بررسی تاثیر مخرب برنامه‌های ماهواره‌ای در رادیو

«حریم سلطان» پادشاهی جنایتکار را صلح طلب نشان می دهد

کارشناسان در یک برنامه رادیویی به تاثیر برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای پرداختند و یک کارشناس رسانه با اشاره به سریال ‌«حریم سلطان» که با واقعیت تطبیق ندارد از اهداف این شبکه برای تاثیرگذاری روی زنان خانه‌ار سخن گفت.
کد خبر: ۶۹۴۴۰۰
«حریم سلطان» پادشاهی جنایتکار را صلح طلب نشان می دهد

روز سه شنبه 17 تیرماه برنامه رادیویی «عصر سیاست» در رادیو تهران در نشستی به بررسی برنامه‌های ماهواره‌ای با نگاهی به سریال «حریم سلطان» و برنامه «بفرمایید شام» پرداخت.

امیر عباس عبدالهی جامعه شناس در این برنامه با اشاره به وسعت مخاطب برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای در میان خانواده‌ها گفت: متاسفانه اغلب خانواده‌ها بدون توجه به عمق برنامه‌ریزی دشمن در برنامه‌های ماهواره‌ای این شبکه‌ها را به خانواده وارد کرده و بعضا با مسائل مختلفی روبرو می‌شوند.

/Media/Image/1393/02/29/635360904013483235.jpg

وی افزود: امروز شبکه‌های ماهواره‌ای به دنبال انتقال فرهنگ غربی در غالبی مناسب به مردم کشور جهت هجوم به فرهنگ اسلامی ایران ما هستند. به طور مثال سریال‌هایی که از شبکه جم پخش می‌شوند اغلب به دنبال تاثیر گذاری بر روی خانم‌های خانه دار هستند چرا که پس از درگیر شدن این گروه از مخاطبان سایر گروه‌های مخاطب نیز وارد موضوع می‌شوند.

در ادامه این برنامه سید صابر امامی کارشناس رسانه بیان کرد: نباید با نگاهی یک جانبه به ماهواره به ابعاد آن بپردازیم. باید توجه داشت کسی با علم دشمنی ندارد و قطعا ماهواره یک ابزار مدرن ارتباطی است اما متاسفانه بعضا کارکردهای آن تبدیل به تهدید می‌شود که در این شرایط لزوم نگرش دقیق به محتوای برنامه‌های ماهواره‌ای اهمیت پیدا می‌کند.

امامی اضافه کرد: در سریال «حریم سلطان» از پادشاه عثمانی رونمایی می‌شود که به هیچ عنوان به شخصیت تاریخی وی شباهت ندارد بلکه بسیار صلح طلب و عادل است در حالیکه جنایات همین سلطان سلیمان در تبریز بر کسی پوشیده نیست. در این بین تلاش می‌شود قدرت دولت عثمانی در آن دوران تاریخی به تصویر کشیده شود تا بتواند به لحاظ سیاسی به دولت کنونی ترکیه که به دنبال نشان دادن خود در منظقه است کمک کند.

این کارشناس رسانه بیان کرد: سریال «حریم سلطان» با ده درصد قیمت به شبکه جم فروخته شده تا این سریال پس از دوبله برای مخاطبان فارسی زبان پخش شود. همچنین بازیگران و عوامل سریال هم در ابتدا به مخاطبان ایرانی تعظیم می‌کنند تا بیشتر اثر بخشی این سریال لمس شود.

امامی درباره مجموعه «بفرمایید شام» نیز عنوان کرد: متاسفانه این برنامه تلویزیونی به دنبال تغییر سبک زندگی و ایجاد هویت تازه در مخاطبان است که به نوبه خود بخشی از پازل تهاجم فرهنگی دشمن را تکمیل می‌کند.

داوودی دیگر کارشناس رسانه حاضر در این برنامه نیز با اشاره به کارکردهای مختلف برنامه‌های ماهواره بر خانواده ها گفت: برنامه «بفرمایید شام» یک کپی نه چندان موفق از یک برنامه انگلیسی است که با اهداف سیاسی و فرهنگی وارد بسته رسانه‌ای شبکه من و تو شده است.

این کارشناس رسانه اضافه کرد: در این برنامه تلاش می‌شود تا فرهنگ ایرانی کمرنگ شده و یک بسته فرهنگی غربی جایگزین آن شود. در عین حال استفاده مکرر از لباس‌ها و رفتارهای غربی تلاش دارد تا تغییر ذائقه را در مخاطبان ایرانی ایجاد کند.

برنامه «عصر سیاست» روزهای سه شنبه ساعت 15 از رادیو تهران موج اف‌ام ردیف 94 به تهیه‌کنندگی نوشین رهگذر پخش می‌شود. (خبرگزاری مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها