گفت‌وگو با گزارشگر اعزامی صداوسیما به استرالیا

پیمان یوسفی: تا آخرین لحظه با امید به صعود گزارش کردم

رصد اخبار جام جهانی در «برازوکا»

پیمان یوسفی: با یک «مساوی» هم باید خوشحال بشویم

قرار است تاچند روز دیگر بزرگان فوتبال جهان بزنند زیرش! البته همه‌شان که نه. مثلا اسپانیایی‌ها اصلا اعتقاد ندارند که باید آن را از روی زمین بلند کرد و همچنان و پس از مرگ تلویحی تیکی‌تاکا (بنا بر بازی‌های ناامیدکننده سردمداران آن یعنی بارسلونا و بایرن مونیخ) معتقدند باید آن را صرفا روی زمین چرخاند.
کد خبر: ۶۷۹۳۰۳
پیمان یوسفی: با یک «مساوی» هم باید خوشحال بشویم

برازوکا را می‌گوییم؛ توپی که قرار است در بازی‌های جام جهانی 2014 برزیل مورد استفاده قرار بگیرد. برای برزیلی‌ها برازوکا یادآور امید و آرزوهای سرزمینشان است؛ نوارهای طراحی‌ شده روی این توپ هم، نماد دستبندهای رنگی آرزوست که مردم در برزیل بر دست می‌بندند.

اما برازوکا فقط نام توپ جام جهانی برزیل نیست، بلکه عنوان برنامه‌ای از شبکه ورزش است که پیمان یوسفی و مزدک میرزایی آن را تهیه کرده‌اند. این برنامه که هر شب از ساعت 21 پخش می‌شود، اخبار مختلف مربوط به جام جهانی را مرور می‌کند. پیمان یوسفی، گزارشگر خوش‌ذوق در گفت‌وگو با قاب کوچک از چند و چون تولید و پخش برازوکا در شبکه ورزش گفته است. او علاوه بر حرف‌هایی که درباره این برنامه ویژه جام جهانی می‌زند، درباره پیش‌بینی‌اش از بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران کمی بدبین به نظر می‌رسد؛ البته یوسفی اظهار نظرش را مبتنی بر بدبینی نمی‌داند و می‌گوید نگاهش به این ماجرا واقع‌بینانه است.

برازوکا نام توپی است که قرار است در جام جهانی برزیل از آن استفاده شود. نام برنامه‌ای که شما و مزدک میرزایی برای شبکه ورزش تدارک دیده‌اید هم همین است. می‌گویند مهم‌ترین ویژگی این توپ‌ها امکان بالایی است که در حفظ تعادل و کنترل برای بازیکنان ایجاد می‌کند. با توجه به این ویژگی‌ها بود که اسم برنامه را برازوکا گذاشتید؟

ما به این ویژگی‌ها و مناسبتی که می‌تواند با برنامه داشته باشد چندان فکر نکردیم. تصور کردیم نام برنامه باید مستقیما ارتباطی با جام جهانی داشته باشد و نام توپ این مسابقات می‌توانست چنین وجهی داشته باشد. از طرفی فکر می‌کنم اسم منحصر به فرد و مناسبی است.

شما و مزدک میرزایی پیش از این برنامه‌هایی چون «میدان» و «لیگ برتر» را برای شبکه ورزش تهیه‌ کرده‌اید و حالا برنامه‌ای مناسبتی برای جام جهانی روی آنتن می‌برید. تفاوت‌های آن نوع برنامه‌سازی با کاری که برای برازوکا کرده‌اید در چیست؟

تفاوت بسیار است. در آن برنامه‌ها ما بازه زمانی طولانی‌تری را در نظر می‌گرفتیم، مثل یک فصل از مسابقات داخلی اما در اینجا با مدت‌زمانی کوتاه به رویدادی بسیار مهم‌تر می‌پردازیم. در برازوکا، بعد اطلاع‌رسانی و رویکرد خبری برای ما بسیار مهم است در حالی که در برنامه‌های پیشین وجوه دیگری برجسته بود.

چگونه سراغ این اخبار می‌روید؟

کار ما در این برنامه رصد اخبار مربوط به جام جهانی است. هم اخبار متن آن و هم خبرهایی که حواشی آن اتفاق می‌افتد. قاعدتا اخباری را پیگیری می‌کنیم و روی آنها مانور می‌دهیم که در دیگر رسانه‌ها کمتر قرار است به آنها پرداخته شود.

به دلیل اتخاذ رویکردی خبری در برنامه است که سراغ خبرنگارها رفته‌اید؟ ظاهرا هر شب چهار خبرنگار ورزشی‌نویس در برنامه حضور دارند...

دقیقا. دوستان خبرنگار ما به فراخور حرفه‌شان صبح تا شب کارشان رصد اخبار و جستجو بین رسانه‌های ورزشی جهان است. در این روزهای نزدیک به برگزاری جام جهانی برزیل هم آنها بیش از همیشه در کوران وقایع هستند. آنها راحت‌تر می‌توانند ما را به هدف‌گذاری اولیه در برازوکا نزدیک کنند.

خبرنگارها لزوما نمی‌توانند مجری‌های خوبی باشند... با این حال چرا کار اجرا را به آنها می‌سپارید؟

کار اجرا بر عهده خبرنگارها نیست. آنها به عنوان یاری‌رسان ما هر شب به برنامه می‌آیند تا نتیجه جستجو‌ها‌یشان را با ما در میان بگذارند. آنها با تخصص خودشان به ما کمک می‌کنند، قرار نیست کار اجرا را بر عهده بگیرند.

شما که از خبرنگارها در برنامه‌ای تلویزیونی یاری می‌گیرید، خودتان هم کار خبری در مطبوعات و خبرگزاری‌ها کرده‌اید؟

فعالیت به آن صورت که مد نظر شماست نه؛ یعنی هیچ‌وقت سعادت خبرنگار مطبوعاتی‌بودن را نداشته‌ام اما جسته و گریخته برای مطبوعات نوشته‌ام.

در خبرگزاری‌ها اعلام شده برنامه برازوکا هر شب جز جمعه‌ها تا شروع جام جهانی پخش خواهد شد. این یعنی مخاطبان شبکه ورزش در روزهای برگزاری جام، از تماشای برنامه شما محروم خواهند بود؟

البته تمهیداتی برای ادامه پخش برنامه برازوکا در روزهای برگزاری جام اندیشیده‌ایم.

چه تمهیداتی؟ برنامه روزهای برگزاری جام با برنامه این روزها چه تفاوتی خواهد داشت؟

تغییری که حتما رخ خواهد داد در ساعت پخش برنامه است. زمان برگزاری و پخش برخی بازی‌ها با زمان پخش ما تداخل دارد که قاعدتا باید زمان پخش را عوض کنیم. در رویکرد خبری‌مان هم تغییراتی خواهیم داد.

اغلب شبکه‌های سازمان ویژه‌برنامه‌هایی را برای جام جهانی تدارک دیده‌اند. برازوکا چه ویژگی‌هایی نسبت به آنها دارد؟ به عبارت دیگر شما به عنوان تهیه‌کننده برنامه فکر می‌کنید مخاطبان فوتبال به چه دلیل باید از بین این برنامه‌ها، برنامه شما را انتخاب کنند؟

تفاوت عمده برازوکا با دیگر برنامه‌ها روزپخش‌بودن و به این فراخور، رویکرد خبری آن است. ما هر روز خبرها را به مخاطبانمان می‌رسانیم. از این رو برازوکا ریتم و سرعت تندی دارد و داغ داغ به سمع و نظر بینندگان می‌رسد. سرعت اطلاع‌رسانی، مهم‌ترین ویژگی برازوکا می‌تواند باشد؛ هدفی که با خبرنگاران برنامه سعی می‌کنیم به آن برسیم. از سوی دیگر ما سراغ خبرهایی می‌رویم که حدس می‌زنیم دیگران کمتر به آنها خواهند پرداخت.

با برنامه عادل فردوسی‌پور در شبکه سه همکاری خواهید کرد؟

هنوز مشخص نیست. به تشخیص دوستان بستگی دارد. اگر قرار بر همکاری باشد در خدمتیم.

پیش‌بینی‌تان از نحوه عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی چیست؟

فکر می‌کنم نباید در انتظار نتایج خارق‌العاده باشیم. سه بازی خوب و باکیفیت می‌تواند برای ما راضی‌کننده باشد. حالا اگر در این میان اتفاقی هم بیفتد و مثلاً یک مساوی هم گرفتیم خوشحال خواهیم بود.

الان این نظر شما واقع‌بینانه است یا بدبینانه؟!

به نظرم واقع‌بینانه است.

یعنی تصور شما این است که ما یک مساوی می‌گیریم و با همین باید راضی باشیم؟

من نگفتم ما یک مساوی می‌گیریم؛ گفتم حالا آمدیم و یک مساوی هم کسب کردیم! باید خوشحال باشیم چون فکر می‌کنم کسب این نتیجه فرع بر قضیه است. مهم این است که ما سه بازی باکیفیت انجام دهیم. حالا اگر نتیجه هم گرفتیم در حد همان یک مساوی باید راضی و خوشحال باشیم.(ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها