ضرغامی در اختتامیه اجلاس فناوری و رسانه عنوان کرد:

آنالوگ به موزه می‌رود

مراسم اختتامیه دوازدهمین اجلاس سراسری فناوری و رسانه دیروز با حضور رئیس رسانه ملی، مدیران تلویزیون و جمعی از فعالان حوزه فناوری رسانه برگزار شد.
کد خبر: ۶۷۰۴۱۶
آنالوگ به موزه می‌رود
رئیس سازمان صداوسیما در این مراسم گفت: طی 10 سال گذشته حوزه توسعه و فناوری رسانه یکی از فعال‌ترین بخش‌ها بوده است.
وی افزود: تلاش زیادی برای مصوبه مجلس درخصوص تکمیل فیبر نوری از مراکز صداوسیما به فرستنده‌های اصلی صورت گرفته است؛ این کار بسیار مهم است و حدود 300 میلیارد ریال در فاز نخست نیاز داشت.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان این‌که پیگیری جدی و همراهی کمیسیون‌ها در صحن مجلس تاثیر خوبی بر تصویب چنین طرحی داشت، گفت: از همه کسانی که در این زمینه همکاری کردند تشکر می‌کنیم.

ضرغامی با بیان این‌که جنگ نرم اگر سخت‌تر از جنگ واقعی نباشد، آسان‌تر هم نیست، به پیچیدگی‌های فراوانی که در حوزه رسانه و جنگ نرم وجود دارد اشاره کرد و افزود: حداقل 10 محور از تهدیدات و پیچیدگی‌های جدی رسانه و جنگ نرم را به محضر رهبری ارائه کردیم و ایشان هم با دقت نظری که داشتند، دستوراتی را صادر کردند و پس از آن هم پیگیری لازم را داشتند و این امر نشان می‌دهد حوزه جنگ نرم و نقش رسانه‌ها مغفول نمانده است.

رئیس سازمان صداوسیما با تاکید بر رفع همه تنگناها در آینده نزدیک عنوان کرد: ظرفیت‌های خوبی در حوزه توانمندی‌های فنی در صداوسیما حاصل شده که هر یک به تنهایی برای بیان عملکرد موفق کارکنان فنی کافی است.

فناوری فرهنگی

دکتر علی عسکری، معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما هم در این مراسم با اشاره به این‌که امسال با ابتکار رهبر معظم انقلاب سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است، اظهار کرد: ما نیز با تاسی از نامگذاری ایشان امسال را سال فناوری رسانه، فناوری فرهنگ‌ساز و مدیریت جهادی نامگذاری کرده و امیدواریم بتوانیم براساس منویات رهبری گام‌های بلندی را برداریم.

وی ادامه داد: صداوسیما یک سازمان بسیار دقیق و حساس است و یکی از افتخارات ما این است که در چند سال گذشته حتی یک دقیقه قطعی نداشتیم و این یعنی اوج برنامه‌ریزی و دقت یک سازمان.

علی عسکری با بیان این‌که 22 نشست علمی در اجلاس دوازدهم برگزار شده است، بیان کرد: موضوعات طرح شده در هر کدام از این نشست‌ها در حد جهانی بوده است، علاوه بر آن گردهمایی معاونان فنی استان‌ها را نیز برگزار کردیم و این دو روز ماراتن فنی را برگزار کرده و درباره بالاترین سطح موضوعات رسانه‌ای دنیای در این 22 نشست بحث و گفت‌وگو شده است.

عسکری در ادامه به ارائه گزارش هشت ساله معاونت فناوری و رسانه پرداخت و ابراز کرد: استراتژی سازمان صداوسیما گذر از سیستم آنالوگ به دیجیتال بوده که این تحول عظیم با تلاش نیروهای خدوم صورت گرفت و دیجیتال‌سازی به طور کامل در سازمان پیاده شد و امروز در حد اعلا از سیستم دیجیتال استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که در سال‌های اخیر سازمان صدها پروژه کوچک و بزرگ انجام شده است بیان کرد: 2716 ایستگاه جدید رادیویی و تلویزیونی FM در سال‌های اخیر احداث شده است، همچنین 21 هزار فرستنده تلویزیونی و FM نصب شده و 18 شبکه جدید تلویزیونی در سطح استانی، ملی و فراملی راه‌اندازی شده که معاونت فنی مسئولیت تامین زیرساخت‌های آن را برعهده داشته است.

معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما ادامه داد: احداث و تجهیز 43 استودیو رادیویی جدید و دیجیتال‌سازی حدود 160 استودیوی قبلی از جمله عملکرد معاونت توسعه و فناوری است. همچنین نوسازی 96 استودیوی تلویزیونی انجام شده و امروز حدود 139 استودیوی تلویزیونی تمام دیجیتال در سازمان وجود دارد.

عسکری با اشاره به این‌که در سال‌های قبل دو ماهواره در اختیار سازمان بود بیان کرد: این تعداد در سال گذشته به حدود 29 ماهواره افزایش یافت که این مساله حسادت دشمن را برانگیخت و شروع به تعطیل آن کردند.

وی افزود: حفظ نقطه مداری در فضا کار مهم دیگری بود که داشت از دست می‌رفت و نیروهای صداوسیما همت کرده و نقطه 26 درجه شرقی را حفظ کردند و همین ماهواره بود که در روزهای حادثه به کمک ما آمد و نقش حیاتی خود را ایفا کرد.

معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما از اتصال تمام مراکز استان‌ها به بستر فیبر نوری و ارتباط دائمی زنده و همچنین سیگنال‌رسانی زمینی به ایستگاه‌ها به عنوان دستاوردهای این معاونت اشاره و ابراز کرد: یک اقدام جهادگونه دیگر انتخاب فرمت MPG4 برای پخش بود که با وجود محدودیت بودجه و عدم توجه دولت‌ها نسبت به تهیه بودجه برای این بخش توانستیم با کاری ابتکاری به دیجیتال‌سازی اقدام کنیم و امروز 83 درصد کشور از نعمت دیجیتال برخوردار شده‌اند.

عسکری ایجاد تغییرات گسترده درخصوص AM را تحول دیگر حوزه فناوری دانست و بیان کرد: تمام فرستنده‌ها تعویض و نوسازی شده و 28 فرستنده جدید نیز نصب شده و امروز 266 فرستنده پرقدرت AM در کشور فعال است.

وی همچنین از افزایش توانمندی در عرصه فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: هم اکنون 550 سایت و 22 سامانه نرم‌افزاری در سازمان فعال است؛ درخشیدن نیروهای سازمان در مجامع عمومی از دیگر افتخارات این معاونت است.

معاون فناوری و رسانه با اشاره به این‌که سازمان ما سازمانی است که سیستم نظارت بر فنی و مانیتورینگ آن بی‌نظیر است، بیان کرد: تلاش برای رسیدن به فناوری‌های نوین در تمام عرصه‌های سازمان مانند استودیوی مجازی، نیوز روم، اتوماسیون کامل صدا و تصویر و تلاش برای جلوه‌های ویژه نیز از اقدامات قابل تجلیل در سازمان است.

عسکری مبارزه با تحریم در تجهیزات را برگ دیگری از افتخارات معاونت توسعه و فناوری رسانه ذکر کرد و گفت: در این زمینه سازمان کار خود را عالی انجام داد و نگذاشت تحریم‌ها بر کار اثر بگذارد و توانستیم با لطف الهی و همت متخصصان و نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان از آن عبور کنیم و در برخی تجهیزات نیز به خودکفایی برسیم و امروز مجموعه‌های پیچیده در داخل کشور که در بالاترین سطوحفناوری قرار دارد از سوی نخبگان تولید می‌شود.

وی افزود: پروژه 150 میلیارد تومانی کار بزرگ و مهمی بود و اثر جالبی در سازمان گذاشت و هنوز آثار آن وجود دارد. تمام متخصصان به صورت شبانه‌روزی درگیر بودند و با بهترین روش این کار انجام شد.

معاون توسعه و فناوری رسانه گفت: ما نگران بودیم که آیا MP4 جواب می‌دهد یا نه و امروز می‌بینیم کوچک‌ترین مشکلی نداریم و این کار به خوبی انجام شده و از شما می‌خواهیم فرمان خاموشی آنالوگ را صادر فرمائید. راه‌اندازی آزمایشی تلویزیون تعاملی حرکت بزرگ دیگری است که درباره آن کار زیادی انجام شده و شبکه شیما با بهترین کیفیت راه‌اندازی و در حال کار است و در آینده‌ای نزدیک سرویس انبوه آن را نیز راه‌اندازی خواهیم کرد.

علی عسکری ادامه داد: اقدام اساسی در شکل‌دهی به آرشیو دیجیتال و اقدام راهبردی در افزایش قدرت پردازش صدا و تصویر در سازمان فقط بخشی از فعالیت‌ها و موفقیت‌های سازمان صداوسیما بوده است.

وی با بیان این‌که امروز رسانه‌های نوین بر پایه پهن باند پایه‌گذاری شده‌اند، ابراز کرد: این رسانه‌ها شرایط جدیدی را ایجاد کرده و ما را در معرض چالش‌هایی قرار داده‌اند و اگر اقدامی نکنیم ممکن است دچار لطماتی شویم.

معاون توسعه و فناوری سازمان صداوسیما افزود: صداوسیما امروز در یک پیچ تاریخی قرار دارد و در این مقطع نیاز به یک تصمیم‌گیری بزرگ و حساس و تاریخی وجود دارد. حوزه فنی صداوسیما برای تصمیم‌گیری بزرگ مهندس ضرغامی زمینه‌ها را آماده کرده است.

عسکری نخستین تصمیم را ضرورت ورود به ارائه صدا و تصویر در بستر پهن باند دانست و ابراز کرد: صداوسیما به یک مهندسی فرهنگی در عرصه پهن باند فکر می‌کند و اگر در این زمان به فوریت تصمیم نگیریم و در صحنه غیبت داشته باشیم روندهایی شکل خواهد گرفت که بعدها تغییر آن بسیار مشکل خواهد بود.

روحیه جهادی بر تیم فنی صداوسیما حکمفرماست

معاون امور استان‌های صداوسیما در این مراسم با اشاره به پیشرفت‌های فنی و تکنولوژیکی فراوان رسانه ملی در سال‌های اخیر گفت: روحیه جهادی کاملا در تیم فنی سازمان صداوسیما حکمفرماست.

کیومرث طهماسبی اظهار کرد: معاونت توسعه و فناوری دگرگونی‌های وسیعی در حوزه فنی صداوسیما را سبب شده که از آن می‌توان به انقلابی فنی یاد کرد.

وی ادامه داد: سال‌های زیادی در مراکز استان‌ها کار کرده‌ام و می‌دانم که همکاران استانی در سخت‌ترین شرایط و با کمترین امکانات، بیشترین خدمات را ارائه می‌دهند.

طهماسبی به تاثیر دیجیتال‌سازی بر مراکز استانی اشاره کرد و افزود: اگر به جزئیات کار توجه نکنیم کیفیت را نیز از‌دست خواهیم داد.

معاون امور استان‌های صداوسیما ادامه داد: تبدیل کیفیت‌ها به کمیت‌ها نخستین دغدغه کسانی است که در معاونت توسعه و فناوری فعالیت می‌کنند؛ انقلاب دیجیتال با فاصله کمی از دنیا به ایران رسید و ما در حال بومی‌سازی آن هستیم و گزافه نیست اگر ادعا کنیم در ردیف کشورهای مهم جهان قرار گرفته‌ایم.

طهماسبی عنوان کرد: امروز امکانات فراوانی در صداوسیما فراهم شده و مشکلاتی مانند قطعی شبکه‌ها به‌وجود نمی‌آید.

وی ادامه داد: دیجیتال‌سازی شبکه‌ها موجب ارتقای کیفیت در صداوسیما شده است. سرعت انتقال اطلاعات و روش‌های آن نیز به هیچ وجه قابل مقایسه با گذشته نیست و امروز بستری مناسب برای انتقال صدا و تصویر از دورترین شهرستان‌ها به مرکز کشور فراهم شده است.

معاون امور استان‌های صداوسیما با بیان این‌که امکان تولید برنامه‌های گوناگون در مراکز استان‌ها به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: این مهم به برکت روحیه جهادی و عزمی که در کارکنان فنی صداوسیما وجود داشته، تحقق یافته است.

وی گفت: دوم این‌که شبکه‌های مرسوم باید اساسی‌تر به تعامل با مخاطبان فکر کنند و از پهن باند به نحو احسن برای رسیدن به سیستم تعاملی استفاده کنند. بهترین گزینه برای آینده ترکیب پهن باند با DVTV است که آخرین تدبیر سازمان صداوسیماست که در 10 سال آینده می‌توانیم آن را انجام دهیم و باید وارد این کار خطیر شویم.

معاون توسعه و فناوری سیما ایجاد یک شبکه اجتماعی با قدرت در زمینه صدا و تصویر را از احتیاجات امروز دانست و تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات باید به یکی از مطالبات اصلی سازمان تبدیل شود. ایجاد سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های شبکه‌ای صدا و تصویر گام دیگری است که به دلیل فقدان قانون نیاز است سازمانی تاسیس شود و هدایت و کنترل آن را عهده‌دار شود.

عسکری در پایان خاطرنشان کرد: برندسازی صداوسیما روی شبکه اینترنت از ضروریات است و امیدواریم توانسته باشیم در اجرایی شدن منویات ریاست سازمان قدم‌هایی برداشته باشیم و در آینده همه ما برای موفقیت صداوسیما وارد میدان می‌شویم و کاری می‌کنیم که صداوسیما در دنیای آینده سازمانی مقتدرتر از دنیای گذشته باشد.

کمیته ارزیابی دوازدهمین اجلاس توسعه و فناوری رسانه ضمن قدردانی و تشکر از تمامی واحدهای نگهداری و تعمیرات ساختمان و تاسیسات مراکز صداوسیما، مهندس سیداکبر سجادی‌نسب مدیر انفورماتیک مرکز اصفهان را به عنوان نفر سوم و جمال‌الدین حاتمی مدیر انفورماتیک استان فارس را به عنوان نفر دوم معرفی و تندیس اجلاس را به مهندس امید رشوند مدیر انفورماتیک مرکز قزوین اهدا کرد.

در بخش نگهداری و تعمیرات فرستنده‌های تلویزیونی و اف‌‌ام، تندیس اجلاس به عبدالرضا تندرو مدیر نگهداری و تعمیرات فرستنده‌های تلویزیونی و اف‌ام مرکز فارس اهدا شد و یوسفعلی قربان از آذربایجان‌شرقی و اردشیر پرویزی‌مقدم از استان کرمانشاه حائز رتبه برتر معرفی شدند.

کمیته ارزیابی دوازدهمین اجلاس توسعه و فناوری رسانه ضمن قدردانی از واحدهای نگهداری و تعمیرات فرستنده‌های رادیویی مراکز استان‌ها، مسعود ظاهری مدیر واحد نگهداری و تعمیرات فرستنده‌های رادیویی مرکز کرمانشاه را به عنوان رتبه برتر، محمود دلجوان‌قدرتی از استان آذربایجان‌شرقی و سیدحجت‌الله میرجوادی از مرکز اراک را حائز مقام‌های دوم و سوم دانست. در بخش ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای علیرضا نادری از مرکز اصفهان رتبه اول، حسن مداد از مرکز فارس رتبه دوم و رضا رحمتی از مرکز خراسان رضوی رتبه سوم را کسب کردند.

کمیته ارزیابی دوازدهمین اجلاس توسعه و فناوری رسانه ضمن قدردانی از تمامی واحدهای پشتیبانی فنی صدا و تصویر مراکز، محمد سلمان‌ دلشاد مدیر فنی صدا و تصویر مرکز قم را به عنوان رتبه اول، سیدنادر رضازاده از استان فارس را به عنوان رتبه دوم و مجید ساقی از خراسان رضوی را به عنوان رتبه سوم معرفی کرد.کمیته ارزیابی در بخش واحدهای مانیتورینگ فنی از مهندس پیمان بابایی از مرکز گیلان قدردانی کرد.

در بخش معاونان فنی، مهندس مسعود مجرد از استان آذربایجان‌غربی، مهندس فرزاد فیروزی از مرکز فارس و مهندس مهران غفوری از مرکز کرمانشاه رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند. همچنین کمیته ارزیابی دوازدهمین اجلاس توسعه و فناوری رسانه با ارج نهادن به زحمات تمامی مراکز صداوسیما در حوزه فنی و قدردانی از همکاران تلاشگر این حوزه، مرکز خراسان رضوی و حجت‌الاسلام علی نهاوندی، مدیرکل خراسان رضوی را به عنوان نفر برتر، محمدباقر ‌کشفی مدیرکل مرکز فارس را به عنوان نفر دوم و علی نواداد مدیرکل مرکز آذربایجان شرقی را به عنوان نفر سوم انتخاب کرد.

کمیته ارزیابی اجلاس دوازدهم با توجه به احراز بیشترین مقام واحدهای مختلف فنی، تندیس اجلاس دوازدهم و جایزه برگزیده این کمیته را به مرکز فارس و محمدباقر کشفی مدیرکل این مرکز اهدا کرد.

در بخش برگزیدگان فنی دیگر معاونت‌ها ،کمیته ارزیابی با تجلیل از تلاش مخلصانه و خستگی‌ناپذیر واحدهای فنی مرکز تولید و فنی سیما، از حمید رضازاده مدیر امور کارشناسی و ارزیابی فنی سیما، مهندس داوود اسماعیلی مدیرکل فنی سیما و مهندس مهران زرین‌پور مدیر واحد فنی معاونت آموزش و پژوهش قدردانی کرد.

در بخش واحدهای ستادی برتر از مهندس حسین عابدیان مدیرکل گسترش فرستنده‌های تلویزیونی و اف‌ام به عنوان رتبه برتر، مهدی سیاسی‌فر مدیرکل ارتباطات ماهواره‌ای به عنوان رتبه دوم و رضا علیدادی مدیرکل ارتباطات زمینی به عنوان رتبه سوم قدردانی شد.

کمیته ارزیابی همچنین اعلام کرد با توجه به نتایج ارزیابی سال گذشته جایزه بالاترین رشد و رتبه ارزیابی واحدهای ستادی تهران به علیرضا پورصابر مدیرکل فنی پخش اهدا می‌شود.

هیات داوران این اجلاس ضمن قدردانی از تمامی معاونان فنی مراکز برای تدوین، تهیه و تولید گزارش‌های مستند تصویری از فعالیت‌ها و دستاوردهای فنی 10 ساله اخیر، از بین آثار ارسال شده به روابط عمومی معاونت توسعه و فناوری رسانه، لوح تقدیر به همراه رتبه اول آثار را به مهندس مرتضی مرسلی معاون فنی مرکز زنجان اهدا، لوح تقدیر به همراه رتبه دوم را به مهندس احمد شریفی مطلق معاون فنی مراکز قزوین و لوح تقدیر و رتبه سوم آثار را به مهندس علیرضا همدانی‌پور معاون فنی مرکز گیلان اهدا کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها