شبکه سه برای ایام نوروز یک مجموعه طنز به نام «کرکره» تدارک دیده که شامل بخش‌های کوتاه نمایشی است و در آن از بازیگران تئاتر استفاده شده است.
کد خبر: ۶۵۰۸۵۱
«کرکره» برای خنداندن مخاطبان شبکه 3

طنـــزهای کوتاه نمایشی همیشه جذاب و مورد توجه مخاطبان بوده و از بهترین نمونه این آثار می‌توان به «ساعت خوش» اشاره کرد که هم در زمان خود تازگی داشت و هم توانست طنزپردازان بسیاری را به تلویزیون و مخاطبانش معرفی کند. تقریبا بیشتر کارگردانان و بازیگران طنز شناخته‌شده در تلویزیون، کسانی هستند که کارشان را با طنزهای بخشی مانند «ساعت خوش» آغاز کرده‌ و در تولید چنین برنامه‌هایی همکاری داشته‌اند. با همین دیدگاه و به‌منظور تربیت و معرفی طنزپردازانی که بتوانند در آینده برای تلویزیون آثار طنز بیشتری بسازند، شبکه سه بر آن شد تا با کمک جمعی از بازیگرانی که در تئاتر تجربه اندوخته‌اند اما هنوز به چهره‌های سرشناس در عالم بازیگری بدل نشده‌اند، یک مجموعه طنز بسازد. این مجموعه که «کرکره» نام دارد به تهیه‌کنندگی محمد نجارصراف و کارگردانی هادی حجازی‌فر در شبکه سه تولید شده است.

نوروز یک فرصت مناسب

برنامه طنز «کرکره» که از مجموعه‌ای آثار نمایشی کوتاه طنز شکل گرفته و مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را نقد می‌کند، سال 91 با حضور بیش از 30 بازیگر در 13 قسمت تولید شده است. تصویربرداری این مجموعه اواخر دی سال 91 انجام شده و بیش از دو ماه به طول انجامیده است.

تهیه‌کننده برنامه «کرکره» درباره تولید آن می‌گوید: در این برنامه از حضور بازیگرانی چون محمد بحرانی، امیرسلطان احمدی، گیتی قاسمی، محمدعسگری، مهدی شاه‌پیری و مهدی خورشیدی‌سپهر بهره‌ برده‌ایم که برخی از آنها از صداپیشگان مطرح تلویزیون هستند که به جای عروسک‌های مختلفی در برنامه‌هایی چون« کلاه قرمزی» حرف زده‌اند.

صراف درباره علت حضور بازیگران تئاتری در این برنامه گفت: دوست داشتیم یک اثر طنز با بازیگران جدید‌تر و بیشتر به مخاطبان ارائه کنیم. بازیگران طنز تلویزیون محدود هستند و تقریبا در آثار طنز طیف مشخصی از بازیگران را می‌بینیم. به نظرم این حوزه نیاز به معرفی هنرمندان جدید‌تر و تواناتر داشت و خوشبختانه برای معرفی این بازیگران هم از حمایت مدیران تلویزیون و شبکه سه بهره بردیم.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: بازیگران این برنامه همه از هنرمندان مستعد تئاتر هستند و امیدواریم این برنامه در آینده نیز ادامه پیدا کند تا بتوانیم از این هنرمندان بیشتر بهره‌ بگیریم و مخاطبان تلویزیون نیز در حوزه طنز با آنها و توانمندی‌هایشان بیشتر آشنا شوند.

به گفته صراف، این برنامه در استودیو تصویربرداری شده و از جمله دکورهای ثابت آن می‌توان به دکور بوتیک، اورژانس، بنگاه املاک، عابربانک، فضای شهری و... اشاره کرد.

صراف درباره پخش این برنامه گفت: گرچه «کرکره» در سال 91 تولید شد، اما نوروز 93 هر شب ساعت 21 از شبکه سه به نمایش درمی‌آید. یکی از دلایل پخش آن با این فاصله زمانی این است که شبکه سه به‌دنبال یک فرصت مناسب برای پخش آن بود و به نظر می‌رسد نوروز زمان مناسبی برای این برنامه باشد.

طنز متشخص

تهیه‌کننده برنامه «کرکره» آن را یک برنامه طنز خوب توصیف می‌کند. صراف معتقد است این برنامه با طرح مسائل آشنا و جذاب برای مخاطبان آنها را خواهد خنداند و در این باره توضیح داد: در برنامه «کرکره» از لودگی و لمپنیزم دوری کرده‌ایم و مخاطب به نوع بازی بازیگران نمی‌خندد، بلکه مسائل و موضوعات هر بخش باعث خندیدن او می‌شود.

براساس اظهارات محمد صراف، متن برنامه «کرکره» از سوی یک گروه متشکل از کارگردان و برخی بازیگران همین برنامه از جمله هادی حجازی‌فر، مهدی شاه‌پیری، محمد بحرانی و چند نفر دیگر نوشته شده است.

وی درباره موضوعات این برنامه توضیح داد: با احترام به شعور مخاطب به مسائل اجتماعی ـ فرهنگی پرداخته‌ایم و شاید بتوان گفت این برنامه کم و بیش شبیه به «ساعت خوش» و «خنده بازار» است، با این تفاوت که موضوعاتش تازه‌تر و به روزتر است و مسائلی را
دربر می‌گیرد که مساله امروز مردم ماست.

این تهیه‌کننده درباره استفاده از طنزنویسان مطرح کشورمان گفت: طرح اولیه این برنامه را امیر مهدی‌نژاد ارائه کرده که یکی از هنرمندان شناخته شده در عرصه طنز مکتوب است و نام برنامه هم براساس پیشنهاد ایشان انتخاب شده است. ما در شروع کار از ایشان و همکارانشان در حوزه طنز مکتوب خواستیم که با ما همکاری کنند و طنزهای جذاب و تاثیرگذاری هم نوشتند، اما این طنزها با قواعد رسانه‌های مکتوب نوشته شده بود و به همین دلیل اجرای نمایشی آنها نمی‌توانست چندان دیدنی باشد. صراف ضمن تاکید بر تفاوت بین طنز نوشتاری و طنز نمایشی توضیح داد: دوستان ما چند قسمت هم نوشته بودند، اما چاره‌ای نبود جز آن‌که از متن‌هایی استفاده کنیم که قابلیت ارائه به صورت نمایشی از رسانه‌ای مانند تلویزیون را داشته باشد.

این تهیه‌کننده درباره تولید این برنامه در قسمت‌های بیشتر و طولانی‌تر گفت: اکنون 13 قسمت از این برنامه تولید شده است، اما از همان ابتدا دوست داشتیم «کرکره» ادامه پیدا کند و امیدوارم این اتفاق بیفتد، چون همیشه برای ارائه یک ساختار تازه باید هزینه کرد و زحمات زیادی متحمل شد. ما تلاش کردیم «کرکره» طوری تولید شود که ارزش ادامه را داشته باشد. فکر می‌کنم بعد از پخش آن در ایام نوروز 93 مسئولان شبکه سه با دید روشن‌تری بتوانند تصمیم‌ بگیرند.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: «کرکره» در دوره‌ای ساخته شد که زمینه چندانی برایش فراهم نبود، اما مدیر شبکه سه و مدیرگروه اجتماعی این شبکه با دانش و تجربه‌ چند ساله از ساخت این برنامه حمایت کردند و آن را در دستور کار شبکه قرار دادند.

در برنامه «کرکره» خسرو دادگرمرام تصویربرداری را برعهده داشته است، عـــــلی بهره‌مند به‌عنوان مدیر تولید و سیدوحید حسینی کارگردانی تلویزیونی این برنامه را انجام داده است. صـــدابرداری این مجموعه برعهده ناصر انتظاری بوده است و تدوین آن از سوی وحید صادقی انجام شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها