حالا آنها فرمول جذب مخاطب را یافته‌اند. ایرج طهماسب و حمید جبلی و گروهی که با آنها همکاری می‌کند آنچنان توانسته‌اند متفاوت و جذاب ظاهر شوند که مخاطب چاره‌ای جز همراهی با آنها ندارد. یک برند تلویزیونی تمام عیار در ایام نوروز که مخاطب از سازندگان آن انتظار دارد لحظات مفرحی پدید آورند.
کد خبر: ۶۶۲۲۲۲
جذب مخاطب در سه سوت با عروسک های کلاه قرمزی

کار کلاه قرمزی و دوستانش آن‌قدر بالا گرفته که حالا بخش قابل اعتنایی از صفحات اجتماعی شبکه‌های مجازی را به خود اختصاص می‌دهند. حتی سایت یک شبکه تلویزیونی خارجی نیز به تحلیل این برنامه تلویزیونی ایرانی پرداخته و آن را از منظری عجیب و غریب مورد تحلیل وبررسی قرار داده است. از این نظر می‌توان گفت این برنامه یکی از تاثیرگذارترین آثار تلویزیون است که هرسال از شبکه دو سیما به آنتن پخش سپرده می‌شود.

از منظر جامعه شناختی هم حضور شخصیت‌های عروسکی برای مخاطب سخت‌پسند هم بار معنایی خودش را دارد. البته شیرینی شخصیت‌های عروسکی این برنامه باعث شده کمتر به این وجه پرداخته شود وطبیعی است هرکس در مواجهه با آنها برداشت خودش را بکند. اما واقعیت این است که حالا دیگر مخاطب کلاه قرمزی، تنها کودک و نوجوان نیست. وقتی برنامه‌ای عقبه‌ای بیش از یک دهه دارد، طبیعی است دایره مخاطبانش به همان اندازه وسعت یابد.

اگر زمانی این برنامه فقط بخشی از مخاطبان جامعه را ـ که بیشتر کودک و نوجوان بودند ـ سرگرم می‌کرد حالا این برنامه با گذشت زمان قد کشیده و حجم قابل توجهی از مخاطبان بزرگسال را نیز با خود همراه کرده که نشانه واضح یک برنامه پویای تلویزیونی است.

در طول این سال‌ها، سازندگان این برنامه بخوبی دریافته‌اند مخاطب تلویزیونی چه نیازهایی دارد و براساس همان نیازها به ایده‌پردازی و برنامه‌سازی خلاقانه روی آورده‌اند.

نگاه کنید که در طول این سال‌ها تا چه اندازه هوشمندانه و تنها به این حکم که تولید برنامه براساس آنچه مخاطب می‌پسندد ـ گردن نهاده‌اند و البته ثمرات آن را نیز دیده‌اند. علاوه براین ویژگی فوق‌العاده، انطباق آنها با زمانه در حال گذر را هم باید افزود. در جامعه کنونی با وجود رسانه‌های بسیار، حفظ مخاطب از جمله سخت‌ترین کارهای یک تولیدکننده فرآورده‌های فرهنگی و هنری است که سازندگان این اثر از این امتحان سربلند بیرون آمده‌اند.

تداوم یک برنامه نمایشی در طول سال‌های متوالی در جامعه‌ای که بسیاری از علایق و سلیقه‌هایش فرق کرده است، به این مهم اشاره دارد که سازندگان این برنامه چشم‌اندازی وسیع در برابر خود می‌دیده‌اند یا لااقل در طول سال‌ها کار به آن رسیده‌اند که باید گفت برای یک برنامه نمایشی عروسکی به هیچ وجه امتیاز کمی نیست.

مجموعه «کلاه قرمزی و دوستان»، امسال هم خوش درخشید و توانست لحظات مفرح و دلنشینی پدید آورد. گرچه امسال هم شخصیت‌های عروسکی جدیدی به این مجموعه اضافه شد، اما به نظر بسیاری علاوه بر شخصیت‌های اصلی مثل کلاه قرمزی و پسرخاله، شخصیت‌های پسرعمه زا، ببعی، جیگر و بخصوص فامیل دور از جذابیت‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار بودند. حالا کلاه قرمزی و دوستانش پای ثابت سفره هفت‌سین ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود که نبود‌شان باعث می‌شود احساس کنیم چیزی از خوشی‌های عید کم داریم! (ضمیمه قاب کوچک/ مهدی غلامحیدری)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها