نزدیک شدن سال نو، تمیز کردن خانه، دغدغه های مرتبط با خانه تکانی و استقبال از بهار است اما برای بعضی‌ها، نه خوشامدگویی به عید، که همراهی با دهها بیماری مختلف است! اگر میخواهید سال نو را با سلامت کامل آغاز کنید، بهتر است چند اصل و قاعده را رعایت کنید تا از بروز بیماری پیشگیری کرده باشید.
کد خبر: ۵۴۳۶۰۱

دکتر سید منصور رایگانی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با «جام جم» درباره نکاتی که هنگام خانه تکانی باید رعایت شود، توضیح میدهد: برای این که عوارض و آسیبهای ناشی از خانه تکانی به حداقل برسد، بهتر است در طول سال و به طور مرتب قسمتهای مختلف خانه را تمیز کنید تا حجم زیادی از کارها برای روزهای پایانی سال باقی نماند. علاوه بر این، نگهداری لوازم اضافه و غیر ضروری داخل خانه نیز با اشغال کردن فضا و جذب آلودگی و گرد و غبار میتواند مشکل‌ساز شود؛ به همین دلیل بهتر است چنین لوازمی را هیچ گاه نگه ندارید. وی تاکید میکند: کارها نباید به تنهایی توسط یک نفر انجام شود و حتماً باید از کمک دیگران نیز استفاده کنید.

برای خانه تکانی آماده شوید

دکتر رایگانی با تاکید بر این که هر کس می خواهد در این کار شرکت کند، باید از نظر روحی نیز آمادگی داشته باشد، توضیح می دهد: عدم آمادگی روحی و نپذیرفتن این شرایط، قطعاً به بروز ضایعات جسمی منجر می شود. همچنین قبل از شروع به کار نیز باید حتماً به طور ملایم نرمش کرده و حرکات کششی مناسبی انجام دهید.پس یادمان باشد قبل از شروع کارها چند دقیقه نرمش کنیم، به بدنمان کشش دهیم و نفس عمیق بکشیم تا آمادگی عضلانی و جسمی لازم برای انجام فعالیت ها در ما ایجاد شود.

دکتر رایگانی با بیان این که کارها باید در فواصل زمانی مناسب انجام شود، خاطرنشان می کند: فعالیت های مربوط به خانه تکانی باید با توجه به نوع فعالیت، میزان و حجم کار، سن فرد و توانایی او در زمان هایی به مدت 10 تا 30 دقیقه انجام شود؛ بنابراین فردی که توانایی کمتری دارد، باید حداکثر 10 دقیقه کار کند و 5 دقیقه استراحت داشته باشد یا کسی که وضعیت جسمی بهتری دارد، حداکثر 30 دقیقه مشغول انجام کارها شود و بعد از آن 5 تا 10 دقیقه استراحت کند.

مراقب بدنتان باشید

خیلی از خانمها، سال نو را با دردهای مختلفی در ناحیه کمر، گردن، دست و پا و... آغاز میکنند اما اگر دقت بیشتری داشته باشید، می توانید از ایجاد چنین مشکلاتی پیشگیری کرده و سال نو را بهتر شروع کنید.

به گفته وی، بلند کردن اجسام سنگین، کشیدن و هل دادن آنها می تواند فرد را با مشکلاتی جدی مواجه سازد. بنابراین هنگام بلند کردن اجسام باید دقت داشته باشید این کار را به شیوه صحیح انجام دهید؛ بهترین روش این است که به جسم نزدیک شوید، بنشینید و جسم را به بدن بچسبانید، سپس با کمک گرفتن از زانوها بلند شوید. پس از بلند کردن جسم هم باید توجه کنید که به هیچ وجه به اطراف نچرخید؛ بنابراین پس از طی مسیری مستقیم، می توانید بنشینید و جسم را روی زمین بگذارید.

این پزشک متخصص به افرادی که به آرتروز زانو یا روماتیسم مفصلی زانو مبتلاهستند، توصیه می کند تا جایی که امکان دارد باید از انجام فعالیت هایی که طی آن زانو دائم خم و راست می شود، خودداری کنند. بنابراین باید توجه داشت که تکرار خم و راست شدن زانو، بلند کردن اجسام سنگین که فشار زیادی به زانوها وارد می کند و حمل آنها موجب تشدید بیماری می شود.دکتر رایگانی با اشاره به این که برای حفظ سلامت ستون فقرات و عضلات ناحیه گردن، نباید هنگام کار کردن، گردن را به طرفین یا جلو و عقب خم کرد، می گوید: کار کردن در شرایطی که عضلات گردن خم باشد، در طولانی مدت منجر به بروز آسیب های جدی می شود.

وی با بیان این که آسیب های اندام فوقانی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که هنگام خانه تکانی ایجاد می شود، می گوید: هنگام جابه جایی جسمی که در مکانی با ارتفاع زیاد قرار گرفته یا تمیز کردن جاهایی مانند طبقات بالای کمد که براحتی نمی توان به آنها دسترسی داشت، توجه داشته باشید باید از کشیدن و بلندکردن دست و ایستادن روی پنجه اجتناب کرد. در چنین شرایطی باید از یک چهارپایه یا نردبان مناسب استفاده کنید تا دست در وضعیت صحیح قرار بگیرد و کار براحتی انجام شود.

به گفته این متخصص طب فیزیکی، باید از انجام کارهای تکراری و شدید نیز اجتناب کرد ،چون می تواند به مچ دست آسیب برساند؛ کارهایی مانند پاک کردن شیشه ها، شستشوی دیوارها و... در طولانی مدت باعث بروز اختلالاتی در عضلات و تاندون های مچ دست شده و در نهایت نیز می تواند منجر به ایجاد بیماری تونل کارپ شود.دکتر رایگانی می افزاید: برای کاهش مشکلات باید از وسایل مناسب برای انجام کارها استفاده کنید و با فشار کمتری نیز این فعالیت ها را انجام دهید. استراحت میان کار نیز مورد مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ توصیه می شود حداکثر 10 دقیقه مشغول به کارهایی شوید که با مچ دست انجام می شود و پس از چند دقیقه استراحت و حرکت دست ها دوباره کار را شروع کنید.

نیلوفر اسعدی بیگی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها