به باور بسیاری از کارشناسان و محققان ارتباطات، ایجاد رقابت در سپهر رسانه‌ای از وظایف مهم و اصلی رسانه‌های جمعی است. براین اساس مدیران و صاحبان رسانه‌ها در صورت استفاده صحیح از مزیت‌های رقابت سازمانی، می‌توانند حوزه فعالیت خود را چه در جذب مخاطب و چه در تولید پیام‌های اثرگذار گسترش دهند. این اصلی است که رسانه‌ملی همواره توجه ویژه‌ای به آن داشته و براساس آن به تولید محتوا پرداخته است.
کد خبر: ۶۲۶۸۸۹
رقابت رسانه‌ای در نسیم استان‌ها

 اگر مراکز استانی صداوسیما را به عنوان منابع و اجزای متعدد این سازمان درنظر بگیریم، ایجاد رقابت میان این مراکز نه فقط به افزایش کیفیت محتوایی برنامه‌های این شبکه‌ها منجر می‌شود که حتی در سطحی عمیق‌تر، پویایی هرچه بیشتر رسانه ملی و افزایش قدرت نفوذ و تاثیرگذاری آن براقشار مختلف مردم را نیز به همراه خواهد داشت.

در این میان برنامه‌های تلویزیونی مراکز استان‌ها، از چند جنبه نقشی کلیدی در تولیدات رسانه ملی دارند. مهم‌ترین مأموریت و فلسفه وجودی شبکه‌های استانی این است که در هر ساختاری از جمله تله‌فیلم، مستند، سریال، برنامه‌های ترکیبی و ... از اندوخته‌های بومی و قومی استان خود بهره‌‌گرفته و آن را به نمایش می‌گذارند بنابراین برنامه‌های این مراکز، نقش مهمی در ساختن هویت حافظه جمعی هر استان دارند.

برنامه‌سازان و هنرمندان این مراکز با توجه به اقلیم، تنوع فرهنگی و جغرافیایی، آداب و رسوم و گویش‌های خاص منطقه خود سعی در به تصویر کشیدن آن دارند.

اما مدیران رسانه‌ملی بخصوص در سال‌های اخیر و باراه‌اندازی شبکه‌های جدید، این فرصت را فراهم آورده تا این تولیدات از مرز استان‌ها فراتر رفته و به صورت سراسری و برای تمام مردم کشور پخش شود.

شبکه نسیم که مدت زیادی هم از راه‌اندازی آن نمی‌گذرد، یکی از شبکه‌هایی است که تولیدات استانی در آن فرصت دیده شدن پیدا کرده‌اند.

این شبکه در بخش‌هایی کوتاه اما بسیار جذاب و دیدنی با عنوان نسیم استان‌ها، با پخش برنامه‌های مراکز استان‌ها به معرفی آداب و رسوم، فرهنگ و جاذبه‌های توریستی مردم گوشه و کنار کشور می‌پردازد اما این اقدام رسانه‌ملی علاوه بر آن‌که موجب شده تا مردم از این طریق بیشتر با فرهنگ مناطق مختلف کشور آشنا شوند، از سوی دیگر رقابت زیادی را هم میان مراکز استانی سازمان به‌وجود آورده است.

بازخوردهای مثبت مخاطبان از برنامه‌های شبکه نسیم، برنامه‌سازان و مسئولان مراکز استانی سازمان را هم به تکاپوی بیشتری واداشته تا با افزایش کمی و کیفی تولیداتشان، سهمی در این رقابت رسانه‌ای داشته باشند.

عرفان جلالی - گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها