گفت‌وگو با مجید حمزه، کارگردان و بازیگر رادیو

دنیای دوست‌داشتنی نمایش‌های رادیو

مرکز هنرهای نمایشی رادیو برای ایام نوروز چند نمایش با موضوعات مختلف را در دست تولید دارد که در تعطیلات عید از شبکه‌های مختلف رادیویی پخش می‌شود.
کد خبر: ۶۴۴۴۰۴
دورهم‌نشینی نوروزی با نمایش‌های رادیویی

به گزارش جام‌جم، از میان این نمایش‌ها می‌توان به پدر پسر‌برادر، بالانشینی، بازمانده، بالا و پایین شهر، بگذار آفتاب بتابد، یار شانزدهم، لبخند و آفتاب، عقوبت خواجه مراد، بدبختی‌های ژنتیکی صبح چهار فصل، تنها در تاریکی، وقت کوچیدن، فراموشی، روز رفتن مستانه و مردی از جنس پولاد اشاره کرد.

ترویج مهمانی‌های خانوادگی

مهدی دهقان‌نیری، مدیر رادیو نمایش و مدیر مرکز هنرهای نمایش رادیو درباره رویکرد این مرکز برای تولید نمایش‌های رادیویی برای ایام نوروز که با دهه فاطمیه تلاقی دارد، به جام‌جم گفت: ما برای ایام نوروز تولید نمایش‌های طنز و مذهبی را در‌نظر گرفته‌ایم تا با این ایام همخوانی داشته باشد. همچنین در ارتباط با وهابیت و بهائیت هم نمایش‌هایی را آماده خواهیم کرد تا پیام‌های مناسبی را از این طریق به شنوندگان منتقل کنیم.

وی افزود: برای ایام عزاداری چند نمایش ویژه تولید کرده‌ایم که یک روز قبل از شهادت پخش می‌شود. همچنین با توجه به مناسبت‌های تقویمی، ملی و مذهبی کارهایی را آماده می‌کنیم. به عنوان مثال برای روز سیزدهم فروردین ماه که روز طبیعت نامگذاری شده و مردم در این روز به دل طبیعت می‌روند ما از‌طریق رادیو و نمایش‌های رادیویی به آنها ایام فاطمیه را یاد‌آوری می‌کنیم که مراعات مسائل اخلاقی و مذهبی را بکنند.مدیر مرکز هنرهای نمایش رادیو یکی دیگر از اهداف تولید نمایش‌های نوروزی را دورهم‌نشینی‌های خانوادگی ذکر کرد و افزود: تلاش می‌کنیم در نمایش‌های رادیویی رویکرد دورهم‌نشینی خانواده‌ها و مهمانداری را ترویج کنیم.

از شاهنامه فردوسی تا گم شدن مستانه

نمایش‌های نوروزی را اکبر زنجانپور، ژاله علو، خسرو فرخزادی، حمید منوچهری، ایوب آقاخانی و فریدون محرابی کارگردانی می‌کنند.نمایش «پدر پسر برادر» به نویسندگی محمدرضا محمدی‌نیکو براساس ادبیات کهن و شاهنامه فردوسی در پنج قسمت برای پخش از رادیو فرهنگ تولید می‌شود. داستان این نمایش برگرفته از شاهنامه و ادبیات کهن است. ضحاک به افرا فرصت انتخاب می‌دهد که از میان سه زندانی یکی را آزاد کند و...

نمایش «بالانشینی» در یک قسمت از رادیو اقتصاد پخش می‌شود. داستان این نمایش به نویسندگی یاسمن شکرگزار درباره خانواده‌ای است که به دلیل ازدواج یکی از دخترانشان بناچار خانه‌شان را می‌فروشند تا در یکی از محلات دیگر خانه‌ای اجاره کنند.رادیو جوان هم نمایش «بازمانده» را در یک قسمت پخش می‌کند. داستان این نمایش به نویسندگی زهرا دلیری درباره کنیز و خادم حضرت فاطمه(س) است که از کاروانی که به حج می‌رود، بازمی‌ماند و پسرانش درصدد آن هستند که مادرشان را بیابند. این شبکه رادیویی نمایش تک‌قسمتی «بالا و‌پایین‌شهر» را به نویسندگی یاسمن شکرگزار برای نوروز در نظر گرفته است. این نمایش درباره پسری است که به دلیل بیماری کلیوی مجبور است دیالیز کند.

نمایش «تنها در تاریکی» هم به نویسندگی فریده دلیری در شش قسمت برای پخش از رادیو جوان تولید می‌شود. داستان این نمایش درباره خلبان جوانی است که پس از سقوط هواپیمایش به دهکده‌ای دور از شهر می‌رود.نمایش یک قسمتی «بگذار آفتاب بتابد» به نویسندگی سپیده متخصص از رادیو سلامت پخش می‌شود. داستان این نمایش درباره پسری است که در شرف ازدواج با مرضیه است که در یک کارخانه شیشه کار می‌کند و درگیر ماجراهایی می‌شود.

رادیو مهارت هم نمایش «جستجوگر» را به نویسندگی حمزه علی‌محمدی در یک قسمت پخش خواهد کرد و داستان آن درباره فردی است که ساعت طلای خود را که ارثیه فامیلی است، گم می‌کند.نمایش «یار شانزدهم» هم در شش قسمت به نویسندگی حسین یعقوبی در ایام نوروز از رادیو ورزش پخش خواهد شد. این نمایش درباره نقش ورزش بر ضد تبعیض نژادی است. این شبکه رادیویی نمایش «مردی از جنس پولاد» را هم در شش قسمت برای پخش نوروزی تدارک دیده ‌است که ماجرای زندگی محمود نامجو، ورزشکار معروف را بازگو می‌کند.

رادیو تهران هم نمایش «لبخند آفتاب» نوشته زهرا کولیوند را در شش قسمت پخش می‌کند. داستان این نمایش درباره دبیر ورزش یکی از دبیرستان‌های شهر تهران است که با دانش‌آموزان فراری برخورد می‌کند.نمایش «عقوبت خواجه‌مراد» هم در یک قسمت به نویسندگی زهرا دلیری داستان کم‌فروشی یک چوپان در فروختن شیر به مردم است. این شبکه، نمایش «وقت کوچیدن» به نویسندگی زهرا دلیری را هم در یک قسمت پخش می‌کند. داستان این نمایش درباره زندگی شهید علی صیادشیرازی است.نمایش «بدبختی‌های ژنتیکی صبح چهار فصل» نوشته نسیم خراشادی‌زاده در یک قسمت از رادیو نمایش پخش خواهد شد.

این شبکه رادیویی، نمایش «فراموشی» را هم در هفت قسمت به نویسندگی مریم امینی آماده کرده که داستان آن درباره مردی است که سال‌ها پیش با فرار کردن به خارج از کشور باعث می‌شود تا جرم قتلی که انجام نداده به گردنش بیفتد.

نمایش «روز رفتن مستانه» هم در هفت قسمت به نویسندگی مریم امینی از رادیو نمایش پخش خواهد شد. داستان این نمایش درباره مستانه است که به طرز مشکوکی ناپدید می‌شود و خانواده‌اش به دنبال او هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها