چاقی یا لاغری از آن دست موضوعاتی است که افراد بسیاری، بنوعی یا به دلایلی درگیر آنند. خودتان هم که جزو این افراد نباشید، اگر دور و برتان را نگاه کنید، اشخاصی را خواهید دید که می‌گویند: «هیچی هم نمی‌خوریم، اما چاق می‌شویم»! یا «مدام دارم می‌خورم ولی نمی‌دونم چرا لاغرم»! چاره آن آسان است.
کد خبر: ۵۴۸۴۵۸

 

عادت‌های غذایی خود را تغییر دهید

- چه صبحانه چه شام، هیچ وعده غذایی را حذف نکنید.

- آهسته بخورید و خوب بجوید. ممکن است در ابتدا خسته‌کننده باشد یا فراموش کنید، اما کم‌کم عادت می‌کنید.

- برای تغییر عادت تندخوری، سعی کنید به تکه‌های غذایی که درون دهانتان در حال ریز و تکه‌تکه شدن است فکر کنید. با زبان و دندان آنقدر لقمه را درون دهانتان بچرخانید تا متوجه شوید تکه درشتی باقی نمانده و غذا کاملا خرد و له شده است.

- به خاطر بسپارید برای سیر شدن، ابتدا باید مغزتان احساس سیری کند. پس به آنچه می‌خورید، تعداد لقمه‌ها، مزه و... فکر کنید و باطمأنینه بخورید.

- به‌اندازه بخورید؛ نه کم، نه زیاد. اندازه یعنی مقدار انرژی مورد نیاز برای فعالیت روزانه شما.

- از روش حجم کم، در دفعات بیشتر پیروی کنید. به جای پرخوری در یکی دو وعده روزانه، تعداد وعده‌های غذا را بیشتر کنید تا قبل از احساس گرسنگی شدید، مغزتان فرمان حرص زدن برای خوردن صادر نکند! این کار سبب می‌شود کمتر بخورید و بدن نیاز به ذخیره‌سازی غذا در قالب چربی برای استفاده در زمان گرسنگی نداشته باشد.

- معده باید در هر 3,5 تا 4 ساعت ورودی غذا داشته باشد. بهترین کار برای رعایت این مبنا، تقسیم شبانه‌روز به 5 یا 6 ساعت و قرار دادن وعده غذایی خود در آن زمان است. مثلا بسته به ساعات بیداری و خواب خود: ساعت 7 صبحانه،ساعت 10 و 30 دقیقه میان‌وعده، ساعت 14 ناهار، ساعت 17 و 30 دقیقه عصرانه، ساعت 21 شام). اگر جزو کسانی هستید که دیر و کم می‌خوابند یا نیمه‌شب از گرسنگی بیدار می‌شوید، ساعت 12 یا زمان بیدار شدن نیز می‌توانید یک عدد موز، یا یک لیوان شیر، یا یک تا دو لقمه کوچک نان و پنیر و سبزی بخورید).

- میان‌وعده و عصرانه را به خوردن میوه اختصاص دهید. سعی کنید یک نوع میوه بخورید تا معده راحت‌تر آن را هضم کند. زیاده‌روی در مصرف میوه هم همان حکم غذا را دارد.

- از صحبت کردن، مطالعه، فکر کردن به امور روزمره، تماشای تلویزیون و... انجام هر کاری حین خوردن خودداری کنید. اجازه دهید مغز فقط به آنچه می‌خورید فکر کند تا از پرخوری و حس میل به غذا و در نتیجه چاقی آرام‌آرام، جلوگیری کرده باشید.

- بسته به مقدار خوابتان در شبانه‌روز تعداد 5 یا 6 وعده غذایی را طوری تقسیم‌بندی کنید که پس از آخرین وعده غذایی دو ساعت تا زمان خوابتان باقی بماند. در این فاصله زمانی معده هضم غذا را تا حدود زیادی انجام داده و بدخوابی یا رفلکس غذا نیز نخواهید داشت.

- در فاصله 3 تا 4 ساعتی که از این وعده به وعده دیگر مانده، سعی کنید جز آب، نوشیدنی یا غذای دیگری نخورید. آبمیوه، شربت، تنقلات، ریزه‌خواری و ناخنک زدن به خوراکیها، مغز و معده را گیج کرده، تلافی گیجی را با چاقی وبیماری و... بر سرتان درمی‌آورد!

- روزی دو تا سه لیتر آب بخورید.

- نیم ساعت ورزش روزانه، یا نهایتا یک ساعت یک روز در میان، را فراموش نکنید.

- اگر حوصله ورزش ندارید، پیاده‌روی و نرمش کنید.

- بعضی افراد برای کلاس یا به سبب نبود علاقه سر خود را کلاه می‌گذارند: یک رشته تره، یک برگ جعفری از میان سبزیجات بیرون می‌کشند و فکر می‌کنند همراه با غذا از گروه سبزیجات هم مصرف کرده‌اند! دانه‌دانه و باکلاس هم که می‌خورید باید حداقل به اندازه یک یا دو مشت خودتان انواع سبزی بخورید.

منبع: جام جم/ رشید حسام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها