تحقیقات گوناگون نشان داده است که تاکنون کمتر رسانه‌ای کاملا از بین رفته، اما بسیار پیش آمده که در کارکردهای رسانه‌های قبلی تغییراتی صورت گرفته است.
کد خبر: ۵۸۸۳۵۴
حیات رادیو در عصر رسانه‌های نوین

بسیاری از کارشناسان معتقدند هیچ گریزی از تحولات سریع فناورانه نبوده و رسانه‌هایی که قادر به بازسازی خود در مواجهه با رسانه‌های الکترونیک و دیجیتال جدید نباشند، در خوشبینانه‌ترین حالت به رسانه‌هایی حاشیه‌ای و جنبی تبدیل می‌شوند.

نگاهی به تاریخ پیدایش و گسترش رادیو از دهه ۱۹۲۰ نشان می‌دهد که این رسانه در طول دوران‌های مختلف بویژه در زمان جنگ جهانی دوم توانسته جایگاه خود را میان مخاطبان به مثابه رسانه‌ای عام و ضروری به دست آورد و در طول سال‌ها به عنوان رسانه پیشتاز بر تلویزیون و تلفن چیره شود. هرچند اکنون دیگر دوران طلایی رادیو در جهان به عنوان رسانه‌ای یکه‌تاز به سر رسیده، اما ویژگی‌های خاص این رسانه موجب شده تا همچنان در دوره‌های مختلف مقبولیت خود را حفظ کند و در برابر رسانه‌های جدید از گردونه رقابت حذف نشود. از این منظر و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، رادیو حاضر‌ترین رسانه و در عین حال در دسترس‌ترین و رساترین رسانه باقی خواهد ماند.از این رو با وجود پیشرفت‌های سریع فناوری، رادیو هنوز ویژگی‌های خاص خود را دارد که تقریبا با هیچ‌یک از رسانه‌ها مشترک نیست؛ از جمله این کارکردهای ویژه، سرعت زیاد و دامنه نفوذ گسترده این وسیله ارتباطی است. رادیو می‌تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی اخبار مختلف بین‌المللی را به مخاطبان جهانی برساند؛ حال آن‌که این ویژگی در دیگر رسانه‌ها با فراهم آوردن مقدمات بسیار زمانگیر انجام می‌شود. دیگر ویژگی ممتاز رادیو انعطاف‌پذیری آن است؛ یعنی این واقعیت که رادیو می‌تواند شنونده را آزاد بگذارد تا هنگام گوش کردن به رادیو به کارهای دیگر خود نیز بپردازد، اما معروف‌ترین این مزایا جاذبه تخیل رادیوست.

با وجود تمام کارکردها و ویژگی‌های منحصر به فرد رادیو، این رسانه جمعی برای ادامه حیات و حفظ جایگاه خود در عرصه رقابت رسانه‌ای نیازمند بازنگری و انجام تغییرات لازم همگام با تحولات ارتباطی است. برای دستیابی به این هدف، بهره‌گیری از امکانات دیگر رسانه و فناوری‌های ارتباطی می‌تواند تا اندازه زیادی راهگشا باشد. برای مثال در شرایطی که اینترنت به عنوان رسانه‌ای نو و فراگیر در عصر جدید بیشترین کاربران و استفاده‌کننده را به خود اختصاص داده، رادیو نیز همانند هر رسانه دیگری می‌تواند بیش از پیش از ظرفیت‌های اینترنت در سرعت انتقال اطلاعات و دستیابی به مخاطبانی وسیع استفاده کند. همچنین قرار دادن نسخه الکترونیکی برنامه‌های رادیویی در اینترنت امکان مشارکت بیشتر را برای شنوندگان فراهم می‌کند. از آنجا که مشارکت یکی از راه‌های جلب توجه مخاطبان به یک رسانه در عصر جدید است، رادیو می‌تواند با این اقدام دست به گسترش دایره مخاطبان خود بزند.

سیدعرفان جلالی / جام‌جم

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها