کد خبر: ۵۸۳۹۱۴
گفتگوی صمیمی با مهدی یراحی، خواننده برنامه «ماه عسل»

مهدی یراحی را با صدای سوزناکش که از جنوبی بودنش می آید می شناسیم. بسیاری اعتقاد دارند بهترین قطعاتی که او تا به حال خوانده برای برنامه «ماه عسل» است و به خاطر آن قطعات هم کلی هوادار پیدا کرده؛ هوادارانی که حالا برای انتشار آلبوم جدید او که «امپراطور» نام دارد لحظه شماری می کنند. یراحی معمولا خیلی اهل مصاحبه نیست اما به بهانه پخش «ماه عسل» و همکاری دوباره اش با احسان علیخانی و این برنامه با او گپی زده ایم که در ادامه می خوانید:

چی شد که دوباره با علیخانی همکاری کردید؟
- من و احسان رفاقت نزدیکی اب هم داریم و در این سال ها جسته و گریخته همکاری های زیادی هم با یکدیگر داشتیم. در سال های 88، 90 و 92 تیتراژهای «ماه عسل» را برایش خواندم. یک بار یک ترانه در ژانر جنگی به نام تابوت خالی و یک بار هم برای «مادر» ترانه ای کار کردیم. این اواخر هم یک قطعه سایتی به نام «به من نگاه کن» با صدای من و دکلمه و شعر احسان منتشر شد.

ماخیلی سلیقه همدیگر را می شناسیم؛ نقاط ضعف و قوت همدیگر را می دانیم و می فهمیم که در چه شرایطی باید به لحاظ هنری از هم انتظار داشته باشیم. ما درباره «ماه عسل» خیلی با هم صحبت می کردیم و جالب است بدانید که اصلا قرار نبود من تیتراژ برنامه را بخوانم اما از آنجایی که بچه های «ماه عسل» همه دوستان نزدیک من هستند در این چند ماه درباره برنامه زیاد صحبت می کردیم. حرف من به این معنا نیست که چون ما با هم رفاقت داریم این تیتراژ را خواندم نه؛ بحث شناخت دوطرفه است که باعث شد ما دوباره با هم همکاری کنیم. من دقیقه 90 این کار را خواندم و باید بگویم که حتی به گزینه های دیگر هم فکر کردیم. یک هفته قبل از پخش برنامه من کار را خواندم. البته این ملودی قدیمی است و من قبلا ملودی اش را برای شعر دیگری داشتم.
ماجرای سختگیری تلویزیون و شایعه ممنوع الصدایی مقطعی تان چه بود؟

- مشکلی نیست؛ قطعا اگر مشکلی بود نمی خواندم.
چه حسی از پخش ترانه تان در بهترین ساعت ماه رمضان در برنامه ای پربیننده دارید؟

- خیلی احساس خوشایندی است. من همیشه دوست دارم که در لحظاتی که انسان ها به فطرت پاکشان نزدیکترند همراهشان باشم و صدای من را بشنوند. انرژی زیادی از این اتفاق می گیرم. شما فکر کنید 40-30 میلیون بیننده این برنامه در نهایت با صدای من به حال خوبی که نتیجه «ماه عسل» است می رسند همه با هم دعا می کنند و قلبشان در آن لحظه خالص است و صدای من در خانه شان شنیده می شود. چه اتفاقی بهتر از این؟

 

در میان تیتراژهای ماه رمضان کدام را شنیده اید؟
- در میان کارهای ماه رمضان فقط تیتراژ احسان خواجه امیری را شنیدمو تیتراژ خودم و فرزاد را هم که هر روز می شنوم.

«
هر جای دنیای دلم اونجاست» یا «سازش»؟ کدام بیشتر به دلتان نشست؟
- من نمی توانم این انتخاب را بکنم و نمی توانم دوتا کار را با هم مقایسه کنم فقط به این خاطر که نقطه شباهتشان این است که در یک برنامه پخش می شوند یا هر دو در دستگاه «شور» اند. به نظرم این دوترانه به شدت از لحظا ساختاری هم دور هستند. من هر دو را دلی انجام داده ام و به دل خودم نشسته است چون اگر کاری را بدون اعتقاد انجام بدهم احساس می کنم بد می شود و اصلا اعتماد به نفسم را از دست می دهم. این را هم بگویم که شعر این ترانه را واقعا دوست دارم خصوصا آن بخش «هر جور می تونی بمون، من با تو سازش می کنم
تیتراژ ابتدایی ماه عسل با صدای فرزاد فرزین چطور است؟ همه ما فکر می کردیم این انتخاب ریسک باشد اما خوب از آب درآمد.
- تیتراژ فرزاد فرزین را بسیار مناسب می بینم. فرزاد خیلی خوب از پس این کار و معلوم است که برای این انتخاب فکر شده است. این مجموعه بی طرفانه خواننده هایش را انتخاب می کند و به همین خاطر است که معمولا تیتراژهای برنامه احسان گل می کند.
برنامه را دنبال می کنید؟ تا به اینجا کدام قسمت های «ماه عسل» را بیشتر از همه دوست داشتید؟

- من امسال همه قسمت ها را به جزو والیبال دیده ام و تا امروز مبین (گروگانی که آزاد شده بود)، شاهین (کودک بی سرپرستی که صاحب خانواده شد)، قسمت خواستگاری پیرمرد و پیرزن روی آنتن زنده و همین قسمت اسرای اهوازی را واقعا دوست داشتم. برنامه های خدا را شکر امسال خیلی خوب بوده. ببینید وقتی آدم یک کار خیلی خوب می سازد و موجی درست می کند خیلی سخت است که بخواهد دوباره آن را تکرار کند اما امسال این اتفاق دوباره افتاد و موج مثبت جدیدی درست شد. این چیزی را که می خواهم بگویم بارزترین نقطه قوت هم آدم های موفق است. احسان علیخانی بسیار باهوش است و آی کیوی بالایی دارد می داند که در لحظه چه ری اکشنی باید نشان دهد. این را به این خاطر که دوستم است، نمی گویم اما هر بار که برنامه را می بینم متوجه می شوم که او نزدیک به بهترین واکنش ها را انجام می دهد و همین برای یک مجری خوب بس است. تصور می کنم «ماه عسل» امسال بهترین «ماه عسل» است که دیدم. امسال احسان خیلی راحت است و اجرای راحتی دارد. بزرگترین نکته برنامه هم این است که اتفاقات خیر در آن می افتد و وجه تمایزش با باقی برنامه هاست.

 

انتقاداتی هم به این برنامه مطرح شده؛ مثل اینکه برخی غمگین شده اند و این را نقطه ضعف برای این برنامه می دانند. شما که می گویید «ماه عسل»ی هستید پاسختان به این انتقادات چیست؟
- درباره بعضی از انتقاداتی که به این برنامه می شود باید بگویم که انتقاد اگر در قالبی محترمانه بیان شود بد نیست، ضمن اینکه به نظرم اگر این انتقاد که چرا برنامه برخی را متاثر می کند درباره برنامه «شب یلدا» می شد باز جای فکر داشت اما درباره برنامه ای که در زمانی معنوی پخ شمی شود و قصدش ایجاد تفکر در بیننده است انتقادی به جا به نظر نمی رسد. من همیشه به این احسان این را گفتم که اگر کسی پای برنامه ات بغض می کند یعنی زلال شده و این اتفاق، اتفاق مبارکی است. خوبه که تو بگذاری آدم ها به خودشان و کارهایشان فکر کنند.
همه جزئیات درباره آلبوم «امپراطور» و زمان کنسرت مهدی یراحی از زبان خودش.
- آلبوم «امپراطور» شهریور ماه امسال به تهیه کنندگی «اکسیرنوین» منتشر می شود.
دلیل این همه وقفه سنگ اندازی ها بود؟

- اما قطعا سنگ اندازی ها برای همه بچه های هنرمند وجود دارد ولی من یاد گرفتم که با دشمنانم مدارا کنم. این آلبوم کاری به شدت متفاوت است؛ از کارهای احساسی و شرقی تا قطعه های جاز و غربی در این پکیج وجود دارد. زمین تا آسمان با آلبوم قبلی ام متفاوت است. «امپراطور» 12 قطعه دارد و سعی کردم همه سلیقه ها را پوشش دهد. امیدوارم این تفاوت به مذاق مخاطبانم شیرین بیاید.
قطعه عربی هم در این آلبوم هست؟

- این آلبوم قطعه عربی ندارد به این خاطر که نمی خواستم خودم را تکرار کنم. حالا شاید روزی یک آلبوم عربی بیرون بدهم.
کنسرتتان چه زمانی است؟

- ان شاءالله 15 و 16 مرداد در برج میلاد کنسرت دارم و تبلیغاتمان را هم به زودی شروع می کنیم.

 

منبع: روزنامه تماشا

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها