نیوشا ضیغمی می گوید: بعضی از مشتاقان حرفه بازیگری تحمل گذراندن یک دوره بازیگری را هم ندارند.
کد خبر: ۶۳۸۲۹۹
نیوشا ضیغمی: خیلی ها اواسط «کلاس بازیگری» خسته می شوند و کنار می کشند

شنیدن ماجرای این‌‌که یک ستاره سینما چه‌‌طوری چنین جایگاهی را کسب کرده از زبان خود آن‌‌ها لطفی دیگر دارد، به‌‌خصوص این‌‌که آن یک نفر، نیوشا ضیغمی باشد که رشته تحصیلی‌‌اش ربطی به بازیگری ندارد، اما در کلاس‌‌های آزاد بازیگری شرکت کرده، متهم است به‌‌خاطر چهره‌‌اش نقش‌های زیادی به او پیشنهاد می‌‌شود و حاشیه‌‌های نشریات زرد و وجود عکس‌‌هایش در فضای مجازی هم در این ماجرا بی‌‌تاثیر نیست و از همه مهم‌‌تر حالا به همراه همسرش دستی هم در تولید فیلم دارد. با نیوشا ضیغمی درباره ورودش به سینما و ... گفت‌‌وگویی داشتیم:

نیوشا ضیغمی چگونه پا به دنیای بازیگری گذاشت؟

در 22 سالگی یعنی سال 82 دوره آموزش بازیگری و کارگردانی را در کانون سینماگران جوان همزمان با تحصیل در رشته روانشناسی کودک دانشگاه گذراندم. دو هفته بعد از اتمام دوره بازیگری بود که توسط مدیریت وقت کانون و همین طور خانم مهین نویدی گریمور سریال «درچشم باد» به آقای جوزانی معرفی شدم و در این سریال به عنوان نخستین تجربه بازیگری‌‌ام ایفای نقش کردم.

به جوانانی که می‌‌خواهند وارد این حرفه شوند چه روشی را پیشنهاد می‌‌کنید؟ گذراندن دوره بازیگری در آموزشگاه‌‌ها یا ورود به دانشگاه راه مناسبی است یا داشتن چهره ملاک است؟

معتقدم بازیگر شدن ربطی به این ندارد که فردی چهره دارد یا نه، یا بیان خوبی دارد یا نه، بلکه باید به واسطه گذران کلاس‌‌های آموزش بازیگری و ورود به دانشگاه‌‌های سینمایی و بازیگری به این حرفه ورود پیدا کند چون بارها گفته‌‌ام که روزی که من وارد کلاس‌‌های بازیگری شدم 40 نفر حضور داشتند و روز امتحان پایانی این تعداد به 7 نفر کاهش پیدا کرد و از آن 7 نفر تنها من به طور جدی وارد حرفه بازیگری شدم یعنی خیلی‌ها اواسط کار خسته شده و رفتند و آن‌‌چه که تصورشان از این حرفه بود با واقعیت فرق می‌‌کرد و حتی تحمل گذراندن دوره بازیگری را هم نداشتند.

به نظر شما در سینمای ما کدام روش برای ورود به این حرفه رایج‌‌تر است؟

افرادی از طریق گذراندن تحصیلات آکادمیک وارد این حرفه شده‌‌اند و خیلی‌‌ها هم از طریق کلاس‌‌های آزاد بازیگری و برخی هم بودند که بدون گذراندن تحصیلات و کلاس‌‌ها ورود پیدا کرده‌‌اند اما بعد به این نتیجه رسیده‌‌اند که باید دوره بازیگری را هم بگذرانند و در کلاس‌‌ها شرکت کرده‌‌اند.

آیا لازم است یک بازیگر برای ماندگاری و ثبات در این حرفه اطلاعات خود را به روز کند؟

قطعاً همین‌‌طور است بازیگری مانند رشته پزشکی می‌‌ماند که پزشکان دائم دارند در همایش‌‌های مختلف پزشکی شرکت می‌‌کنند و همه باید به روز باشند.

این که همسرتان تهیه‌کننده سینما است تاثیری در ماندگاری‌‌تان در سینما نگذاشته است؟

این مسئله به بحث کاری ما اضافه شده است، در همه جای دنیا معمولاً بین بازیگران شناخته شده کسانی بودند که فیلمنامه‌‌هایی را پیدا کرده‌‌اند که در راستای شخصیت خودشان بوده و خواستند نقشی متفاوت را بازی کنند و خودشان حامی مالی کار خود شده‌‌اند و در آن اثر بازی کرده‌‌اند. حالا همسرم بخشی از کارش برای این هدف است، اما لزوماً قرار نیست که اگر فیلمی در دفتر فیلمسازی ایشان ساخته شود من هم در آن بازی کنم.

 

/Media/Image/1392/01/25/635015573320596048.jpg

 

چرا «نیوشا ضیغمی» این قدر مورد توجه نشریات زرد است؟

نمی‌دانم! به واقع یک علامت سوال برایم است. چندی پیش با یکی از دوستان صحبت می‌‌کردم و او می‌‌گفت این که خیلی برایت حاشیه‌‌سازی می‌‌کنند که این یک حُسن برای مطبوعات زرد و یک ضرر اساسی برای توست! نمی‌‌دانم چرا کوچک‌ترین حرکتی که انجام می‌‌دهم اگر چه خیلی ساده و پیش پا افتاده است اما ناگهان خبری بزرگ و حاشیه‌‌ای در می‌‌آید که اصلا باورم نمی‌‌شود چرا این گونه شد.

چهره‌‌تان چه تاثیری در بازیگرشدن تان داشت؟

به هر حال در همه جای دنیا چهره می‌‌تواند یک مسئله اولیه برای انتخاب باشد ولی در نهایت ماندگاری در این حرفه ربطی به چهره ندارد.

پس مقوله چهره را در سینما قبول دارید؟

بله به هر حال زیباشناسی بخشی از هنر است، شما نمی‌‌توانید انکار کنید که تاثیری ندارد، اما ملاک برای ماندگاری یک فرد نیست.

اگر ملاک و معیارها برای انتخاب فقط چهره باشد آیا به حرفه بازیگری لطمه می‌‌زند؟

بله لطمه وارد می‌‌کند. فکر می‌‌کنم دوستانی که تاکنون وارد این حرفه شده‌‌اند تنها به خاطر چهره شان نبوده، وقتی فردی که 15 سال است در این حرفه کار می‌‌کند شما نمی‌‌توانید بگویید که 15 سال به خاطر چهره‌‌اش مانده؛ به طور قطع فاکتورهای دیگری هم داشته است.

در مورد خودتان چه طور؟

این لطف شما است اما من مقوله هنر خیلی برایم مهم است و اکنون دغدغه‌‌ام کار خوب و نقش خوب و متفاوت است.

اخیراً هم که کلینیک زیبایی تاسیس کردید، اگر شهرت نداشتید مردم از کلینیک پوست و زیباییی‌‌تان استقبال می‌‌کردند؟

دلیل تاسیس کلینیک‌ام این نبود که چون بازیگر بودم آن را افتتاح کنم، بلکه خودم مخاطب این گونه مراکز بودم و به این حرفه علاقمند شدم و امروز هم اگر این کار را انجام دادم تنها به این دلیل نبود که نامم باشد چون مسائل پزشکی را پیگیری کردم و برایش وقت گذاشتم و دوست داشتم در مکانی که نام من رویش است خدماتی ارائه شود، البته شاید به قول شما اگر بازیگر نبودم به فکر تاسیس‌اش نمی‌‌افتادم.

مریم ضیغمی/ آخرین خبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها