تبهکاران یک بار دیگر دست به کار شده‌اند، این بار نه با نقاب شرکت‌های هرمی و لاتاری‌های توتو بلکه به گونه‌ای پنهان و در پشت نقابی به نام شرکت‌ قالیشویی که به گفته رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، اگر مردم دیر بجنبند، فرش زیر پای خانواده‌ را با خیالی آسوده از زیر پای صاحبش می‌کِشند و می‌برند.
کد خبر: ۵۴۶۶۵۲

 

عباسعلی محمدیان هشدارهایش به شرکت‌های غیرمجاز قالیشویی برمی‌گردد، همان‌هایی که نزدیک نوروز در روزنامه‌ها آگهی می‌دهند و دیوارهای شهر را با برچسب‌های تبلیغاتی می‌پوشانند و بعد از جلب اعتماد مردم، فرش‌های مشتریان را به سرقت می‌برند و بعد هم دفتر و دستک‌شان را جمع می‌کنند و به ناکجاآبادی دیگر می‌روند.

محمدیان شاهد تشکیل پرونده‌های زیادی بوده که مالباخته‌ها در آن تاوان اعتماد نابجایشان را داده‌اند و در عوض صرفه‌جویی در هزینه‌های قالیشویی، فرش‌ زیر پایشان را از دست داده‌اند. او به مهر توضیح می‌دهد که این شرکت‌های قلابی قالیشویی، برای چند ماه دفتری را اجاره می‌کنند و در حوالی نوروز، تبلیغات را به اوج می‌رسانند و وقتی تخته‌فرش‌های جمع شده به میزان مورد نظرشان رسید آن وقت دفتر را تحویل می‌دهند و فرش‌ها را می‌دزدند و مشتری‌ها را به‌امان خدا، گیج و مبهوت، رها می‌کنند.

از دید رئیس پلیس آگاهی تهران، این‌که این شرکت‌های جعلی بسادگی کلاهبرداری می‌کنند اول به بی‌توجهی مردم به معتبر بودن این شرکت‌ها و آگهی‌ها مربوط می‌شود و بعد هم به قیمت‌های پایین وسوسه انگیزی که آنها برای شست‌و‌شوی فرش‌ها در نظر می‌گیرند.

به اعتقاد او، اینجا نیز آن ضرب‌المثل که هیچ ارزانی بی‌علت نیست، صدق می‌کند و تا به حال مالباخته‌های زیادی به این روش تلکه شده‌اند و دست‌شان نیز به هیچ کجا نرسیده است.

دیوار دزد دارد

شاید بالا رفتن قیمت فرش در بازار، یکی از علل اصلی به یغما رفتن قالی‌های مردم از سوی کلاهبرداران باشد که ناآگاهی و اعتماد نابجای مردم به هر صاحب آگهی نیز مزید بر علت می‌شود. اما این‌که دیوار خانه‌مان نیز جای امنی نیست، پاسخش چیست؟

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ هم شاید پاسخ را به طور دقیق نداند، اما سرسختانه هشدار می‌دهد که چون این روزها دزدان، فرش‌های شسته مردم را از روی دیوار کوتاه خانه‌ها یا پشت بام‌ها می‌دزدند بهتر است مردم یا از آویزان‌کردن قالی‌ها به این شیوه صرف‌نظر کنند یا وقتی فرشی را از دیوار یا پشت بام آویزان کردند شش دانگ حواس‌شان را به آن بدهند.

او این توصیه را به توصیه‌ای دیگر نیز پیوند می‌دهد و به همه شهروندانی که برای شستن فرش‌های خود از شرکت‌های قالیشویی کمک می‌گیرند توصیه می‌کند که هنگام تحویل دادن فرش‌ها به قالیشویی‌ها، کارت شناسایی کارگران را با دقت مطالعه کنند و بعد نیز مشخصات ظاهری و شماره پلاک خودرو آنها را یادداشت کنند تا اگر روزی مشکلی بروز کرد، پلیس سرنخی برای شناسایی و دستگیری مجرمان در اختیار داشته باشد.

کلاهتان را محکم بگیرید

شرایط عید می‌تواند بهشت دزدها و کلاهبردارها و جهنم مالباخته‌های بی‌احتیاط باشد، پس نه فقط پشت نقاب قالیشویی که زیر پوشش نظافت منازل هم می‌توان بهشت کسی را به جهنم تبدیل کرد.

شرکت‌هایی که به منازل و محیط‌های کاری خدمات نظافتی ارائه می‌دهند و کارگران را به خانه‌های مردم می‌فرستند برخی‌هایشان کلاهبردارند و اگر روسای آن قصد دزدی از خانه مشتری‌ها را نداشته باشند در بین کارگرانش افرادی پیدا می‌شوند که دست کجی دارند.

آنها که زیر پوشش کاری شرافتمندانه چون نظافت خانه‌ها رفته‌اند، اما نیتی سوء را رهبری می‌کنند همان شرکت‌های قارچ‌گونه‌ای هستند که همه‌شان مدعی اجرای دقیق قانون و پیاده کردن تمام اصول اخلاقی هستند اما به‌گفته پلیس در میانشان کسانی پیدا می‌شوند که دزدی و کف‌زنی، حرفه اصلی‌شان است.

ما به شماره تلفن‌هایی که در چند آگهی مطبوعاتی درج شده بود و قیمت‌های منصفانه‌ای برای یک روز کار در منزل ارائه داده بود، زنگ زدیم و همان‌طور که انتظار داشتیم اپراتوری که پشت خط بود ما را از ایمان و اخلاق کارگرانش مطمئن کرد و تضمین داد که اگر کارگری دست از پا خطا کرد و کالایی از خانه ما به سرقت رفت، خودش تاوان آن را خواهد پرداخت. او اما وقتی شنید که در خانه ما انبوهی از عتیقه و طلا و جواهر وجود دارد کمی پا پس کشید و به ما توصیه کرد چیزهای باارزش خود را جلوی چشم نگذاریم چون انسان هر چه قدر هم پاک باشد جایز الخطاست.

ما با این تماس‌ها قصد داشتیم درستی کار این شرکت‌ها را محک بزنیم، اما دستگیرمان شد حتی شرکت‌هایی که مدعی‌اند مولای درز صداقت‌شان با مردم نمی‌رود، وقتی صحبت از تاوان خسارت‌ها به میان می‌آید کمی پایشان سست می‌شود، چه رسد به صاحبان آگهی‌ها و شرکت‌های قلابی که در سوءنیت‌شان تردیدی وجود ندارد.

پلیس درباره همین شرکت‌ها به مردم هشدار می‌دهد، اما هشدار پلیس تا وقتی که مردم آگاه نباشند و در مقابل این شرکت‌ها هوشیارانه عمل نکنند، راه به جایی نمی‌برد.

مریم خباز/ جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها