سیزدهمین جشنواره رادیو دوشنبه شب در حالی به کار خود پایان داد مه این رسانه در یک دهه اخیر پیشرفت چشمگیری در زمینه توسعه شبکه‌های رادیویی،‌محتوا و تعداد برنامه‌ها داشته است.
کد خبر: ۶۷۳۳۶۵
کارنامه موفق 10 ساله رادیو

کارشناسان، مسئولان و مدیران کشور نظر مثبتی درباره رادیو و فعالیت‌های آن دارند.علاء الدین بروجردی، رئیس کیمسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بر این باور است برنامه‌های رادیو در چند سال گذشته رشد کیفی و کمی داشته‌اند و رادیو توانسته با پخش مصاحبه، گفتگو و برنامه‌ریزی مناسب در زمینه‌های مختلف مردم را آگاه کند.

بیژن نوباوه ، نماینده مجلس و دبیر شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما هم معتقد است رادیو طی چند سال اخیر روند مثبتی داشته و این نشان می‌دهد مدیران در تلاش هستند رادیو بهتر از گذشته پاسخگوی مخاطبان باشد. الیاس طاهری نماینده اقلید و سرحد استان فارس هم درباره پیشرفت رادیو در چند سال اخیر گفت: رادیو نقش قابل توجه‌ای در اقتصاد و فرهنگ کشور داشته و دانشگاهی همگانی با استادان خبره و درس‌هایی آموزنده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صداوسیما در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو با اشاره به پیشرفت‌های حوزه صدا گفت: در این سال‌ها تعداد شبکه‌های رادیو از ده به ۲۶ شبکه افزایش یافته و تنوع برنامه‌ها از ۳۰۰ به ۱۲۲۰برنامه رسیده است. وی ارتقای کیفی و کاهش قابل توجه اشکالات نظارتی در برنامه‌های صدا براساس گزارش‌های شورای نظارت بر سازمان صداوسیما را از دیگر برجستگی‌های این حوزه دانست.

/Media/Image/1393/02/23/635356116187429596.jpg

رئیس رسانه ملی از بخش بین‌الملل جشنواره خواست تا با محور قرار دادن سه موضوع خانواده، استقلال فرهنگی و محیط زیست، تولیدات رادیویی کشورهای شرکت‌کننده در جشنواره بعد را براساس رسانه پاک هدایت کنند.

به گزارش جام‌جم، محمدحسین صوفی، معاون صدای سازمان صداوسیما در بخشی از این مراسم ضمن تبریک به مناسبت میلاد مولا علی(ع) به حاضران گفت: سیر تحولات در جوامع بسیار گسترده بوده است. همچنین برخی از علمای مدیریت می‌گویند که سرعت تحولات فناوری سریع و توفنده است. 74 سال از عمر رادیو در ایران می‌گذرد و ما شاهد انواع تحولات فنی و تکنولوژی بوده‌ایم.

در حوزه تکنولوژی به یاد دارید که رادیوهای نفتی با باتری‌های بزرگ وجود داشت و حالا امروز این مسیر جای خودش را به رادیو موبایل و اینترنتی داده است.

وی ادامه داد: در حوزه محتوا برنامه‌های گفت‌وگومحور، مستند، نمایشی، مینی‌فیچر و فیچر به برنامه‌های رادیو اضافه شده است. البته من عذر می‌خواهم که از اصطلاحات خارجی استفاده کردم، همین‌جا از آقای حدادعادل، رئیس فرهنگستان و زبان ادب فارسی می‌خواهم معادل فارسی برای این واژه‌های رادیویی طراحی کنند. ترجمه اصطلاح فیچر به فارسی بسته برنامه آموزشی نمایشی می‌شود. بنابراین با تغییر ساختار برنامه‌سازی، محتوا هم در طول این سال‌ها تغییر کرده و برنامه‌های پیامکی به رادیو راه پیدا کرده است.صوفی با اشاره به تنوع شنوندگان رادیو گفت: خوشبختانه رادیو جمهوری اسلامی ایران توانست برنامه‌هایی با محتوا و ساختارهای مختلف پخش کند و همین مساله به توجه و جذب مخاطبان بسیاری به رادیو منجر شده است. ضمن این‌که رادیو در سال‌های اخیر پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

معاون صدا با مقایسه رادیو در سال 83 و امروز گفت: در سال 83 و ده سال پیش ده شبکه رادیویی داشتیم و امروز 26 شبکه رادیو سراسری فعالیت دارند. ضمن این‌که به این تعداد باید شبکه‌های رادیوهای استانی، محلی و برون‌مرزی را هم اضافه کرد که برنامه‌های متنوعی پخش می‌کنند. در سال 83 فقط 68 هزار ساعت برنامه در طول سال پخش می‌شد و امروز بیش از 160 هزار ساعت است.

وی ادامه داد: 200 عنوان برنامه در سال 83 در طول روز پخش می‌شد و امروز بیش از 1200 عنوان برنامه در طول شبانه‌روز پخش می‌شود. این مساله نشان‌دهنده سیر تحول در رادیو و فعالیت خوب برنامه‌سازان است که باعث شده رادیو سرپا بماند و همیشه برنامه‌های شبکه‌های رادیویی طراوت و تازگی لازم را برای شنوندگان داشته باشد.

صوفی با اشاره به دیگر اقدامات مفید و سازنده رادیو گفت: برپایی پنجمین اجلاس جهانی صدا از دیگر اقدامات تاثیرگذار رادیوست. آینده رادیو نیاز به تحقیق و پژوهش اندیشمندان ایرانی و استفاده از نظرات صاحب‌نظران خارجی دارد. خوشبختانه در این دوره شاهد مقالات خوبی بودیم و این مقالات در کارگاه‌های آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین بخشی از آن تبدیل به کتاب می‌شود و بخشی دیگر در دانشگاه‌های صداوسیما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون صدا افزود: امسال از میان آثار رسیده، 1050 اثر به جشنواره راه پیدا کرد که از این میزان 700 عنوان به برنامه‌سازان داخلی و 340 عنوان به برنامه‌سازان خارجی تعلق دارد. ضمن این‌که در بخش داخلی امسال 40 درصد و در بخش بین‌الملل 20 درصد رشد داشتیم. این مساله نشان می‌دهد که جشنواره رادیو در بین جشنواره‌های معتبر بین‌المللی از جایگاه بالایی برخوردار است. من از حمایت‌های رئیس سازمان، حضور کارشناسان متبحر و برنامه‌سازان خلاق قدردانی می‌کنم که به توفیق رادیو منجر شدند.در ادامه مراسم از برگزیدگان بخش‌های داخلی و خارجی جشنواره با اهدای لوح و تندیس قدردانی شد.

برگزیدگان بخش داخلی

بخش اذانگاهی: محمدحسین جلالی، برنامه «صبح نیاز» از شبکه معارف، بخش رویداد خبری: سیدمحمدمهدی رکنی، برنامه «مجله خبری» از شبکه معارف، بخش صبحگاهی: احمدرضا طاهری، برنامه «صبح و ورزش»، بخش طنز: فریدون ارکانی، برنامه «میکروفن داغ» از شبکه سلامت، بخش عصرگاهی: مسعود خالقی، برنامه «مثبت 30» از شبکه قرآن، بخش گفت‌وگومحور: فاطمه کاشانی‌رهی، برنامه «ترنم آیات» از شبکه قرآن، بخش مسابقه: رویا ولی‌زاده، برنامه «گردونه» از شبکه صدای آشنا، بخش مستند و هویت فرهنگی: حسین مشفق، برنامه «ترانه باران» از شبکه فرهنگ، مناظره و میزگرد: محسن شاهمرادی، برنامه «یک منظره یک مناظره» از شبکه جوان، بخش نمایش: زهرا عبدالله‌زاده، نمایش «یکی بابامو بگیره»، ایده‌های نو: سمیه بیات، برنامه‌ «روزی دوزار» از شبکه دانش.

بخش موضوعی

مضمون استقلال اقتصادی حجت‌الله رضایی، برنامه «مناظره» از رادیو گفت‌‌وگو، موضوع ارزش‌های انقلاب اسلامی امیررضا راز، برنامه «نگاشته‌ها و انگاره‌ها» از رادیو فرهنگ، خانواده: سیما غفاری، برنامه «خانه ما» از شبکه سلامت، دفاع مقدس زهرا صالحی، برنامه «واژه و خمپاره» از رادیو ایران، سیاست‌های توسعه جمعیت: لیدا عرفانیان، برنامه«پاتوق شبانه» از رادیو جوان، سبک زندگی: مریم یوسفی، برنامه «ایران‌دخت» از صدای آشنا، شخصیت‌های دینی ملی و انقلابی: ناهید گودرزی، برنامه «پابوس» از شبکه صدای آشنا، موضوع کتاب و کتابخوانی: مریم بابایی، برنامه «حالا حکایت ماست» از رادیو جوان، موضوع محیط‌زیست: به طور مشترک به گلریز وکیلی و سمانه حیدرزاده «خانه و خانواده» از رادیو ایران، بخش معارف، قرآن نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه: محمدحسن رحمانی، «پردیس» از صدای آشنا، نامگذاری سال: رضا عزتی، برنامه «حماسه پایدار» از شبکه اقتصاد، نماز و آموزش احکام: الهه بیات، برنامه زورق باران از رادیو دانش.

بخش مشاغل

نویسنده برتر: ساناز احمدی دوستدار، برنامه «در حوالی دل» از رادیو دانش، صدابردار برتر: علیرضا آزادگان مهر، برنامه «کوی نشاط» از رادیو ایران، گزارشگر برتر: تینا میرکریمی، «اینجا دور نیست» از رادیو ایران، کارشناس مجری برتر: علیرضا فتحی‌پور، برنامه «ترنم آیات» از رادیو قرآن، تهیه‌کننده برتر: منصوره توحیدلو، برنامه «در حوالی دل» از رادیو دانش، گوینده برتر مرد: بهروز رضوی، برنامه «پابوس» از صدای آشنا، گوینده برتر زن: مریم نشیبا، برنامه «از دیار حبیب» از رادیو ایران، برترین نمایشنامه‌نویس: غلامرضا قاسمیان برای داستان «چند بچه بیشتر».کارگردان برتر: رضا عمرانی«کورس ترک‌بند» از رادیو نمایش، در بخش بازیگر برتر مرد: ضمن تجلیل از میکائیل شهرستانی، «پیرمرد و دریا» و احمد گنجی، «کورس ترک‌بند» به علی زرینی «بازیگر چند بچه بیشتر» از رادیو نمایش اهدا شد. بازیگر برتر زن هم با تجلیل از مهین فرد نوا، شمسی صادقی، نمایش «چند بچه بیشتر» شناخته شد. افکتور برتر: نرگس موسی‌پور، نمایش «چند بچه بیشتر»، صدابردار برتر: نمایش علی حاجی‌نوروزی، نمایش «چند بچه بیشتر».

بخش بین‌الملل

برنامه منتخب شخصیت‌محور: «شاعر و سیب سرخ» زینب بیات از رادیو برون‌مرزی دری، برنامه برتر شخصیت‌محور: «رادیو من» مهران‌دوستی از رادیو جوان، نمایش‌های منتخب: مرثیه قومی از رادیو بلگراد، «آخرین پیام» محسن ساسانی، استان مرکزی، نمایش برتر: یونیسف لطفا؛ احمد ایرانی‌خواه از رادیو نمایش، برنامه منتخب مینی‌فیچر: آتش‌نشان و پیانیست؛ شایان بهلولی از رادیو جوان، برنامه برتر مینی‌فیچر: چشم‌های سرخ و مرطوب؛ منصوره افضلی از رادیو برون‌مرزی دری، برنامه منتخب بخش پی.اس.ای: دنیای دلفین‌ها؛ کوانشنگ از رادیو ملی چین، برنامه برتر بخش پی.اس.ای: درخت زندگی؛ حسین معصومی از رادیو ایران، برنامه منتخب بخش تعاملی: مسابقه درگوشی؛ عاطفه شیوافر از رادیو جوان، برنامه برتر بخش تعاملی: «رادیو رویش» انسیه شمسی الهی از رادیو جوان، برنامه منتخب بخش مستند: «گزارش یک عاشقانه پاییزی» مهدی کاروند از رادیو ایرانصدا، برنامه برتر بخش مستند: «گوهر جنوب» معصومه ناصری از رادیو خلیج‌فارس و برنامه برتر بخش مستند: «بهار که بیاید» لیدا عرفانیان از رادیو جوان. (فاطمه عودباشی / گروه رادیو و تلویزیون جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها