در عصر ارتباطات، دسترسی به اطلاعات دشوار نیست، اما تشخیص اطلاعات موثق از اطلاعات غیرموثق می‌تواند بسیار دشوار باشد؛ چراکه منابع مختلف، اطلاعات متعددی درباره یک موضوع مشترک در اختیار افراد قرار می‌دهد که گاه ممکن است این اطلاعات در یک راستا نباشد.
کد خبر: ۶۲۹۰۳۹
پرهیز از ارائه اطلاعات نادرست

 رادیو و تلویزیون به عنوان گسترده‌ترین رسانه‌های جمعی از آن زمان که رسانه‌هایی نوظهور محسوب ‌شد تا امروز مورد وثوق بوده‌ و برنامه‌سازان توانسته‌اند با ارائه اخبار و اطلاعات دقیق و درست، نظر مخاطبان را به خود جلب کنند. بنابراین در عصر ارتباطات، کار برنامه‌سازان رادیو و تلویزیون در مقایسه با گذشته دشوارتر شده است.

پیش از رواج و گستردگی اینترنت، برنامه‌سازان برای تهیه محتوای برنامه‌ها به سراغ موضوعاتی می‌رفتند که اطلاعات دقیق و درستی از آنها در دسترس بود یا می‌توانستند با اتصال به منابع مورد وثوق، اطلاعات صحیح به دست آورند و در اختیار مخاطبان قرار دهند، اما حالا ممکن است به دلیل فشردگی کار، فرصت محدود برای برنامه‌سازی و وجود منابع متعدد اطلاعاتی که دسترسی به آنها در دنیای مجازی وجود دارد، یک برنامه با کمترین تحقیقات و حتی اطلاعات نه‌چندان درست به مخاطبان ارائه شود.

گرچه این آفت به دنیای رسانه‌های دیگر هم سرایت کرده، اما رادیو و تلویزیون با توجه به حجم مخاطبان و سابقه و جایگاهی که نزد مردم دارد، در شرایطی دشوارتر و حساس‌تر قرار گرفته است. به عنوان نمونه هفته گذشته در برنامه «رادیو هفت» اطلاعاتی درباره چنگیز جلیلوند به مخاطبان ارائه شد که برخی از آنها صحت نداشت. جلیلوند یکی از دوبلورهای مطرح کشورمان است که به جای بازیگران بسیاری در فیلم‌های ایرانی و خارجی صحبت کرده است، اما او تنها دوبلوری نیست که به جای مارلون براندو صحبت کرده باشد و علی‌الخصوص او در فیلم «پدرخوانده» به جای براندو صحبت نکرده است؛ در حالی که بخش‌هایی از فیلم «پدرخوانده» به عنوان نمونه‌‌ای از دوبله جلیلوند به مخاطبان برنامه رادیو هفت ارائه شد!

مخاطب امروز یا درباره یک مسئله اطلاعات دارد و با دریافت اطلاعات اشتباه اعتمادش را به یک برنامه تلویزیونی از دست می‌دهد، یا اطلاعات ندارد و هرآنچه را که به او ارائه می‌شود، می‌پذیرد و به حافظه‌اش می‌سپارد. در هر دو حالت از ارائه اطلاعات نادرست به مخاطب به رسانه آسیب می‌زند.

وقتی برنامه‌سازان برای کسب اطلاعات دقیق و درست تلاش کنند، مخاطب با اطمینان بیشتری برنامه‌های رادیو و تلویزیون را دنبال می‌کند. به نظر می‌رسد در دوره‌ای که دسترسی به اطلاعات برای همه آسان است، اهالی رادیو و تلویزیون باید دقیق‌تر باشند، از منابع بیشتر و درست‌‌تری اطلاعات را گردآوری کنند و در بسته‌های جدید به مخاطب ارائه کنند.

آذر مهاجر

گروه رادیو و تلویزیون

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها