می نویسم. در واقع تنبلی می کنم (می خندد) البته گاهی شعر و داستان کوتاه می نویسم. مدتی است که دلم می خواهد رُمان بنویسم. گاهی شروعی به ذهنم می رسد اما نیمه رها می شود. این روزها بیشتر تمرکزم را روی بازیگری گذاشته ام. گاهی دوستانم می گویند متنی بنویس و خودت آنرا کارگردانی کن و در آن بازی هم داشته باش، شاید در آینده ای نزدیک این اتفاق بیفتد!

پیاده روی، تفریح من است

اوقات فراغت من به مطالعه، تماشای فیلم و ورزش می گذرد. یکی از تفریحات مستمر من پیاده روی است. پیاده روی و دویدن را خیلی دوست دارم. کوهنوردی و دوچرخه سواری هم انجام می دهم اما بیشترین تاکید من همان پیاده روی است. (خانواده سبز)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها