مجموعه مستند «خزندگان ایران» به کارگردانی فرخ راستکار و تهیه‌کنندگی فتح‌الله امیری که جایزه بهترین مجموعه مستند و مستند بلند سومین جشنواره بین‌المللی تلویزیونی جام‌جم را از آن خود کرد، یکشنبه‌ها از شبکه مستند پخش می‌شود.
کد خبر: ۶۶۷۴۱۶
تصویر خزندگان ایران در قاب شبکه مستند

این مجموعه به بررسی و معرفی علمی گونه‌های مختلف خزندگان ایران می‌پردازد. برای ساخت این مستند سه سال پژوهش شده و تصویربرداری آن در بیشتر استان‌های کشور صورت گرفته که حاصل آن ثبت تصویر تمامی گونه‌های بوم‌زاد (endemic) افعی در کشورمان همانند افعی دم‌عنکبوتی، افعی البرزی، افعی کوهرنگی و دیگر نمونه‌هایی است که تنها در ایران یافت می‌شوند.

بزرگ‌ترین دستاورد این مجموعه کشف و اضافه کردن دو گونه جدید به بزمجه‌های ایران و جهان توسط آزمایش‌های ژنتیک بود که نشان از پشتوانه تحقیقی عمیق مجموعه است. این مجموعه مستند با فرمت اچ‌دی تولید شده و قابلیت پخش جهانی نیز دارد.

هر قسمت از این مجموعه هفت قسمتی 40 دقیقه است و به موضوعاتی همچون بزمجه‌های ایران، مارهای غیرسمی ایران، مارهای عقب‌نیش و بزاق سمی ایران، مارهای سمی ایران و خاردم‌های ایران می‌پردازد.

قسمت اول خزندگان ایران امروز ساعت 16 از شبکه مستند به نمایش درمی‌آید.

مجموعه «سیاره انسان» که شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 19 از شبکه مستند به نمایش درمی‌آید، سفری به نقاط مختلف سیاره زمین است و نقش طبیعت مختلف و متنوع این سیاره را به صورت متقابل بررسی می‌‌کند.

«سیاره انسان» طی چهار سال و با فیلمبرداری در ۷۰ مکان مختلف تولید شده است. این مجموعه نحوه و شرایط زندگی انسان را در بعضی از خشن‌ترین محیط‌های سیاره زمین به تصویر می‌کشد. از جمله قسمت‌های مختلف این مجموعه جذاب می‌توان به بیابان، زندگی در کوره، به دل آبی اقیانوس، قطب شمال: زندگی در کوه، کوهستان‌ها، زندگی در هوای رقیق و چمنزارها و ریشه‌های قدرت اشاره کرد.

مستند «‌آبی سرخ»‌ از مجموعه «شکوه شکفتن» نیز با هدف نمایش آداب و رسوم ایرانیان در فصل بهار امروز ساعت 17 از شبکه مستند پخش می‌شود.

این مجموعه به مسائل و جنبه‌های مختلف به وجود آمدن بهار جدید و سال نو می‌پردازد و در این بین آداب و رسوم و فعالیت‌های اقوام مختلف ایرانی را از جنبه‌های سمبلیسم، قوم‌شناسی، اسطوره‌شناسی و مردم‌شناسی مورد بررسی قرار می‌دهد. این اثر در اصل در دو بخش قوم‌شناسانه و قوم‌نگارانه و از سوی دیگر جنبه آیینی تهیه شده است.

در تولید مجموعه مستند «شکوه شکفتن» فیلمسازان مختلفی مانند فرشاد فرشته حکمت، فرهاد مهرانفر، محمد مقدم، حسن دهقان و سودابه مجاوری مشارکت داشته‌اند.

این مجموعه مستند در استان‌های مختلف کشور از جمله تهران، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، اصفهان، فارس، بوشهر، گیلان و مازندران تولید شده است.

مجموعه «صدای مزاحم» که تاثیر آلودگی صوتی در جوامع امروزی را بررسی می‌کند و به کارگردانی فرزاد خوشدست و تهیه‌کنندگی دری رضایی تولید شده، این هفته هر شب ساعت 21 و 30 دقیقه از شبکه مستند پخش می‌شود.

خوشدست در این مجموعه 11 قسمتی که محصول مشترک موسسه تصویر شهر و شبکه مستند است، به موضوعاتی همچون چهارشنبه‌سوری، ساختمان‌سازی در شب و موتورسواران که 40 درصد آلودگی شهری به علت تردد آنها در سطح شهر است، می‌پردازد. این مجموعه شامل 11 قسمت هفت دقیقه‌ای است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها