تاکید معاون سیما بر پرهیز از برنامه‌های خنثی

تدارک گسترده تلویزیون برای ماه رمضان

جزئیات ویژه برنامه‌های معارفی شبکه‌ها برای ایام رمضان در جلسه شورای معارف با حضور معاون سیما بررسی و درخصوص جانمایی پیام‌های معارفی در تولیدات سیما تبادل نظر شد.
کد خبر: ۶۸۴۲۵۳
تدارک گسترده تلویزیون برای ماه رمضان

در این جلسه جدول پخش شبکه مجازی تلاوت به گونه‌ای تنظیم شد که در هر ساعت از روز یکی از شبکه‌های سیما، تلاوت، جمع خوانی قرآن و تلاوت های نوجوانان را از شهر تهران و نیز شهرهای دیگر کشور پخش خواهند کرد.

سخنرانی بیش از 150 تن از مراجع، روحانیون و کارشناسان دینی در شبکه‌های سیما به گونه‌ای که تداخل سخنرانی همزمان در چند شبکه را شاهد نباشیم از دیگر مصوبات این جلسه بود.

در این جلسه همچنین مقرر شد شبکه‌های یک، قرآن و جام جم ویژه برنامه افطار داشته باشند و سایر شبکه‌ها برنامه‌های اجتماعی دیگری با حال و هوای ماه مبارک تدارک ببینند. از جمله «ماه عسل» از شبکه سه و پوشش جشن‌های قرآنی‌های رمضان در شبکه تهران.

دکتر دارابی، معاون سیما در این جلسه ضمن تقدیر از تلاش‌های مدیران و برنامه‌سازان معارفی در شبکههای سیما، بر نام‌گذاری امسال به عنوان سال قرآن و معارف در سیما اشاره کرد و از آنها خواست هر شبکه، شورای راهبردی با حضور اساتید و صاحب نظران معارفی دانشگاه و حوزه که مسلط به امور رسانه باشند تشکیل دهد تا نسبت به تهیه پیام‌های قرآنی و معارفی و جانمایی آنها در همه ساختارهای برنامه سازی اقدام شود.

وی افزود: راهکارها و تذکرات و نظارت راهبردی این شوراها باید قطب نمای حرکت شبکه های سیما بر محور اندیشه دینی و معارفی باشد.

/Media/Image/1393/03/25/635384439057703214.jpg

دارابی خطاب به مدیران گروه های معارف شبکه های سیما تاکید کرد از ساختارهای تکراری و خنثی برای ساخت برنامه‌های معارفی پرهیز کنند و از قالب‌های متنوع و متفاوت برنامه‌سازی برای جلب نظر مخاطبان استفاده کنند.

در این جلسه بنا بر تذکر فوق مصوب شد شبکه‌های یک، دو، سه و تهران هر کدام دو مجموعه تلویزیونی و 5 تا 7 تله‌فیلم را با مشارکت گروه های معارف تولید کنند.

همچنین درخصوص مجموعه‌های تلویزیونی نوروزی شبکه های سیما نیز مدیران گروه‌های معارف شبکه‌ها موظف شدند پیام‌های معارفی مناسب را به شکل کوتاه و جذاب برای جانمایی، در این برنامه‌های نمایشی تهیه و در اختیار گروه های فیلم و سریال قرار دهند.

وی با اشاره به پخش بیش از 30 برنامه گفت‌وگوی تنهایی با چهره‌های علمی، فرهنگی کشور درخصوص ماه مبارک رمضان از مدیران معارف سیما خواست به ویژه در زمان‌های افطار و سحر برنامه های کوتاه و جذابی تدارک ببینند که فضای روحانی و معنوی این لحظات برای روزه‌داران شیرین تر کند و برای تحقق این هدف از ساختارهای متنوع و جذاب استفاده کنند.

دارابی، مناجات‌های کوتاه و پرشور و نیز ساخت مستندهای فاخر معارفی و قرآنی را از جمله این قالب‌ها و مناسب برای تولید برنامه‌های معارفی دانست و با اشاره به اثرگذاری برنامه «حدیث سرو» از مدیران خواست تولید برنامه‌هایی از این دست را افزایش دهند.

وی همچنین اهتمام بر ساخت برنامه هایی برای آشنایی با قرآن کریم، نهج البلاغه احکام و صحیفه سجادیه در برنامه های معارفی سیما گفت: وجود مشکلات مالی، معاونت سیما تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا هیچ مشکلی برای ساخت برنامه های معارفی در سیما وجود نداشته باشد.

دکتر دارابی با اشاره به اینکه، پاسخ به شبهات دینی کار بسیار تخصصی و نیازمند پژوهش‌های مستند است، گفت: پاسخ به شبهات باید در شبکه ها دارای اتاق فکر مشترک با علماء حوزه، محدود شود تا به جای پاسخ به شبهات، خدای ناکرده شبهه‌زایی نداشته باشیم.

معاون رییس صداوسیما در امور سیما ساخت برنامه‌های پاسخ به سوالات دینی را در همه شبکه ها ضروری دانست و گفت: به ویژه در ایام مبارک رمضان احکام روزه باید مورد توجه جدی قرار گیرد و کارشناسانی را به برنامه دعوت کنید که بتوانند با بیان ساده و شیوا پاسخگوی مخاطب باشد.

بررسی ویژه برنامه‌های متنوع شبکه‌های سیما برای افطار و سحر و نیز سریال‌ها و تله‌فیلم‌های تدارک دیده شده برای این ایام، از دیگر موارد بررسی شده در این جلسه بود. (روابط عمومی معاونت سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها