با این‌که این روزها می‌توان هشدارهای آتش‌نشانی، اورژانس و تلویزیون را همه جا دید، اما هنوز فروشنده‌ها و خریدارانی هستند که کنار بساط دست‌فروش‌ها و حراجی‌ها، خیابان‌های شهر را قرق کرده‌اند، پنهانی و آشکار ترقه و وسایل آتش‌بازی می‌خرند و می‌فروشند، فراموش نکنید که همه ساله کودکان زیادی در این شب قربانی ندانم‌کاری خود و بزرگ‌ترهایشان می‌شوند.
کد خبر: ۵۵۰۶۳۴

 

هنوز چهارشنبه آخر سال از راه نرسیده است، ولی حادثه‌های ناگواری که به این شب مربوط می‌شود دهان به دهان و گوش به گوش در شهر می‌پیچد؛ از مرگ چهار نفر در محله تهرانپارس گرفته تا کشته شدن یک نفر دیگر در خیابان پیروزی تهران، خبرهای ناگواری است که تا امروز رخ داده و به انفجار مواد محترقه‌ای که سودجوها برای چهارشنبه‌سوری قاچاق کرده‌اند، مربوط می‌شود.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران دراین‌باره، به جام‌جم می‌گوید: سه ماه پیش اولین حادثه در محله پیروزی اتفاق افتاد چرا که در پارکینگ خانه‌ای سه‌طبقه مقدار زیادی مواد اولیه ساخت ترقه نگهداری می‌شد که متاسفانه به دلیل بی‌احتیاطی سبب انفجار شدیدی شد که در جریان آن یک نفر کشته شد و خسارت زیادی به جا گذاشت، شدت انفجار به حدی بود که در آهنی پارکینگ به بیرون پرتاب شده بود.

دومین حادثه ناگوار امسال چهارم اسفند و در محله تهرانپارس اتفاق افتاد. در این حادثه مرتبط با چهارشنبه‌سوری هم چهار نفر از شهروندان جان خود را از دست دادند. ملکی ادامه می‌دهد: مقدار زیادی از مواد اولیه ترقه‌سازی در زیرزمین این خانه نگهداری می‌شد وقتی یکی از همسایه‌ها مشغول تعمیر قفل انباری خود با استفاده از دستگاه جوش بود، آتش به مواد محترقه رسید و انفجار مرگباری را رقم زد.

به گفته سخنگوی آتش‌نشانی در این مدت ماموران آتش‌نشانی حتی کارگاه‌های تولید مواد محترقه را هم به طور اتفاقی شناسایی کرده‌اند، برای نمونه جلالی به کشف چند تن مواد محترقه در کارگاه متروکه‌ای در خیابان رسالت اشاره و اظهار می‌کند: ماموران به علت گزارش آتش‌سوزی به این کارگاه رفته بودند، اما وقتی آنجا را بررسی کردند متوجه شدند این کارگاه متروکه محل ساخت مواد محترقه است.


توصیه‌های کارشناسان آتش‌نشانی

*     انفجار فقط 250 گرم از مواد اولیه وسایل محترقه می‌تواند یک واحد آپارتمان 70 متری را نابود کند برای همین اگر متوجه رفت و آمد‌های مشکوک در نزدیکی محل اقامت خود شدید تعارف را کنار گذاشته و ماجرا را با ماموران آتش‌نشانی در میان بگذارید.

*     در چهارشنبه آخر سال مانع کودکان خود نشده و همراهی‌شان کنید تا آنها برای آتش‌بازی به جمع افراد غریبه نرفته و حادثه ناگواری برایشان رخ ندهد.

*     کودکان ترجیح می‌دهند وسایل آتش‌بازی را از دید والدین خود پنهان کنند، به همین علت این روزها بیشتر به رفتار کودکان خود توجه کنید؛ چرا که ممکن است آنها ترقه یا دیگر وسایل آتش‌بازی را در کیف، جیب یا گوشه‌ای از خانه پنهان کرده و ندانسته سبب حادثه‌ای تلخ شوند.

*     اگر برای تماشای آتش‌بازی می‌روید حتما ظرف بنزین و مواد قابل اشتعال را از آتش دور نگهدارید.

*     از پوشیدن لباس‌های گشاد و بلند هنگام آتش‌بازی پرهیز کنید.

*     در پارکینگ، کنار اتومبیل‌ها، درختان و کابل برق آتش روشن نکنید، بهتر است محلی را برای روشن کردن آتش انتخاب کنید که نزدیک شیر آب باشد، همراه داشتن یک خاموش‌کننده دستی هم می‌تواند تاحد زیادی از حادثه جلوگیری کند.

*    خیلی از خانواده‌ها این روزها بعد از خانه‌تکانی وسایل اضافه زیادی را در پارکینگ خانه نگهداری می‌کنند. مراقب باشید بچه‌ها در این محل‌ها آتش روشن نکنند.

*     هرچند همه فروشندگان وسایل آتش‌بازی از استاندارد بودن اجناس خود حرف می‌زنند، اما نباید فراموش کرد که استفاده از وسایل دست‌ساز و استاندارد آتش‌بازی اگر با بی‌احتیاطی همراه باشد، می‌تواند حوادث جبران‌ناپذیری را به بار آورد.

*     وسایلی مانند کپسول، اسپری و حشره‌کش را درون آتش نیندازید چرا که منفجر شدن این وسایل می‌تواند قطعات آتش را به اطراف پرتاب کرده و رهگذران را زخمی کند.

منبع: جام جم/ مهدی آیینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها