«جام‌جم» از جزئیات ویژه‌برنامه‌های افطار و سحر سیما گزارش می‌دهد

همراه سحر، همپای افطار

شبکه‌های تلویزیونی برای ماه مبارک رمضان مجموعه‌ای از برنامه‌های معارفی شامل تلاوت قرآن، ادعیه و سخنرانی‌های مذهبی و ویژه برنامه‌های ترکیبی را تدارک دیده‌اند.
کد خبر: ۶۸۷۳۴۵
برنامه‌های ویژه معارفی تلویزیون برای ماه رمضان

روز گذشته حسن گروسی، مدیر شبکه قرآن و معارف و دبیر شورای معارف سیما، برنامه‌های ویژه افطار و سحر در ماه رمضان را معرفی کرد و ایجاد شادی و آرامش را هدف اصلی برنامه‌های ماه رمضان 93 دانست.دبیر شورای معارف تلویزیون از برنامه‌ریزی برای توزیع برنامه‌ها، مداحان و قاریان در شبکه‌های مختلف خبر داد و تاکید کرد: جمع‌خوانی و جزءخوانی قرآن در تلویزیون باعث ترویج آن شده و امسال ترتیبی اتخاذ شده که در هر ساعت از شبانه‌روز دست‌کم یکی از شبکه‌های تلویزیون برنامه قرائت قرآن داشته باشد تا افراد بتوانند هر ساعتی که برایشان مقدور بود در یکی از شبکه‌های تلویزیونی بیننده قرائت قرآن کریم باشند.

این نکته در مورد سخنرانی‌های مذهبی و ادعیه‌ نیز رعایت شده است. دبیر شورای معارف تلویزیون از پوشش اخبار و رویدادهای نمایشگاه بین‌المللی قرآن در ایام برگزاری این جشنواره و ارائه برنامه زنده از نیایش و عزاداری مردم در اماکن مذهبی خبر داد و گفت: در این ماه از حضور مداحان گوناگون نیز استفاده خواهیم کرد که از آن جمله می‌توان به حاج منصور ارضی، محمدرضا طاهری، محمدصادق آهنگران، سعید حدادیان، سیدمهدی میرداماد، مهدی سلحشور و مرتضی طاهری اشاره کرد.

گروسی از پخش ترتیل قرآن از حرم امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(س)، اصفهان، شاهچراغ، شهرری، آران و بیدگل خبر داد و درباره برنامه‌های شب‌های قدر گفت: در شب‌های قدر، مراسم احیا را به صورت زنده از حرم امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، شاهچراغ، عبدالعظیم حسنی، امامزاده صالح، مسجد جمکران، مهدیه تهران، مصلای تهران، حسینیه همدانی‌ها، مسجد دانشگاه تهران و دانشگاه امام صادق(ع) و مدرسه عالی شهید مطهری به نمایش خواهیم گذاشت.

وی ادامه داد: میان برنامه‌های کوتاهی نیز با نام ارمغان تدارک دیده‌ایم که در این برنامه آیت‌الله حسینی‌بوشهری، آیت‌الله علم‌الهدی، حجت‌الاسلام رفیعی، آیت‌الله جوادی‌آملی، رحیم پورازغدی، حجت‌الاسلام پناهیان و حجت‌الاسلام آقاتهرانی هر روز درباره حجاب و عفاف، سیره امام علی(ع) و مناسبت‌های ماه رمضان سخنرانی خواهند کرد.

مدیر شبکه قرآن، مسجدمحوری را از تاکیدات شورای معارف تلویزیون برای ماه رمضان برشمرد و درباره برنامه‌های معارفی شبکه قرآن و معارف توضیح داد: پخش زنده محفل انس با قرآن در محضر رهبر انقلاب از این شبکه به نمایش درخواهد آمد.

طرح 1448 نیز مانند سال‌های گذشته به بینندگان تلویزیون ارائه خواهد شد. مسابقه نشانی ویژه ماه رمضان هم تولید شده است.

برنامه یاد خدا هر روز از ساعت 12 تا 13 به نمایش درمی‌آید و سریال صاحبدلان نیز هر روز از ساعت 14 و 30 دقیقه از شبکه قرآن پخش می‌شود. تولد پانزده سالگی شبکه قرآن نیز در برنامه باران برگزار خواهد شد.

وی از ساخت یک برنامه نمایشی در شبکه قرآن و معارف خبر داد و گفت: سریال لحظه درنگ در 30 قسمت هشت دقیقه‌ای در ماه رمضان از این شبکه پخش خواهد شد.

براساس توضیحات گروسی، علاوه بر ویژه‌برنامه‌های سحر و افطار، شبکه یک ویژه برنامه این شب‌ها را در 20قسمت با اجرای علی درستکار درباره انسان‌شناسی به مخاطبان خود ارائه می‌کند. شبکه دو بچه‌های مسجد و کوی محبت را تدارک دیده است و سری جدید برنامه شب‌های روشن با اجرای رسالت بوذری و با حضور کارشناسانی چون حجت‌الاسلام زائری و حجت‌الاسلام شهاب مرادی از دیگر ویژه برنامه‌های ماه رمضانی شبکه دو است.

وی ادامه داد: شبکه سه برنامه 20 قسمتی سمت خدا، سفره‌های نور و برنامه ماه عسل را تدارک دیده است. از برنامه‌های معارفی شبکه چهار می‌توان به معرفت، رهیافت و کتاب هدیه دهیم، اشاره کرد. همچنین 30 ویژه برنامه گفت‌وگوی تنهایی نیز از این شبکه پخش می‌شود.

مدیر شبکه قرآن برنامه‌های تا نیایش، درس‌های رمضانی‌، آبی آسمانی، اجابت، شب عارفان و شب وصل را از ویژه برنامه‌های شبکه تهران برشمرد و سفره آسمانی، روشنا، ماه خدا، خانه خورشید را به عنوان ویژه برنامه‌های معارفی شبکه جام‌جم معرفی کرد.

ویژه برنامه‌های افطار

مدیر شبکه قرآن و معارف تلویزیون از پخش سخنرانی مراجع عظام در پربیننده‌ترین زمان تلویزیون یعنی پیش از افطار خبر داد و گفت: سخنرانی آیت‌الله نوری‌همدانی هر شب پیش از سریال مدینه در شبکه یک، آیت‌الله جعفر سبحانی پیش از سریال فاخته در شبکه دو و آیت‌الله مکارم‌شیرازی پیش از پخش سریال هفت سنگ به مخاطبان ارائه خواهد شد.

گروسی درباره ویژه برنامه‌های افطار تلویزیون توضیح داد: شبکه یک شهر باران را با اجرای داریوش کاردان به نمایش می‌گذارد. در این برنامه هر روز بخشی از سخنرانی‌های پرشور مرحوم کافی به مخاطبان ارائه می‌شود. شبکه سه نیز برنامه ماه عسل را با اجرا و تهیه‌کنندگی احسان علیخانی مثل سال‌های گذشته برای ساعات پیش از افطار در نظر گرفته است و شبکه قرآن نیز ضیافت را به نمایش خواهد گذاشت که به معرفی الگوهای بندگی می‌پردازد و مفاخر شیعی معرفی می‌کند.

ویژه برنامه‌های سحر

تلویزیون امسال چند برنامه ویژه سحر تدارک دیده که یکی از آنها ویژه نوجوانان است. دبیر شورای معارف سیما، ضمن اشاره به برنامه سحر اولی‌ها به عنوان ویژه برنامه سحرگاهی شبکه دو گفت: این برنامه با اجرای محمدی‌خواه از بخش‌های متنوعی چون دعاهای کودکانه و احکام مناسب کودکان تشکیل شده است. علاوه بر این در هر برنامه یکی از حافظان خردسال همراه والدینش در برنامه حضور خواهد داشت و نمایش صحنه‌های دیدنی از دعاها و حضور بچه‌ها در مسجد و در حال عبادت نیز از دیگر بخش‌های این برنامه است.

وی درباره ویژه‌برنامه سحرگاهی در شبکه‌های دیگر گفت: ماه خدا ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد با اجرای حسن سلطانی از شبکه یک پخش خواهد شد و شبکه قرآن و معارف ویژه برنامه نسیم اجابت را تدارک دیده که با اجرای سیدکمال هاشم‌زاده از ساعت 2 بامداد به مخاطبان ارائه می‌شود. مستند شهدا و جانبازان و مناجات‌خوانی زنده از بخش‌های این ویژه برنامه است و علاوه بر دعاهای ابوحمزه ثمالی و دعای سحر، ارتباط با نجف، کربلا، قم و مشهد نیز از دیگر بخش‌های این برنامه است.

دبیر شورای معارف تلویزیون ضمن تاکید بر تلاش گروه‌های معارف شبکه‌های تلویزیون برای برپایی جشن بزرگ بندگی در ماه مهمانی خدا تاکید کرد: رمضان برای ما یک جشن بزرگ است که اعیادی چون میلاد با سعادت امام حسن(ع) را در خود دارد، اما روزهایی در این ماه عزاداریم و از این‌رو تلاش کرده‌ایم برنامه‌ای مناسب حال و هوای این ماه تدارک ببینیم و نشاط معنوی را به مخاطبان خود هدیه کنیم. (آذرمهاجر/ جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها