اگر در کشور ما سریال‌هایی چون امپراتوری بادها، افسانه جومونگ و داستان دو دوست در سال‌های اخیر با اقبال بینندگان تلویزیونی مواجه شدند و اگر پخش مجدد سریال‌های سال‌های دور از خانه و داستان زندگی از تلویزیون همچنان پرطرفدار است، باید آن را مدیون سریال جواهری در قصر یا یانگوم دانست.
کد خبر: ۵۹۴۳۰۴
دیدار دوباره با یانگوم بزرگ/ سیر تا پیاز سریال «جواهری در قصر» از غذاهای کره ای تا علاقه های لی‌یونگ آئه

پخش این سریال در سال‌های حدود 1386 شبکه دو، موجی از استقبال و توجه مخاطبان ایرانی را به سریال‌های شرقی به وجود آورد و موجب شد موج کره‌ای که به استقبال و تولید انبوه سریال‌های کره‌ای در دو دهه اخیر اطلاق می‌شد، به کشور ما نیز وارد شود. اکنون پخش مجدد این سریال از شبکه تماشا فرصتی است تا مروری دیگر بر این سریال پرطرفدار کره جنوبی بیندازیم.

این سریال با اسم فارسی جواهری در قصر است که ترجمه اسم Jewel in the Palace و نام کره‌ای Dae Jang Geum محصول سال 2003 شبکه MBC کشور کره جنوبی و داستان در زمان سلسله چوسونک کره است. جواهری در قصر داستانی واقعی درباره دختری به نام یانگوم است که به نخستین زن پزشک درباری زمان خود تبدیل شد. او بر مقام اجتماعی ضعیف خود به‌عنوان یک دختر سطح پایین در نظام اجتماعی تبعیضات اجتماعی غلبه کرده و به مقام آشپز سلطنتی دست یافت و بعدها به پزشک دربار و پس از آن پزشک مخصوص شاه تبدیل شد. او همچنین لقب مخصوص هیان گوم بزرگ را دریافت کرد.

داستان جواهری در قصر در سال‌های بین 1494 و 1544 میلادی رخ می‌‌د‌هد. آغاز سریال زمانی است که ملکه مادر وقت به دستور امپراتور و از سوی یک گروه از افسران گارد مسموم می‌‌شود. در زمان بازگشت برای یکی از افسران به نام سوچون سو اتفاقی رخ می‌‌دهد، ولی به وسیله یک راهب نجات می‌‌یابد. راهب به افسر می‌‌گوید سه زن در زندگی او نقش مهمی دارند. اول زنی که این افسر سبب مرگ او می‌‌شود. دوم زنی که او جانش را نجات می‌‌دهد، اما در آخر باز هم موجب مرگ او می‌‌شود و سوم زنی که عامل مرگ افسر است، ولی جان انسان‌های بسیاری را نجات خواهد داد. بعدها مشخص می‌‌شود این سه زن، ملکه مادر، مادر یانگوم و خود او هستند.

از سوی دیگر بانو پارک، بانوی آشپزخانه سلطنتی به چشم خود می‌‌بیند بانو چویی سم را در غذای ملکه مادر ریخته است، ولی خدمه آشپزخانه سلطنتی او را متهم به دزدی می‌‌کنند و به او سم می‌‌خورانند، اما بانو پارک از سوی بانو هن که پادزهر را با سم مخلوط کرده، نجات می‌‌یابد و سپس از سوی افسر سو که از قصر رفته است، فراری داده می‌‌شود. آن دو به‌طور پنهانی در یک دهکده ازدواج می‌‌کنند و صاحب دختر باهوشی به نام یانگوم می‌‌شوند.

چند سال بعد یانگوم که کوچک و ناآگاه بود، به همه می‌‌گوید پدرش افسر گارد سلطنتی بوده و همین صحبت‌ها باعث می‌‌شود ماموران او را پیدا کنند. یانگوم و مادرش فرار می‌‌کنند، اما مادر یانگوم که بسختی زخمی شده است، از دنیا می‌‌رود. مادر در لحظات پایانی عمرش آرزوی خود را به یانگوم چنین گفت: دوست دارم بانوی اول آشپزخانه سلطنتی شوی و بی‌‌عدالتی و ظلمی را که به من شده است در کتاب مخصوص بانوان دربار به ثبت برسانی. بالاخره یانگوم وارد قصر شد و با نبوغ و استعداد درخشانی که داشت به پیشرفت‌های جالبی هم دست پیدا کرد. او دستیار بانو هن از بهترین دوستان مادرش می‌‌شود و به او کمک می‌‌کند بانوی اول آشپزخانه شود.

توطئه‌های بانو چویی و برادرزاده‌اش گیوم یونگ باعث می‌‌شود بانو هن و یانگوم به یک جزیره تبعید شوند. در آن جزیره، یانگوم بانو هن را از دست می‌‌دهد، ولی با زنی به نام یانگ دوک آشنا می‌‌شود که یک پزشک معروف است. خیلی‌ معتقدند یانگوم اولین پزشک سلطنتی در تاریخ کره است، ولی خیلی‌ بر این عقیده‌اند دائه یانگوم فقط یک نام افسانه‌ای است؛ شخصیتی که از نام چند پزشک زن دربار کره‌ جنوبی گرفته شده است. نسخه اصلی سریال، 54 قسمت یک ساعته است، اما در تلویزیون ما برای هر قسمت، کمتر از یک ساعت آماده پخش شده است. گونه این سریال در سایت سینمایی IMDB، درام معرفی شده و دایره‌المعارف اینترنتی ویکی‌پدیا هم گونه سریال را درام تاریخی ذکر کرده است.

3000 ژاپنی در نظرسنجی که در ژانویه 2007 برای انتخاب برترین فیلم و سریال کره‌ای انجام شده، سریال جواهری در قصر را با 36 درصد کل آرا به‌عنوان رتبه اول انتخاب کرده‌اند. کاربران سایت IMDB هم از 10 امتیاز، به این سریال 8.9 امتیاز داده‌اند، آن هم در حالی که امتیاز محبوب‌ترین فیلم این سایت 9.1 بوده است.

ویکی‌پدیا به این سریال لقب «محبوب‌ترین درام کره‌ای تمام دوران» را داده است. می‌گویند هنگام پخش آخرین قسمت این سریال در هنگ‌کنگ بیشتر از نیمی از کل جمعیت این کشور پای تلویزیون‌های خود بودند. در چین هم صدها میلیون تماشاگر برای دیدن این سریال که شب‌ها پخش می‌شد، بیدار می‌ماندند. از اینها گذشته، سازندگان جواهری در قصر، آن‌قدر اقبال داشته‌اند که پایشان به جشنواره‌های معتبر جهانی هم باز شود و با گرفتن جوایزی از جشنواره‌های کن و لوکارنو رکوردی استثنایی برای محبوبیت یک سریال تلویزیونی کره‌ای از خود به جا گذاشتند.

سریال جواهری در قصر با هزینه 15 میلیون دلاری ساخته شد و از آن زمان تاکنون حدود 40 میلیون دلار سود را عاید سازندگان خود از فروش و پخش سریال در کشور‌های مختلف جهان کرده است.

لوکیشن‌های این مجموعه اکنون از مناطق مهم و گردشگری در کره جنوبی هستند. پس از موفقیت سریال، کارتون رویای یانگوم براساس داستان آن در سال‌های بعد در دو فصل ساخته شد و به نمایش در آمد که با اقبال خوبی هم مواجه شد.

مادر دوقلوها

لی‌یونگ آئه بازیگر چهل و دو ساله نقش یانگوم، یک هنرپیشه معروف و خوشنام کره ‌جنوبی است که سی​و یکم ژانویه سال 1971 در سئول متولد شد. یونگ آئه در کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا طرفداران زیادی دارد و به همین‌‌ دلیل به بانوی اکسیژن معروف است. لی‌یونگ آئه به دلیل معصوم بودنش و بازی در سریال جواهری در قصر به اوج شهرت رسیده و بارها به کشورهایی همچون هنگ‌کنگ، تایوان، ژاپن و سنگاپور دعوت شده است و استقبال از وی به حدی بوده که این کشورها مجبور شدند برنامه مصاحبه‌ او را در بزرگ‌ترین سالن‌های خود برگزار کنند.

لی‌یونگ‌آئه علاوه بر بازیگری در امور خیریه نیز فعالیت دارد. او سال 1997 به‌عنوان سفیر NGO به اتیوپی سفر کرد تا فقر و بیماری آنجا را از نزدیک ببیند و در سال 1999به صحرای تار در هندوستان رفت تا با پایین‌ترین قبایل آن کشور ملاقات کند. یونگ‌آئه در سال 2006 تجارب خود و خاطراتش از این دو سفر را در کتابی تحت عنوان ویژه‌ترین عشق چاپ و تمام درآمد حاصل از آن را صرف امور خیریه کرد. از سال 2004 که یونگ آئه سفیر یونیسف شد، بارها به ساخت مدرسه و بیمارستان کمک کرد و یک مدرسه دخترانه هم به اسم او در چین شروع به کار کرد. او در کتاب خود که در سال 2006 به چاپ رساند، از شرح حال زندگی و چگونه هنرپیشه شدنش نوشت.

او می‌گوید: برای اولین‌بار در سال 1991 در یک آگهی تبلیغاتی شکلات شرکت کردم و بعد تصمیم گرفتم در رشته بازیگری ادامه تحصیل دهم. وی مشکل‌ترین نقش خود را بازی در سریال جواهری در قصر و نقش دائه یانگوم و پس از آن نقش کاملا متفاوت در فیلم همدردی با خانم ونجنس می‌‌داند. او می‌‌گوید: هرگز نمی‌‌خواهم یک حس از زندگی من بیرون برود و آن بازی با تمام وجود است.

لی‌یونگ آئه در سال 2005 و در جشنواره فیلم اژدهای آبی، برنده جایزه بهترین هنرپیشه زن و در سال 2006 به دلیل بازی در فیلم همدردی با خانم ونجنس برنده جایزه هنری شد.او مدتی مدل تبلیغاتی شرکت LG شد و در ژانویه سال 2007 به دلیل موفقیت در جلب مشتری از سوی این شرکت نشان افتخار دریافت کرد.

لی‌یونگ آئه سرگرمی‌های خاص خود را دارد که ازجمله می‌‌توان به علاقه او به آواز‌خوانی، شنا، اسب‌سواری و نواختن پیانو اشاره کرد. در ضمن او به زبان‌های کره‌ای، انگلیسی و آلمانی تسلط کامل دارد. لی یانگ آئه در سال 2009 با یک تاجر آمریکایی- کره‌ای ازدواج کرد و دو سال پیش در چهل سالگی فرزندان دوقلویش را به دنیا آورد. وی اکنون همراه با خانواده‌اش ساکن آمریکاست.

جذابیت از نوع آشپزی

سریال جواهری در قصر شاخصه‌های بسیاری برای جلب مخاطب دارد. علاوه بر داستان و زندگی شخصیت اصلی، پرداختن به نوع غذاها و آشپزی در کره جنوبی بویژه در نیمه اول سریال یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های آن است. نوع غذاهای کره‌ای و ترکیب آنها به آب و هوای آن کشور مرتبط است.

این کشور زمستان‌های بسیار سردی دارد و از قرن هفتم تاکنون کره‌ای‌ها به این فکر افتاده‌اند که سبزیجات را جزء اصلی غذای خود کنند. آنها سبزیجات عمل آمده نمک سود شده خود را یومجانگ می‌نامند و حتی در طول زمستان که سبزیجات بسختی یافت می‌شود، غذای اصلی آنها را تشکیل می‌دهد. آماده‌سازی مواد غذایی در آشپزی کره‌ای از قدیم اهمیت بسیاری داشته است و حتی امروزه نیز با وجود آپارتمان‌ها و آشپزخانه‌های مجهز، باز هم سبزیجات نمک سود شده را در خانه نگهداری می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین غذاهای کره‌ای که پس از پخش سریال جواهری در قصر در کشورهای همسایه ازجمله فیلیپین رواج پیدا کرد و مورد استقبال قرار گرفت، کیم‌چی نام دارد. ماده اصلی این غذای اصیل کره‌ای کلم و سبزیجات نمک سود و ترش شده است که از قرن دوازدهم وارد برنامه غذایی مردم این کشور شده است.

تربچه، خیار و قارچ از دیگر مواد این غذاست. کره‌ای‌ها می‌گویند تا قرن هفدهم، 11 نوع کیم‌چی پخته می‌شده و در برخی از آنها به جای سبزیجات از میوه‌جات و ماهی استفاده می‌شده است. پس از پخش سریال جواهری در قصر، علاقه به غذاهای کره‌ای بیشتر شد به طوری که گردشگرهایی که از کشورهای دیگر شرق آسیا به کره‌ جنوبی می‌روند، به دنبال چشیدن مزه این غذاها هستند.

لادن بهبودی / جامجم

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۹
فاطمه
Netherlands
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
۰
۱
خیلی جالب بود ممنون
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
۲
۱
جواهری در قصر عالی بود
تانیا جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
۱
۱
خیلی لذت بردم
سایدا
Germany
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
۰
۲
همه اینارو میدونستم
سارا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
۰
۱
بسیارعالی
شیدا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
۰
۱
خیلی جالب بود. ولی چه گونه می توان جواهری در قصر رابه زبان كره ای دید؟
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
۱
۰
واقعا موارد خوبی رو درباره ی یانگوم نوشته بود
سار ا لی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
۲
۰
خیلی عاااااااااااالی بود ممنون
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
۰
۰
صد بار دیگه هم ببینم واسم تازگی داره

نیازمندی ها