برای رسیدن به اهداف بزرگ باید هدف‌های کوچک و کوتاه‌مدت تعریف کرد و این قاعده درباره برنامه‌سازی برای تلویزیون هم صادق است.
کد خبر: ۶۷۹۰۱۴
طرح مسائل خرد در راه اهداف کلان
برای ساختن یک برنامه دیدنی و جذاب که تاثیرگذار و جریان‌ساز هم باشد اصلا نیازی به گفتن حرف‌های مهم و طرح اهداف کلان درباره موضوع مورد نظر نیست، زیرا مسائل کلان به سیاستگذاران جامعه مربوط است و برای شهروندان که مخاطبان تلویزیون هستند، جذابیتی ندارد. بنابراین گاهی برنامه‌های ساده و بظاهر صرفا سرگرم‌کننده‌ای که در جهت یک مسیر ارزشمند طراحی شده‌، بسیار موثرتر از برنامه‌هایی است که اهداف و برنامه‌های کلان را بازگو می‌کند.

تولید یک برنامه تاثیرگذار و جذاب برای مخاطبان تلویزیون در گام اول نیاز به انتخاب یک موضوع ساده و ملموس دارد و در گام بعدی اندکی خلاقیت برای جلب رضایت مخاطب و کمی سرمایه‌گذاری برای دستیابی به اطلاعات موثق و کاربردی می‌تواند مسیر رسیدن به موفقیت را هموار کند.

به عنوان نمونه برنامه‌ای را تصور کنید که مساله‌ای تقریبا پیش پا افتاده مانند چاقی و افزایش وزن را محور قرار می‌دهد و به ابعاد و زوایای مختلف آن می‌پردازد. بی‌شک چنین برنامه‌ای به دلیل موضوع ساده و حتی به نظر سطحی‌اش گام مهمی در جهت رسیدن به اهداف و سیاست‌های کلان سلامت در کشور به حساب نمی‌آید و اصلا در سطح و جایگاه یک برنامه چالشی درباره نظام سلامت قرار نمی‌گیرد، اما از آنجا که بخش زیادی از مردم کشورمان، بخصوص ساکنان شهرهای بزرگ به دلیل تغییر سبک زندگی و حتی تغییر معیارهای زیبایی با این مقوله دست به گریبان هستند، یک برنامه خوب درباره چاقی و افزایش وزن حتما دیدنی خواهد بود و هر برنامه‌ای که دیدنی باشد، حتما تاثیرگذار هم هست.

چنین برنامه‌ای می‌تواند بدون این‌که درباره اهداف نظام سلامت جامعه حرف بزند، برنامه‌ نهادهای دولتی و غیردولتی درباره سلامت را بازگو کند، یا بایدها و نباید‌های تدوین شده از سوی کارشناسان در اتاق‌های فکر را شرح دهد و به واقعیت‌های جاری و ساری در جامعه بپردازد. مثلا حرف‌ها و درددل‌های افراد درگیر با این مساله را به نمایش بگذارد، تجربیات پزشکان و کارشناسان در مواجهه با بیماری‌های ناشی از افزایش وزن را به تصویر بکشد، تازه‌ترین دستاوردهای علمی را طرح کند، به سراغ کسانی برود که به دلایل مختلف به افزایش وزن دچار هستند و دیدگاه‌های متفاوتی در این باره دارند، تاثیر افزایش وزن بر زندگی افراد چاق را بررسی کند و می‌تواند به روش‌هایی که افراد مختلف برای رهایی از چاقی انتخاب می‌کنند بپردازد؛ از قرص‌های چربی‌سوز و کم‌کننده اشتها تا انواع جراحی معده و حتی طب سوزنی.

چنین برنامه‌ای می‌تواند ضمن نگاهی همه‌جانبه به ابعاد مختلف مقوله چاقی، اطلاعاتی مفید و کاربردی به مخاطبان خود ارائه کند و آرام آرام با تغییر نگاه افراد جامعه، نحوه درست رفتار با بدن و تغذیه درست را در ذهن آنها نهادینه کند. این‌گونه برنامه‌‌ها اگر واقعیت‌های موجود در جامعه را به نمایش بگذارد حتما مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد و می‌تواند بر سلامت جسمی و به تبع آن در سلامت روح و روان جامعه تاثیر بگذارد.

یک برنامه درباره چاقی می‌تواند بخشی از مسیر رسیدن به‌نظام سلامت را هموار کند، یک برنامه درباره ولخرجی می‌تواند همین کار را در حوزه اقتصاد انجام دهد و الی آخر. (آذر مهاجر/ جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها