کد خبر: ۵۹۱۵۰۵
سریال‌های رمضانی الگوی موفقیت

هر سال تعداد زیادی سریال در تلویزیون تولید می‌شود و هر کدام از آنها بودجه قابل‌توجهی را به خود اختصاص می‌دهد. یکی از اهداف تلویزیون از ساخت این سریال‌ها، جذب مخاطب بیشتر و پیروزی در رقابت با رسانه‌هایی است که از سراسر دنیا مخاطبان ایرانی را هدف قرار داده‌اند. شاید رقابت کردن، اولین یا حتی مهم‌ترین هدف تلویزیون نباشد، اما نمی‌توان اهمیت آن را نادیده گرفت، چرا که رقابت لازمه ادامه حضور رسانه‌ها در دنیای امروزی است. از این رو حتی در سریال‌هایی که برای ادای دین به برخی اشخاص، دیدگاه‌ها و جریان‌های فکری و اعتقادی ساخته می‌شود باید مقوله جذابیت را در نظر گرفت.

جذابیت زمانی معنا پیدا می‌کند که تعداد قابل توجهی مخاطب به تماشای یک برنامه تلویزیونی علاقه نشان دهند و اگر با این ترازو سریال‌های تلویزیونی را بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم سریال‌های ماه‌ رمضان جذاب‌ترین سریال‌های تلویزیونی هستند.

ماه رمضان امسال سریال‌های مادرانه و دودکش نه تنها مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرد، بلکه مورد توجه منتقدان و مخاطبان خاص هم قرار گرفت. این موفقیت این پرسش را در ذهن بسیاری از مخاطبان تلویزیون شکل می‌دهد که چرا تلویزیون در طول سال سریال‌هایی مانند سریال‌های ماه رمضان به نمایش نمی‌گذارد؟ شاید این سوال جواب‌های متعددی داشته باشد و حتی بخشی از جذابیت‌های سریال‌های ماه رمضانی تلویزیون به حال و هوای این ماه مربوط باشد، اما یک نکته را نباید فراموش کرد که تولید و پخش سریال‌های جذاب و دیدنی در طول سال هم شدنی است. امسال اولین سالی نیست که سریال‌های ماه رمضانی تلویزیون به دل مخاطبان نشست، اما سریال‌های امسال ویژگی‌هایی داشت که نشان می‌داد معیارهای جلب مخاطب با آنچه برخی معتقدند متفاوت است. مثلا سریال مادرانه کمدی نبود، اما مخاطبان زیادی داشت و این موضوع نشان می‌دهد مخاطبان تلویزیون برخلاف تصور ایجاد شده صرفا به سریال‌های کمدی علاقه نشان نمی‌دهند.

همچنین توجه مخاطبان به سریال دودکش به عنوان یک سریال شخصیت‌محور نشانه دیگری بود از سلیقه و خواست تماشاگران تلویزیون. کسانی که ماه رمضان بیننده سریال دودکش بودند، لزوما داستان مشخصی را دنبال نمی‌کردند؛ بلکه تماشاگر موقعیت‌های خلق شده در این سریال بودند.همین دو مورد کافی است برخی نظرات و دیدگاه‌های متفاوت مخاطبان تلویزیون روشن شود و البته چنانچه نظرسنجی دقیق و هدفمندی در این باره صورت گیرد، حتما نکات بسیاری درباره سریال‌های مورد علاقه مخاطبان تلویزیون استخراج خواهد شد. برگزاری نظرسنجی دقیق از یک جامعه آماری متنوع و بررسی جذابیت‌ سریال‌های ماه رمضانی در نشستی با حضور کارشناسان موجب می‌شود مولفه‌های جذابیت یک سریال نزد مخاطبان مشخص شود و بتوان از آنها برای ساخت سریال‌های موفق استفاده کرد.

آذر مهاجر / گروه رادیو و تلویزیون

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها