اگر فقط یک بار سریال های پرمخاطب ترکیه ای مثل «عشق ممنوع»، «عشق و جزا»، «ایزل»، «عمر گل لاله»، «از بوسه تا عشق»، «حریم سلطان»، «کوزی گونی» و ... را کنار هم قرار دهیم، بدون کمترین تاملی می توانیم به نقاط اشتراک زیادی در میانشان برسیم.
کد خبر: ۶۱۷۸۵۲
نقاط اشتراک همه سریال های ترک

قرار نیست روی موج حرف ها و نقدهای شدید مخالفان و منتقدان سرسخت سریال های ترکیه ای جدید سوار شویم و وعظ و خطابه راه بیندازیم اما اگر فقط یک بار سریال های پرمخاطب ترکیه ای مثل «عشق ممنوع»، «عشق و جزا»، «ایزل»، «عمر گل لاله»، «از بوسه تا عشق»، «حریم سلطان»، «کوزی گونی» و ... را کنار هم قرار دهیم، بدون کمترین تاملی می توانیم به نقاط اشتراک زیادی در میانشان برسیم؛ نقاط اشتراکی که همینطور تصادفی سر و کله شان در این سریال ها پیدا نشده و طبیعتا اصلی ترین دلیل انتخاب آنها از سوی شبکه های ماهواره ای به خصوص جم تی وی است.


زندگی اشرافی

نقطه دیگر اشتراک میان سریال های جدیدترکیه این است که همه آنها در خانه های لوکس و اشرافی اتفاق می افتد. حالا شاید اول سریال یا قصه دختر یا پسر ساده و سطح پایین جامعه شروع شود اما نهایتا از یک جایی به بعد، همه چیز طوری پیش می رود که بخش قابل توجهی از سریال در فضاهای اشرافی پیش می رود. جالب اینجاست که در ترکیه هم مثل همه کشورهای دنیا، سریال های ساده و حتی روستایی هم ساخته می شود اماش بکه های فارسی زبان معمولا روی سریال های دست می گذارند که بیشتر روی خانه، دکوراسیون، لباس و به طور کلی سبک زندگی اشرافی متمرکز باشد و الگوهایی از این نوع زندگی را ترویج دهد. حتی سریالی مثل «شمیم عشق» که داستانش در روستا اتفاق می افتد باز هم زندگی مرفه روستایی به تصویر می کشد.

 


خیانت

در تمام سریال های ترکیه ای که در یکی دو سال اخیر بد جوری روی بورس بوده اند، بی بروبرگرد خیانت حرف اول را می زند. درست است که در سریالی مثل «ایزل»، فضای پلیسی و معمای غالب بر آن، تا حدی فضا را از سمت و سوی سایرین دور می کرد اما حتی در آن هم نمی شد مسئله خیانت را نادیده گرفت. خیانت مرد یا زن متاهل به همسرش، در تمام نقاط دنیا غیرقابل پذیرش است و طبیعتا در خود ترکیه هم چنین مسئله ای از سوی خانواده ها تقبیح می شود اما همانطور که محمد مهدی عسگرپور در یکی از مصاحبه هایش گفته دست گذاشتن روی این مقوله، باعث جذب بیشتر مخاطب می شود.

فرزند نامشروع

در تمام این سریال ها بی برو برگرد یک بچه، نوجوان و حتی جوانی وجوددارد که یک جایی از قصه متوجه می شود فرزند اصلی پدر و مادرش نیست و مثلا پدر اصلی اش عمو یا نامزد قبلی مادرش است یا مثلا مادترش به خاطر از دست ندادن علاقه پدرش، او را نامشروع به دنیا آورده است. بنابراین موقعی که دارید هر کدام از این سریال ها را تماشا می کنید می توانید روی رابطه میان هر فرزند و مادر یا فرزند و پدری شک کنید؛ اتفاقی که این روزها جوک هایی از روی آن ساخته شده: «پسرم با او مرد درست صحبت کن ... از کجا معلوم شاید اون آقا پدرت باشه!» (برگرفته از سریال های ترکیه ای)

 


مثلث عشقی

وقتی پای سریال های عامه پسند و 200 قسمتی به میان می آید، طبیعتا مثلث عشقی می تواند یکی از عوامل اصلی و جذابیت به حساب بیاید اما مسئله اینجاست که در تمام سریال ها، همیشه مثلث عشقی بین سه نفر اتفاق نمی افتد. در بیشتر مواقع، شخصیت های مختلف سریال، هر کدام برای خودشان درگیر مثلث یا حتی مربع عشقی هستند و مخاطبان برای گره گشایی از رابطه میان آنها هم که شده سعی می کنند حتی تماشای یک قسمت آن را از دست ندهند. این فرمول، به عنوان یکی از عناصر اصلی جذب مخاطب، مدام در تمام سریال های ترکیه ای جدید تکرار می شوند. نکته قابل توجه اینجاست که در کنار این مثلث عشقی، جرم و جنایت و قتل های مختلفی هم شکل می گیرد.

روزنامه هفت صبح

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۳
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
۱
۰
هرگز این سریالها رو دنبال نمیكنم...خوب اشاره كردین عامه پسند...
فرشته
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
۰
۱
همه این سریالا داستان روتینی دارن
یعنی اگه 5- قسمت پشت سر هم رو نبینی و بد بیای ادامه رو ببینی همه داستان دستت می یاد
و البته من نحوه زندگی در ای سریالا رو دوست ندارم، چون حتی بدبختاش هم تیپ پولدارانه می زنن
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
۰
۰
همه مطالبی رو كه نوشتید در مورد سریالهای تركیه ای درست است.
سوالی از شما دارم. آیا این یك ضعف است یا نقطه قوت؟
به نظر این فیلمها واقعیتهای جامعه شون رو نشون میدن ولی ما اونو بد میدونیم چون خودمون حقایق جامعه رو جوری كه به نفع ماست نشون میدیم.
پاسخ: نشانه ضعف است. چون در نشان دادن همان واقعیت خیلی اغراق می كند.

نیازمندی ها