گفت و گو با عباس غزالی درباره نخستین تجربه سینمایی:

هیچ کس از سیمرغ بدش نمی‌آید

کد خبر: ۵۸۱۲۴۰
عباس غزالی، بازیگر سریال «مادرانه»: سعی می‌کنم توقع مردم را برآورده کنم

عباس غزالی همان فرزاد سریال «مادرانه» است که وقتیبیرون از خانه است برای این‌که عقاید خودش را به دختر مورد علاقه‌اش رها(هستی مهدوی‌فر) نزدیک کند موهایش را از پشت با کش می‌بندد، اما وقتی پایشرا به خانه‌‌ای می‌گذارد که مادر و خواهرش زندگی می‌کنند به احترام مادر وسنت‌های خانه ، کش مویش را باز می‌کند. او کسی است که با وجود این‌که درمقابل دیگران تندی می‌کند، اما وقتی به مادرش می‌رسد به حرمت این موجودمقدس گردنش را کج نگه می‌دارد. بازی خوب غزالی در سریال رمضانی مادرانه توانسته همچون سریال «وضعیت سفید» با استقبال مردم رو‌به‌رو شود. او برای بار دیگر ثابت کرد که با وجوداین‌که در کارنامه‌ بازیگری‌اش آثار زیادی ندارد، اما در هر اثری که بازیمی‌کند، می‌خواهد بخشی از توانمندی‌هایش را به تصویر بکشد. او معتقد استباید برای انتخاب نقش خوب صبر و تامل داشت، چون در غیر این صورت فقط بازیگرکارنامه‌اش را از آثار کلیشه‌ای پر می‌کند. او با اعتقاد به این مسالهتلاش می‌کند همیشه مردم را از خودش راضی نگه دارد. با او درباره نقش فرزاددر سریال مادرانه به گفت‌وگو نشستیم.

فیلمنامه‌‌های سعید نعمت‌الله ویژگی‌های خاص خود‌ را دارد. او همیشه به مشکلات جامعه و فاصله طبقات اجتماعی توجه می‌کند. این اتفاق هم در سریال تلویزیونی مادرانه افتاده است. از آنجا‌ که قبلا تجربه بازی فیلمنامه‌های نعمت‌الله را در سریال «رستگاران» و چند تله‌فیلم داشته‌اید، اولین مواجهه‌تان با نقش فرزاد چگونه بود؟

زمانی که فیلمنامه مادرانه را خواندم، عاشق نقش فرزاد شدم. او شخصیت‌پردازی مناسبی داشت و نعمت‌الله هم با وسواس روی این شخصیت کار کرده بود. معتقدم شخصیت فرزاد منفی نیست و خاکستری است. احساس کردم با بازی در این اثر می‌توانم یک نقش متفاوت را تجربه کنم. به همین دلیل نقش فرزاد را پذیرفتم. یکی از دلایل اصلی من برای بازی در سریال مادرانه حضور سعید نعمت‌الله در مقام فیلمنامه‌نویس بود. به قلم او ‌ ایمان قلبی دارم . افتخار می‌کنم‌ در اثری بازی کنم که فیلمنامه آن را نعمت‌الله نوشته است.

اولین و بهترین کار موفقم را با فیلمنامه او در سریال تلویزیونی رستگاران به کارگردانی سیروس مقدم تجربه کردم. این سریال اولین همکاری من با او بود. همچنین در چند تله فیلم بازی کردم که فیلمنامه‌های آن را نعمت‌الله نوشته بود و دوباره تقدیر برایم این‌گونه رقم خورد که در سریال مادرانه هم بازی کنم که فیلمنامه‌اش را او نوشته است.

سعید نعمت‌الله از معدود نویسندگان آگاه است که اشراف زیادی به کارش دارد. او شناخت کافی نسبت به معضلات جامعه دارد و در فیلمنامه‌هایش به دل ماجراها می‌رود و همین مساله باعث شده آثارش با استقبال زیادی از سوی مخاطبان روبه‌رو شود، چون در فیلمنامه‌هایش از همه نوع قشر حضور دارند. او می‌داند چگونه به مشکلات اقشار مختلف جامعه بپردازد.

یکی دیگر از ویژگی‌های او در نگارش فیلمنامه‌ها‌ نخ تسبیحی است که بین قشرهای مختلف به وجود می‌آورد. تقابل‌هایی را که او در فیلمنامه‌هایش به تصویر می‌کشد دوست دارم و برایم جذاب است. داستان‌های او پر از تعلیق است که این اتفاق در سریال مادرانه هم افتاده است.

هریک از شخصیت‌های قصه سریال مادرانه رنگ و بوی خاص خود‌ را دارند و نکته جالب این‌که او هرگز شخصیت‌های 2، 3 و 4 قصه را رها نمی‌کند و داستان هرکدام از آنها را تمام می‌کند. این در حالی است که برخی نویسندگان فقط شخصیت یک برایشان اهمیت دارد و از وسط کار شخصیت‌های 2 و 3 رها می‌شوند. یکی از نقاط قوت کارهای سعید نعمت‌الله همین مساله است.

البته بعد از بازی در سریال تلویزیونی وضعیت سفید پیشنهادهای متعددی به من شد، اما با خودم عهد کردم هر نقشی را نپذیرم و سعی می‌کنم این روند را ادامه بدهم.

شخصیت فرزاد با تقابل و تضادهای زیادی رو‌به‌روست. او با وجود این‌که در بیرون از خانه با بقیه با تندی حرف می‌زند، اما وقتی به خانه می‌رسد با احترام با مادر و خواهرش صحبت می‌کند. طبیعی است این تضادها کار شما را در بازی دشوارتر می‌کرد. چگونه این تضادها را به نمایش گذاشتید؟

اگر کار بازیگری با سختی همراه نباشد جذابیتی نخواهد داشت. دشواری‌های کار همیشه برایم شیرین و لذتبخش است. همین تضادها‌ نقش فرزاد را جذاب کرده است. در ارتباط با پرسش شما هم باید بگویم‌ سعی کردم از تکنیک‌هایی که در بازیگری یاد گرفته‌ام، استفاده کنم تا بتوانم نقش فرزاد را در‌بیاورم.

همیشه سعی می‌کنم ابتدا خودم با نقش ارتباط برقرار کنم و آن را دوست داشته باشم تا بتوانم به بهترین شکل نقش را ایفا کنم. وقتی نقش را دوست داشته باشم، طبیعی است ‌‌هر‌چه از کار می‌گذرد از قالب عباس غزالی بیشتر فاصله می‌گیرم و شناسنامه شخصیت جدید را از آن خودم می‌کنم. در سریال تلویزیونی مادرانه هم سعی کردم کاملا از عباس غزالی دور شده و بیشتر به فرزاد نزدیک شوم.

در روزهای اول که کار تصویربرداری را آغاز کردیم خیلی از دوستان پشت دوربین می‌گفتند نقش فرزاد منفی است، اما من همیشه به آنها می‌گفتم‌ او خاکستری است. گرچه او کار اشتباه انجام می‌دهد، اما به نظر خودش فکر می‌کند کارش درست است. او برای این‌که خانواده‌اش به نان و نوایی برسند به عنوان مرد خانواده هر کاری که از دستش برمی‌آید، انجام می‌دهد. با این‌که شیوه او درست نیست، اما ذاتا آدم بدی نیست.

همان‌طور که شما اشاره کردید فرزاد در بیرون از خانه در برخورد با آدم‌ها تندی می‌کند، اما در خانه با مادر و خواهرش با آرامش حرف می‌زند و احترام آنها را نگه می‌دارد. هدف فرزاد در زندگی‌اش مشخص است و می‌خواهد خانواده‌اش را از بدبختی نجات بدهد. تمام تلاشم را کردم که تضادهای روحیه فرزاد را بدرستی اجرا کنم.

از آنجا که عاشق کارم هستم، دوست دارم نقش‌های متفاوت را تجربه کنم؛ بنابراین سختی‌های نقش فرزاد برایم خیلی شیرین بود. این نقش برایم جای کار داشت و طبیعی است بازیگر به دنبال ایفای نقشی است که برایش چالش داشته باشد. در تمام این صحنه‌ها سعی کردم راکورد بازی‌ام را حفظ کنم ؛ چه بیرون از خانه و چه زمان‌هایی که داخل خانه هستم. خوشبختانه این تمرکز را با هدایت کارگردان، نویسنده و تلاش خودم به دست آوردم.

هر کارگردانی در کار ایده و سلیقه خودش را دارد. جواد افشار تا چه میزان این موقعیت را برای شما فراهم می‌کرد ‌تا ایده‌هایتان را برای نقش فرزاد اجرایی کنید؟

جواد افشار جزو کارگردانانی است که برای کارش کم نمی‌گذارد و فضا را برای من و بقیه بازیگران فراهم کرد تا بتوانیم نقش‌هایمان را بخوبی ایفا کنیم. البته من هم جزو بازیگران گزیده کار هستم و گزیده کار بودنم به خاطر مردم است. مردم از من توقع دارند و با این باور من تحت تاثیر پیشنهادهای وسوسه‌‌انگیزی که به من می‌شود، قرار نمی‌گیرم و سعی می‌کنم نقش‌هایی را بپذیرم که حرفی برای گفتن داشته باشد.

خوشبختانه همه بازیگران و عوامل پشت دوربین تلاش خودشان را برای سریال تلویزیونی مادرانه انجام می‌دهند تا این سریال بتواند نظر مخاطبان را جلب کند. با وجود این‌که تصویربرداری همزمان با پخش شده و همین مساله کار را فشرده‌تر کرده، اما کسی برای کارش کم نمی‌گذارد. در‌حال‌حاضر، روزانه 20 ساعت در گرمای تابستان و روزه‌داری کار می‌کنیم، ولی این مساله تاثیری در کار ما نگذاشته و بچه‌ها با انرژی روزهای اول تصویربرداری به کارشان ادامه می‌دهند.

یکی از ویژگی‌های شخصیت فرزاد، موهای بلندش است که وقتی بیرون از خانه می‌رود با کش می‌بندد و داخل خانه می‌شود کش موهایش را باز می‌کند. او این کار را مرتب انجام می‌دهد و به عنوان یک ویژگی‌ شده است. این کار پیشنهاد خودتان بود؟

بله، پیشنهاد خودم بود. طبیعی است وقتی قرار است نقشی را بازی کنیم در ارتباط با کلیت و جزئیات شخصیت با کارگردان و نویسنده حرف می‌زنیم. در صحبت‌هایی که من با جواد افشار و سعید نعمت‌الله داشتم این ایده را مطرح کردم و آنها هم خیلی استقبال کردند. فرزاد برای این‌که بخواهد خودش را به موقعیت رها نزدیک کند موهایش را بلند کرده و به همین دلیل من هم پیشنهاد دادم با توجه به این ویژگی‌ بهتر است ما هم این کار را انجام بدهیم. فکر می‌کنم این کار فرزاد جواب هم داده است.

شما در صحبت‌هایتان اشاره کردید برای این‌که مردم را از خودتان راضی نگه‌دارید تحت تاثیر پیشنهادهای وسوسه‌انگیز قرار نمی‌گیرید. این در حالی است که حرفه شما بازیگری است و از این راه امرار معاش می‌کنید. این مساله شما را در معیشت زندگی‌تان دچار مشکل نمی‌کند؟

بدون شک من را با مشکل رو‌به‌رو می‌کند، اما با وجود سختی‌هایی که داشتم، همیشه به مردم فکر کردم و این‌که آنها انتظاراتی از من دارند و من به عنوان هنرمند باید سعی کنم توقع آنها را برآورده کنم. بنابراین هر نقشی را قبول نمی‌کنم و تلاش می‌کنم فیلمنامه‌هایی را قبول کنم که واقعا به دردی از جامعه توجه می‌کند. من بعد از سریال وضعیت سفید در چهار تله‌فیلم بازی کردم که دستمزدهایش نسبت به سریال کمتر است، اما آنچه برایم اهمیت دارد جلب رضایت مخاطب است. ما باید خودمان را موظف کنیم برای شعور مخاطب احترام قائل شویم. اگر این طور فکر کنیم، موفق می‌شویم.

با توجه به این‌که شما تاکنون تجربه بازی در سریال مناسبتی نداشتید، نگران فشار کار نبودید که در کیفیت بازی‌تان تاثیر بگذارد؟

گرچه تجربه بازی در آثار مناسبتی را نداشتم، اما چون عاشق کارم هستم با انرژی برای بازی در این سریال آمدم. همین انرژی مضاعف باعث می‌شود‌ از کیفیت کارم نزنم. طبیعی است فشردگی کار باعث می‌شود ناخودآگاه برخی جزئیات از دست گروه در برود، ولی می‌توانم صادقانه بگویم ‌ همه عوامل تلاش می‌کنند و هیچ‌کس کم نگذاشته است. مسلما مردم از مشکلات ما آگاه نیستند و این جمله زیرنویس نمی‌شود که ما روزانه 20 ساعت کار می‌کنیم تا سریال را برای پخش برسانیم. بنابراین باید تلاش‌مان را انجام بدهیم.

من قبلا اعتقاد داشتم وقتی یک اثر هنری خوب باشد در هر زمانی دیده می‌شود، اما حال که بازتاب مردم را از سریال‌های ماه رمضان می‌بینم، متوجه شدم مردم در ماه رمضان به‌گونه‌ای دیگر تماشاگر سریال‌ها هستند و وقتی بازتاب‌های مردم را می‌بینم بیشتر برای کارم انرژی می‌گذارم.

فاطمه عودباشی‌ / ‌گروه رادیو و تلویزیون

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نگار
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
۰
۰
آقای غزالی واقعا زیبا ایفای نقش میكنند وبااین طرز كار حتما در آینده موفق میشوند
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها