صدا و سیما با همکاری ستاد شهید مطهری برنامه‌های جامعی را برای پخش در هفته معلم و استاد (دوازدهم تا هجدهم اردیبهشت) در نظر گرفته است که موضوع همه آنها تفکرات و اندیشه شهید مطهری است.
کد خبر: ۶۶۶۹۰۴
بازخوانی ‌اندیشه‌های شهید مطهری در رسانه ملی

مهندس عزت الله ضرغامی در دیدار با اعضای ستاد شهید مطهری گفت: روح حاکم بر آثار شهید مطهری، دفاع شجاعانه از دین و انقلاب اسلامی است. این شجاعت ناشی از اخلاص و بصیرت اوست.

رییس رسانه ملی افزود: شهید مطهری جدی‌ترین نقدها را به تفکر مرحوم شریعتی داشت، اما هیچگاه در زمین دشمن بازی نکرد. او با هوشیاری مسائل فکری مورد نیاز جامعه را اولویت‌بندی کرده و بر موضوعات اصلی متمرکز می‌شد.

حسن اسلامی‌‌مهر، مدیر کل آموزش و پژوهش معاونت سیما که مسئولیت برنامه‌های هفته معلم و استاد را هم به عهده دارد، درباره برنامه‌های صداو سیما در هفته استاد و معلم به جام‌جم گفت: در طول سال هر 15 روز یک بار جلساتی در ستاد شهید مطهری برگزار می‌شود که صدا و سیما هم در این جلسات نماینده دارد. تعداد این جلسات و برنامه‌ریزی برای برگزاری هفته معلم و روز معلم با نزدیک‌شدن به این ایام بیشتر می‌شود و به دلیل فراگیری رسانه ملی انتظارات از صدا و سیما برای ترویج و تبیین دیدگاه‌های شهید مطهری بیشتر از دیگر رسانه‌هاست.

وی افزود: امسال به دلیل شعار سال که با محوریت فرهنگ و اقتصاد تعریف شده است قرار شده که در هفته معلم و استاد تفکرات و دیدگاه شهید مطهری درباره این دو موضوع در برنامه‌های رسانه ملی بررسی شود.

اسلامی‌مهر با ذکر این نکته که در همه برنامه‌های صداوسیما به جز برنامه‌های نمایشی، تفکرات شهید مطهری توضیح داده و بررسی می‌شود، ‌گفت: اداره پژوهش صدا و سیما بسته‌ مطهری‌ شناسی را در قالب‌‌های مختلف آماده کرده و به شبکه‌ها داده‌ است تا از آنها استفاده کنند. همچنین جدول پخش شبکه مجازی هفته استاد و معلم تهیه شده است.

وی درباره برنامه‌هایی که برای هفته معلم و استاد در نظر گرفته شده است، توضیح داد: ستاد شهید مطهری با مشارکت شبکه چهار برنامه‌ مستندی را تولید کرده که در آن جریان مطهری‌ شناسی در بین دانشجویان اندونزیایی به تصویر کشیده شده است. ستاد شهید مطهری جشنواره هنرهای تجسمی را هم با موضوع شهید مطهری در نظر گرفته و تصمیم دارد شب شعر‌هایی را هم با همین موضوع برگزار کند. ستاد شهید مطهری حلقه‌های مطهری‌شناسی را در خارج از کشور شناسایی کرده است که در هفته معلم و استاد رسانه به آنها نیز می‌پردازد.

معاون آموزش و پژوهش معاونت سیما با اشاره به این نکته که شهید مطهری در جامعه‌نگری، آزاد اندیشی، احاطه علمی، توانایی نقادی، قدرت تحقیق، نوآوری و تحرک‌‌پذیری جامعیت داشته و این صفات کمتر در یک نفر جمع می‌شود، گفت: در برنامه‌هایی که رسانه ملی برای هفته معلم و استاد در نظر گرفته شده است تفکرات و دیدگاه‌های استاد از چند منظر در برنامه‌‌های مختلف بررسی و تبیین می‌شود که عبارتند از:

حوزه اجتماعی: نسبت شهید مطهری با نظام فکری امروز جامعه

سبک زندگی شهید مطهری: برنامه‌ریزی، نظم‌پذیری، شادی و نشاط و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی استاد

اقتصاد: بررسی نیاز‌های جامعه در مراجعه به اقتصاد، عدالت اقتصادی و توام بودن تعادل مادی و معنوی از دیدگاه استاد مطهری

خانواده: نقد سنت‌های غلط، شاخصه‌های خانواده تراز، روابط زن و مرد، مطهری و خانواده و نقد نقش فمینیست به موضوع زن، تربیت فرزندان، دغدغه‌های مطهری در کتاب حجاب

سیاست: نیاز دنیای اسلام به اندیشه‌های مطهری، در هم تنیدگی شهید مطهری در سازمان فکری نظام، بررسی آفات انقلاب اسلامی، شهید مطهری به مثابه اندیشمند اسلامی، ‌نقد برخی خدمات متقابل اسلام و ایران

عرفان: بررسی کتاب تماشاگه راز و دیدگاه‌های عرفانی شهید مطهری

فلسفه: استاد شهید مطهری و مفاهیم فلسفی از منظر ایشان، بررسی افکار فلسفی استاد از منظر مطهری‌شناسان غیرایرانی

معارف: سلوک معنوی استاد مطهری در زندگی، چرا و چگونه می‌شود مطهری شد؟ بررسی دیدگاه و سبک تبلیغی استاد مطهری، ضرورت و راهکارهای اندیشه استاد شهید‌مطهری در شکل‌گیری جامعه مطلوب، مواجهه با خرافات، حساسیت و سبک مبارزه با التقاط فکری، امر به معروف و نهی از منکر یا نظارت اجتماعی از دیدگاه استاد، رابطه شاگردی شهید مطهری با امام(ره) و مرحوم علامه طباطبایی، دعا از دیدگاه شهید مطهری

اخلاق: مشی اخلاقی استاد در مواجهه با مخالفان و نقش اخلاق در تنظیم روابط اجتماعی و سیاسی

بهداشت و سلامت: رابطه تقوا و بهداشت، اهمیت بهداشت و سلامت روحی کودکان، رابطه سلامت جسم و سلامت روح بر هم، نفس و تن‌پروری به مثابه ضد بهداشت و سلامت.

هفته معلم و استاد از دوازدهم اردیبهشت آغاز می‌شود و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

تولید سریال فاخر شهید مطهری اولویت تلویزیون

تحقیق و پژوهش سریال استاد شهید مرتضی مطهری پس از یک سال به پایان خود نزدیک شده است.

به گزارش روابط‌ عمومی تلویزیون، تولید سریال استادشهید مطهری (ره) در سال 93 در اولویت کار اداره‌کل تولیدات فاخر معاونت سیما قرار گرفته است.

تاکنون تحقیق و پژوهش 24 قسمت از 26 قسمت این مجموعه از سوی دکتر یعقوب توکلی به انجام رسیده و نگارش فیلمنامه آن نیز بزودی آغاز خواهد شد.

تم اصلی مجموعه استاد شهید مطهری، جهاد فرهنگی است و قرار است این سریال در قالب آثار حماسی تولید شود.

پیام طراحی شده از سوی معاونت سیما در این سریال، نمایش تاثیر مواضع فرهنگی و فلسفی در زندگی روزمره انسان و نیز آگاهی‌بخشی از موضعگیری‌های دشمنان علیه اصلاح جهتگیری فرهنگی در جامعه است.

مجموعه شهید مطهری را سعید سعدی تهیه می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها