صداوسیمای جمهوری اسلامی در نامه‌ای تصمیم اینتل‌ست برای قطع شبکه‌های ماهواره‌ای این رسانه را غیر قانونی دانست.
کد خبر: ۵۷۵۴۹۳
راهزنی ماهواره‌ای اینتل‌ست

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تصمیم شرکت خدمات ماهواره‌ای اینتل‌ست در جلوگیری از پخش شبکه‌های ایرانی از جمله شبکه خبری انگلیسی‌زبان پرس‌تی‌وی را بشدت محکوم کرد و آن را از نظر قانونی توجیه‌ناپذیر دانست.

صدا و سیما در نامه‌ای الکترونیکی به شرکت اینتل‌ست اعلام کرد: « به این وسیله اعتراض شدید خود را نسبت به تصمیم این شرکت در توقف ارائه خدمات ماهواره‌ای به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پس از پایان سی‌ام ژوئن 2013 (نهم تیرماه 1392) اعلام می‌کنیم.»

در این ایمیل آمده است تصمیم اینتل‌ست نه‌تنها ناقض قراردادها‌ی دوطرفه بین این شرکت و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است، بلکه با تعهدات اینتل‌ست به موجب اساسنامه «سازمان بین‌المللی ارتباطات ماهواره‌ای» (ITSO) مغایرت دارد.

براساس قرارداد سازمان بین‌المللی ارتباطات ماهواره‌ای ITSO، شرکت اینتل‌ست باید خدمات ماهواره‌ای خود را بدون هیچ‌گونه تبعیضی در اختیار همه اعضای این سازمان قرار دهد.

شبکه پرس‌تی‌وی و دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای ایران از ژانویه 2012 میلادی هدف موج حملات دولت‌های اروپایی و شرکت‌های ماهواره‌ای قرار گرفته‌اند.

اینتل‌ست این تصمیم را به‌دنبال تصمیم مشابه شرکت خدمات ماهواره‌ای یوتل‌ست و دیگر شرکت‌های ماهواره‌ای مبنی‌ بر قطع پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیونی ایران در چند کشور غربی از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا اتخاذ کرده است.

شرکت‌های اروپایی ارائه خدمات ماهواره‌ای ادعا می‌کنند در پیروی از تحریم‌های ضدایرانی، پخش ماهواره‌ای برنامه‌های شبکه‌های ایرانی را متوقف کرده‌اند.

این درحالی است که مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پرس‌تی‌وی گفته است، این تحریم‌ها مشمول رسانه‌های ایرانی نمی‌شود.

همچنین فعالان رسانه‌ای از جمله انجمن صنفی روزنامه‌نگاران فرانسه نیز حذف شبکه‌های ایرانی از روی ماهواره را نقض آزادی بیان دانسته‌اند؛ نقضی که توسط دولت‌های اروپایی که خود دم از آزادی بیان می‌زنند، آغاز شده است.

رئیس رسانه ملی در سی و دومین همایش افق رسانه به قطع پیاپی شبکه‌های ایران از روی ماهواره‌ها اشاره و تصریح کرد: امروز قطع شبکه‌های ایران از روی ماهواره‌ها که به 19 بار می‌رسد، نشان دهنده تاثیرگذاری این شبکه‌هاست.

آنها حتی تحمل شبکه آی‌فیلم را که فیلم و نمایش پخش می‌کند، ندارند و این موضوع حاکی از تاثیرگذاری برنامه‌های رسانه ملی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها