آش یکی از غذاهای ایرانی است که در تمام سال مخصوصا ماههای سرد و برفی طرفدار زیادی دارد.اما پخت این غذا برای خوشمزه شدن فوت و فنی دارد که امروز سرآشپز بخش " دیگ و سه پایه " طرز تهیه چند نوع آش و نحوه بیشتر هوس انگیز شدن آنها را آموزش می دهد .
کد خبر: ۵۳۹۴۴۱

یکی از موارد مهم در پختن آش جا افتادن و غلیظ شدن آن است، یعنی اینکه به اصطلاح آب و دون آن نباید از هم جدا باشد. به همین دلیل بعضی از خانمها برای اینکه آش غلیظی داشته باشند از آرد استفاده می‌کنند، اما شما می‌توانید بدون ریختن آرد هم آش غلیظ و خوشمزه‌ای درست کنید.

آش غذایی مفید برای تمامی سنین است. البته کسانی که ناراحتی معده و گوارش دارند باید در خوردن این غذا قدری احتیاط کنند، چرا که آش به علت داشتن حبوبات باعث نفخ در بعضی افراد می‌شود. شما می‌توانید نفخ آن را قدری کم کنید ولی نمی‌توانید تمامی نفخ آش را از بین ببرید. آش از حبوباتی مانند نخود، لوبیا، لپه و عدس و سبزی تشکیل شده است. برای تهیه یک آش خوشمزه سعی کنید تمام این مواد تازه باشد، مخصوصا سبزی که اگر تازه باشد غذای شما بسیار خوشمزه‌تر خواهد شد.

آش‌‌ها انواع مختلفی دارند مثل آش ساده ، آش ماست، آش ترش، آش الو، آش جو، آش رشته، آش شله‌قلمکار و...

همانطور که گفتیم برای درست کردن یک آش خوشمزه نیاز به حبوباتی چون نخود، لوبیا و عدس دارید، البته ممکن است بعضی از خانم‌ها حبوبات دیگری نیز درون آش بریزند و همچنین برخی از خانم‌ها از ریختن نخود در آش خودداری می‌کنند، زیرا نخود بیشتر از دیگر حبوبات دارای نفخ است. در هر صورت لازم است حبوبات را چند ساعت قبل از درست کردن آش خیس دهید. البته بجز عدس، زیرا عدس خیلی زود می‌پزد و نیازی به خیس دادن ندارد. یادتان باشد حبوبات را با آب سرد خیس دهید و چند بار هم آب آنرا عوض کنید. برای اینکه نفخ حبوبات از بین برود می‌توانید دو یا سه بار حبوبات را بجوشانید و آب آن را خالی کرده و دوباره آب جوش بریزید و بجوشانید.

آش رشته

برای تهیه آش رشته اول پیاز فراوانی سرخ کنید. سپس نیمی از پیازها را برداشته و درون بقیه آن زردچوبه ریخته و بعد آب بریزید و حبوبات را داخل آب ریخته و بگذارید تا بپزد. گاه‌گاهی هم آن را بهم بزنید. وقتی حبوبات نیم پز شد عدس را هم شسته و درون آش بریزید. بعد از پختن کامل حبوبات، سبزی را که بهتر است تازه باشد به آش اضافه کنید. در این سبزی، اسفناج تازه یادتان نرود. همچنین می‌توانید بجای سبزی آش فقط اسنفاج بریزید. بعد از پختن سبزی هم نوبت رشته است. رشته را درون آش ریخته و شعله گاز را کم کنید و آش را مرتب بهم بزنید تا رشته بپزد و آش جا بیفتد. فلفل هم یادتان نرود که حسابی به خوشمزه شدن آش کمک می‌کند. در آخر هم کشک را درون آش بریزید. بعضی‌ها کشک آش را زیاد می‌ریزند و برخی دیگر کم ریخته و مقداری کشک همراه آش می‌گذارند تا افراد خانواده هر چقدر که میل دارند کشک به غذای‌شان اضافه کنند. همچنین باید نعنا داغ هم درست کرده و مقداری از آن را داخل آش بریزید. برای این کار کمی روغن روی شعله گاز گذاشته و مقداری نعنای خشک داخل روغن بریزید و بلافاصله بردارید. روغن نباید بجوشد زیرا نعنا تلخ می‌شود. یادتان باشد هیچوقت داخل آش نمک نریزید زیرا هم رشته شور است و هم کشک نمک دارد. فقط آخر کار، آش را بچشید اگر لازم بود، مقداری نمک داخل آن بریزید.

آش جو

یکی دیگر از آشهای خوشمزه ایرانی آش جو است. برای تهیه این آش نیاز به نخود، لوبیا ،عدس و جو پوست گرفته دارید. در این آش می‌توانید  گوشت هم بریزید. برای درست کردن آش جو ابتدا پیاز را سرخ کرده، همراه با حبوبات بگذارید بجوشد تا حبوبات نیم پز شود. بعد جو را که قبلا خیس کرده‌اید همراه عدس و کمی برنج داخل این مواد بریزید. اگر می‌خواهید از گوشت هم در آش‌تان استفاده کنید. در اولین مرحله همراه با پخت نخود ولوبیا، گوشت را نیز ریخته و بپزید. بعد از پختن حبوبات، سبزی را اضافه کرده و بگذارید تا بپزد. کشک را هم باید داخل آش ریخته تا با آن بجوشد و به خورد مواد برود.آش را با نعنا داغ و پیاز داغ و کشک تزئین کرده و میل نمائید.

آش شله قملکار

در این آش، گوشت یکی از مواد اصلی است.  هر چه گوشت آش شله‌قلمکار بیشتر باشد آش خوشمزه‌تر خواهد شد. پس ابتدا مقداری گوشت را خوب بپزید و له کنید و کنار بگذارید. پیاز را سرخ کرده تا طلایی شود. زردچوبه را هم به آن اضافه کنید. حبوبات این آش، شامل نخود، لوبیاو عدس است . نخود و لوبیا را که از قبل خیس داده‌اید به پیاز داغ اضافه کرده و بگذارید تا بجوشد و نیم پز شود. سپس عدس و کمی برنج را هم اضافه کرده وبگذارید تا بپزد. در این آش می‌توانید بلغور گندم نیز استفاده کنید. حالا گوشتی را که خوب کوبیده و له شده به آش اضافه کرده و سبزی آش را هم بریزید و بگذارید تا سبزیها بپزد. مرتب آش را بهم بزنید تا ته نگیرد. در آخر هم کشک و فلفل را بیافزائید. برای تزئین آش هم می توانید از نعنا داغ و پیاز داغ و کشک استفاده کنید.

مرضیه عالمی / جام جم

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها