مجموعه تلویزیونی «افسانه دونگ‌ئی» محصول سال 2010 شبکه تلویزیونی ام‌بی‌سی است.
کد خبر: ۶۷۸۶۸۸
دونگ‌ئی؛ زنی شگفت‌انگیز در قصر

درام‌های تاریخی کره جنوبی که قصه‌های رمانتیک را چاشنی ماجراجویی‌ها و جنگ‌های باشکوه و پرسر و صدای خود کرده‌اند، این روزها محبوبیت زیادی در شبکه‌های تلویزیونی کشورهای دیگر پیدا کرده‌اند. زمانی تنها کشورهایی مثل تایلند، فیلیپین، مغولستان و سریلانکا اقدام به پخش این مجموعه‌ها می‌کردند، اما حالا نه تنها کشورهای عرب‌زبان که شبکه‌های تلویزیونی ترکیه (که خود از صادرکنندگان درام‌های سطحی خانوادگی به کشورهای همسایه و عرب‌زبان است)‌ هم نمایش آنها را در برنامه‌های خود گنجانده‌اند.

حتی گفته می‌شود مجموعه‌های تاریخی تلویزیون ترکیه هم تحت تاثیر درام‌های تاریخی و رمانتیک کره‌ای ساخته شده و می‌شوند.

«افسانه دونگ‌ئی» محصول سال 2010 شبکه تلویزیونی ام‌بی‌سی، یکی دیگر از درام‌های پرتنش تاریخی این کشور آسیای دور است که این روزها از شبکه تماشا بازپخش می‌شود.

این مجموعه که در 50 اپیزود تهیه و تولید شده در کره جنوبی هم موفقیت بسیار زیادی کسب کرد و توانست به یکی از پربیننده‌ترین کارهای تلویزیونی این کشور در سال 2010 تبدیل شود.

منتقدان کره‌ای از افسانه دونگ‌ئی به‌عنوان یک درام تاریخی تکان‌دهنده اسم می‌برند که قصه آن در دوران تاریخ کهن کره جنوبی و زمان زمامداری خاندان چوسون رخ می‌دهد. در دل روایت حوادث تاریخی، بیننده با قصه زندگی یک مستخدم معمولی آشنا می‌شود که در دربار سلطنتی بزرگ می‌شود و بالاخره می‌تواند راهی به درون خانواده سلطنتی پیدا کند. در تاریخ آسیای دور از این زن به‌عنوان مادر بیست و یکمین پادشاه چوسون اسم برده می‌شود. قصه زندگی این زن سرشار از حادثه، ماجرا، رمانتیک و اکشن تکان‌دهنده است. با بهره‌گیری از این عوامل جذاب و سرگرم‌‌کننده است که افسانه دونگ‌ئی تاریخ باستان کره را به شکلی تماشایی و زیبا در معرض دید تماشاگران داخلی و خارجی می‌گذارد. درباره صحت و سقم تاریخی قصه مجموعه بحث‌های زیادی شده است و در کل نمی‌توان گفت تمام آنچه در این مجموعه نشان داده می‌شود، مستند بوده و از سندیت تاریخی برخوردار است. تاریخ کهن کره هم مثل تاریخ بسیاری از کشورهای همسایه پر از تخیل و دوباره‌سازی است. با این حال، شهرت مجموعه آنقدر زیاد است که کمتر کسی داخل کره جنوبی به این نکته فکر کرده است که کدام‌یک از بخش‌های قصه احتمالا خیالی، فانتزی و دور از واقعیت است.

کارگردانی افسانه دونگ‌ئی را سنگ هیوب کیم با همکاری بیونگ هون‌لی انجام داده است. در حالی که این مجموعه اولین کار حرفه‌ای سنگ هیوب کیم است، در کارنامه هنری بیونگ هون‌لی سه مجموعه تلویزیونی دیگر هم دیده می‌شود. یی‌یونگ کیم، نویسنده فیلمنامه مجموعه در گفت‌وگویی اعلام کرد بخش مهمی از ماجراهای قصه آن براساس اسناد تاریخی نوشته شده‌ است. هان هیوجو، جی‌جین هی، لی سوئیون، سو بین بایه، ران چویی و دامین هان بازیگران اصلی افسانه دونگ‌ئی هستند. هان هیوجو سال 2011 جایزه بهترین بازیگر زن تلویزیونی را از چهل و هفتمین دوره مراسم جوایز تلویزیونی کشور کره جنوبی گرفت. وی همچنین همین جایزه را از سومین دوره مراسم جوایز جشنواره درام کره دریافت کرد. این مراسم جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل خود را هم به بازیگر این مجموعه داد و از فعالیت‌های بیونگ هون‌لی کارگردان مجموعه تقدیر کرد. برخی منتقدان تلویزیونی کره آنقدر تحت تاثیر افسانه دونگ‌ئی قرار گرفتند که از 10 امتیاز مرسوم در جدول انتخاب بهترین‌های سال، 12 امتیاز به آن دادند! تعدادی از آنها هم این مجموعه را با کار موفق دیگر تلویزیونی کره «جواهری در قصر» مقایسه کردند و گفتند کسانی که ماجراجویی‌های این مجموعه را پسندیده‌اند، حتما نظر خوب و مثبتی نسبت به افسانه دونگ‌ئی خواهند داشت.

بیونگ هون‌لی، کارگردان مجموعه که سال 2003 درام تاریخی پربیننده جواهری در قصر را کارگردانی کرده بود، در گفت‌وگویی اعلام کرد ساخت این مجموعه کمک زیادی به او کرد تا بتواند افسانه دونگ‌ئی را به شکل جذاب‌تری کارگردانی کند. با این حال، وی قاطعانه این نظریه را که افسانه دونگ‌ئی تقلیدی از جواهری در قصر است را رد کرد. به گفته او: «هر درام تاریخی حال و هوای خاص خود را دارد و به صرف همزمانی تاریخی آنها با یکدیگر نمی‌توان برچسب تقلیدی بودن به آنها زد.

افسانه دونگ‌ئی، کاری مستقل است که قصه‌ای متفاوت دارد. شاید یکی از دلایلی که باعث شد بحث تقلیدی بودن این مجموعه و دیگر درام تاریخی تلویزیونی کره مطرح شود، لوکیشن‌های اصلی و ثابت آنهاست! واقعیت این است که اکثر مجموعه‌های تاریخی کره در جیواونجی کره جنوبی فیلمبرداری شده‌ است. یکی بودن لوکیشن‌های درام‌های تاریخی تلویزیونی کره جنوبی در عین حال که حکایت از کمبود لوکیشن‌های متنوع و استودیوهای فیلمبرداری می‌کند، باعث ایجاد شبهه تقلیدی بودن آنها هم می‌شود.

تهیه‌کنندگان و برنامه‌سازان کره‌ای می‌گویند این موضوع، یکی از مشکلات اصلی آنان در تولید درام‌های تاریخی است، اما با توجه به صنعتی و مدرن بودن کشور کره جنوبی، بعید به نظر می‌رسد این مشکل مهم به این راحتی حل شود. یکی از راه‌حل‌ها، استفاده از لوکیشن‌های روستایی برخی کشورهای همسایه (و حتی کشور مغولستان)‌ است، اما با توجه به این‌که اجرای این کار هزینه‌های تولید این مجموعه‌ها را تا حد زیادی بالا می‌برد، بعید به نظر می‌رسد از سوی تهیه‌کنندگان کره‌ای مورد توجه قرار گیرد. (آی‌ام‌دی‌بی‌/ ترجمه: روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
ریحانه
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
۰
۰


عالی بودومن دونگی رادوست دارم
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
۰
۰
واقعا فیلم جالب و قشنگی بود ، امیدوارم باز هم از این دسته فیلم های تاریخی پخش شود !!!
زهرا ١٠ساله از شهریار
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
۰
۰
نمی دونم چرا انقدر سریال دونگی وایلجیما رو دوست دارم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها